
Eens in de zoveel tijd stapt driftheld en YouTube-fenomeen Ken Block over op een ander automerk als hoofdsponsor. Zijn eerste video’s maakte hij in een Subaru, tot Ford hem binnenhaalde. De creaties die dat opleverde, zoals de Hoonicorn, spraken nogal tot de verbeelding. Nu Block is gewisseld naar Audi, zullen ze daar alles uit de kast moeten trekken om aan de verwachtingen te voldoen. Het begin is alvast goed: dit is de Audi S1 Hoonitron, geïnspireerd op de rallyauto’s van het merk uit de jaren ’80. Maar dan uiteraard elektrisch.
Specifiek is de S1 Hoonitron gemodelleerd naar de Sport quattro S1 waarmee Audi ooit Pikes Peak won. ‘Ik vind het cool dat de Audi-ontwerpers zich hebben laten inspireren door hun eigen verleden en de technologieën en het uiterlijk van de auto op unieke wijze naar het heden hebben overgebracht’, aldus Ken Block.
De ontwikkeling van de Audi S1 Hoonitron
Omdat er weinig tijd was – waarom is niet duidelijk, misschien om het spannend te maken – ging de Audi S1 Hoonitron van schets naar definitief ontwerp in slechts vier weken. ‘We beseffen dat we een auto ontwikkelen voor een video met Ken Block die miljoenen mensen over de hele wereld gaan bekijken’, zegt hoofdontwerper Marc Lichte. ‘De ontwikkeling van deze auto stimuleert ons om toekomstige projecten met een nog meer open en vooruitstrevende instelling te benaderen.’
‘#FutureIsAnAttitude’, staat er op verschillende delen van de Hoonitron te lezen. De lange neus, korte wielbasis en grote vleugelpartijen doen meteen denken aan de knotsgekke Audi’s van toen. De techniek komt van Audi Sport, maar de precieze specs van de Audi S1 Hoonitron zijn nog niet bekend – buiten dat hij twee elektromotoren, vierwielaandrijving en ‘een overkill aan vermogen’ zal hebben. Ook weten we dat het chassis van koolstofvezel is en dat de auto voldoet aan de veiligheidsnormen van de FIA.
Maak je klaar voor Electrikhana
De volgende video in de Gymkhana-serie van Ken Block is momenteel in productie en heeft de werktitel Electrikhana. ‘De Hoonitron schrijft het volgende hoofdstuk in onze historie en katapulteert ons Gymkhana-project de toekomst in’, aldus Block. ‘Ik ben vertrouwd met een grote verscheidenheid aan auto’s die voorzien zijn van verbrandingsmotoren en transmissies, maar dit was helemaal nieuw voor me. Direct vanuit stilstand met 150 km/u in een donut driften – gewoon met mijn rechtervoet – is een geheel nieuwe ervaring.’
Wanneer Electrikhana met de Audi S1 Hoonitron te zien zal zijn, is nog niet bekend.
Ken Block presenteert de Audi S1 Hoonitron
Meer van TopGear


Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

VIDEO: Ford F-150 Lightning SuperTruck komt stil te staan tijdens Pikes Peak-run, wint alsnog

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Deze Pikes Peak-versie van de Radford Type 62-2 gaat in productie

BMW deelt nieuwe beelden van crashende BMW XM op Pikes Peak

Radford verbouwt de Type 62-2 compleet voor de deelname aan Pikes Peak

Je kunt nu wielen uit de Gymkhana-video’s van Ken Block kopen voor het goede doel

De nieuwe Gymkhana is hier, de laatste met Ken Block achter het stuur

Driften met de Subaru Family Huckster met Travis Pastrana als bijrijder

Trailer: Ken Block had nog één Gymkhana opgenomen, en die komt binnenkort uit

Travis Pastrana geeft rijles in de Subaru Family Huckster: zo rij je Gymkhana

Waarom de Audi S1 Hoonitron de beste elektrische racer van dit moment is

Je kunt nu wielen uit de Gymkhana-video’s van Ken Block kopen voor het goede doel

Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Dochter van Ken Block rijdt Audi S1 Hoonitron van haar vader

De nieuwe Gymkhana is hier, de laatste met Ken Block achter het stuur

Dochter van Ken Block tekent bij Williams voor F1 Academy in 2024

Trailer: Ken Block had nog één Gymkhana opgenomen, en die komt binnenkort uit

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

VIDEO: Luister hoe de vijfcilinder van de Audi Sport Quattro in een tunnel klinkt

Aan deze betaalbare rally in Afrika mag je alleen meedoen met een oude Renault Twingo

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Onderzoekers vinden manier om autobanden veel sterker te maken, maar gaan het expres niet doen

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

Wat betekenen de nieuwe belastingplannen voor de dieselauto in Nederland?

Doorreizen zonder overnachting? Dan moet je in dit Europese land straks wellicht extra betalen
