Eens in de zoveel tijd stapt driftheld en YouTube-fenomeen Ken Block over op een ander automerk als hoofdsponsor. Zijn eerste video’s maakte hij in een Subaru, tot Ford hem binnenhaalde. De creaties die dat opleverde, zoals de Hoonicorn, spraken nogal tot de verbeelding. Nu Block is gewisseld naar Audi, zullen ze daar alles uit de kast moeten trekken om aan de verwachtingen te voldoen. Het begin is alvast goed: dit is de Audi S1 Hoonitron, geïnspireerd op de rallyauto’s van het merk uit de jaren ’80. Maar dan uiteraard elektrisch.
Specifiek is de S1 Hoonitron gemodelleerd naar de Sport quattro S1 waarmee Audi ooit Pikes Peak won. ‘Ik vind het cool dat de Audi-ontwerpers zich hebben laten inspireren door hun eigen verleden en de technologieën en het uiterlijk van de auto op unieke wijze naar het heden hebben overgebracht’, aldus Ken Block.
De ontwikkeling van de Audi S1 Hoonitron
Omdat er weinig tijd was – waarom is niet duidelijk, misschien om het spannend te maken – ging de Audi S1 Hoonitron van schets naar definitief ontwerp in slechts vier weken. ‘We beseffen dat we een auto ontwikkelen voor een video met Ken Block die miljoenen mensen over de hele wereld gaan bekijken’, zegt hoofdontwerper Marc Lichte. ‘De ontwikkeling van deze auto stimuleert ons om toekomstige projecten met een nog meer open en vooruitstrevende instelling te benaderen.’
‘#FutureIsAnAttitude’, staat er op verschillende delen van de Hoonitron te lezen. De lange neus, korte wielbasis en grote vleugelpartijen doen meteen denken aan de knotsgekke Audi’s van toen. De techniek komt van Audi Sport, maar de precieze specs van de Audi S1 Hoonitron zijn nog niet bekend – buiten dat hij twee elektromotoren, vierwielaandrijving en ‘een overkill aan vermogen’ zal hebben. Ook weten we dat het chassis van koolstofvezel is en dat de auto voldoet aan de veiligheidsnormen van de FIA.
Maak je klaar voor Electrikhana
De volgende video in de Gymkhana-serie van Ken Block is momenteel in productie en heeft de werktitel Electrikhana. ‘De Hoonitron schrijft het volgende hoofdstuk in onze historie en katapulteert ons Gymkhana-project de toekomst in’, aldus Block. ‘Ik ben vertrouwd met een grote verscheidenheid aan auto’s die voorzien zijn van verbrandingsmotoren en transmissies, maar dit was helemaal nieuw voor me. Direct vanuit stilstand met 150 km/u in een donut driften – gewoon met mijn rechtervoet – is een geheel nieuwe ervaring.’
Wanneer Electrikhana met de Audi S1 Hoonitron te zien zal zijn, is nog niet bekend.
Reacties