
Eens in de zoveel tijd stapt driftheld en YouTube-fenomeen Ken Block over op een ander automerk als hoofdsponsor. Zijn eerste video’s maakte hij in een Subaru, tot Ford hem binnenhaalde. De creaties die dat opleverde, zoals de Hoonicorn, spraken nogal tot de verbeelding. Nu Block is gewisseld naar Audi, zullen ze daar alles uit de kast moeten trekken om aan de verwachtingen te voldoen. Het begin is alvast goed: dit is de Audi S1 Hoonitron, geïnspireerd op de rallyauto’s van het merk uit de jaren ’80. Maar dan uiteraard elektrisch.
Specifiek is de S1 Hoonitron gemodelleerd naar de Sport quattro S1 waarmee Audi ooit Pikes Peak won. ‘Ik vind het cool dat de Audi-ontwerpers zich hebben laten inspireren door hun eigen verleden en de technologieën en het uiterlijk van de auto op unieke wijze naar het heden hebben overgebracht’, aldus Ken Block.
De ontwikkeling van de Audi S1 Hoonitron
Omdat er weinig tijd was – waarom is niet duidelijk, misschien om het spannend te maken – ging de Audi S1 Hoonitron van schets naar definitief ontwerp in slechts vier weken. ‘We beseffen dat we een auto ontwikkelen voor een video met Ken Block die miljoenen mensen over de hele wereld gaan bekijken’, zegt hoofdontwerper Marc Lichte. ‘De ontwikkeling van deze auto stimuleert ons om toekomstige projecten met een nog meer open en vooruitstrevende instelling te benaderen.’
‘#FutureIsAnAttitude’, staat er op verschillende delen van de Hoonitron te lezen. De lange neus, korte wielbasis en grote vleugelpartijen doen meteen denken aan de knotsgekke Audi’s van toen. De techniek komt van Audi Sport, maar de precieze specs van de Audi S1 Hoonitron zijn nog niet bekend – buiten dat hij twee elektromotoren, vierwielaandrijving en ‘een overkill aan vermogen’ zal hebben. Ook weten we dat het chassis van koolstofvezel is en dat de auto voldoet aan de veiligheidsnormen van de FIA.
Maak je klaar voor Electrikhana
De volgende video in de Gymkhana-serie van Ken Block is momenteel in productie en heeft de werktitel Electrikhana. ‘De Hoonitron schrijft het volgende hoofdstuk in onze historie en katapulteert ons Gymkhana-project de toekomst in’, aldus Block. ‘Ik ben vertrouwd met een grote verscheidenheid aan auto’s die voorzien zijn van verbrandingsmotoren en transmissies, maar dit was helemaal nieuw voor me. Direct vanuit stilstand met 150 km/u in een donut driften – gewoon met mijn rechtervoet – is een geheel nieuwe ervaring.’
Wanneer Electrikhana met de Audi S1 Hoonitron te zien zal zijn, is nog niet bekend.
Ken Block presenteert de Audi S1 Hoonitron
Meer van TopGear


De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

VIDEO: Ford F-150 Lightning SuperTruck komt stil te staan tijdens Pikes Peak-run, wint alsnog

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Deze Pikes Peak-versie van de Radford Type 62-2 gaat in productie

BMW deelt nieuwe beelden van crashende BMW XM op Pikes Peak

Radford verbouwt de Type 62-2 compleet voor de deelname aan Pikes Peak

Je kunt nu wielen uit de Gymkhana-video’s van Ken Block kopen voor het goede doel

De nieuwe Gymkhana is hier, de laatste met Ken Block achter het stuur

Driften met de Subaru Family Huckster met Travis Pastrana als bijrijder

Trailer: Ken Block had nog één Gymkhana opgenomen, en die komt binnenkort uit

Travis Pastrana geeft rijles in de Subaru Family Huckster: zo rij je Gymkhana

Waarom de Audi S1 Hoonitron de beste elektrische racer van dit moment is

Je kunt nu wielen uit de Gymkhana-video’s van Ken Block kopen voor het goede doel

Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Dochter van Ken Block rijdt Audi S1 Hoonitron van haar vader

De nieuwe Gymkhana is hier, de laatste met Ken Block achter het stuur

Dochter van Ken Block tekent bij Williams voor F1 Academy in 2024

Trailer: Ken Block had nog één Gymkhana opgenomen, en die komt binnenkort uit

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

Lancia onthult de extra snelle Lancia HF met 240 pk (en kondigt Delta HF aan)

VIDEO: Luister hoe de vijfcilinder van de Audi Sport Quattro in een tunnel klinkt

Aan deze betaalbare rally in Afrika mag je alleen meedoen met een oude Renault Twingo

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

Lancia wil terug in de rallysport, maar wel onder één voorwaarde

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)
