Niet alleen de snelste en de krachtigste ooit, maar ook de geelste Audi RS 4 in lange tijd. Dit is de nieuwe Audi RS 4 Avant Edition 25 Years. Hiermee viert het merk de verjaardag van zijn favoriete stagiair op de marketingafdeling. Nee, geintje, het merk viert dat de eerste RS 4 vandaag een kwarteeuw oud is geworden. Nu het verdrietige nieuws: deze krachtige RS komt niet naar Nederland, zo bevestigt een woordvoerder aan TopGear Nederland.
In 1999 verscheen de Audi RS 4 van de B5-generatie. Je kon hem in meerdere kleuren bestellen, maar geel was wel dé kleur voor de stationwagen. Daarom levert Audi deze speciale uitvoering in de kleur Imolagelb. Maar als je heel graag wilt, spuit Audi hem in de kleur Nardogrijs of gewoon zwart. Doe dat vooral niet, want dan past de lakkleur niet bij het setje racehandschoenen dat je bij de auto krijgt.
Deze Audi RS 4 Edition 25 Years krijgt 20 pk extra voor een totaal van 470 pk. Het koppel is 600 Nm. De 0-100-tijd krimpt met 0,4 seconde naar 3,7 seconden. De topsnelheid is 300 km/u en om de boel weer veilig tot stilstand te brengen, monteert Audi een setje keramische remschijven. Een sportuitlaatsysteem maakt de 2,9-liter V6 goed hoorbaar.
Instelbaar onderstel
Het onderstel van de speciale RS 4 is handmatig te verstellen. Standaard staat de auto al 10 millimeter lager dan een normale RS 4 en desgewenst kun je de boel nog eens 10 millimeter extra omlaag gooien. De voorwielen krijgen 2 graden extra negatieve camber en het subframe áchter is stijver. Bovendien is er een Torsen-differentieel op de achteras gemonteerd.
Standaard staat de snelste Audi RS 4 op een setje Pirelli P Zero Corsa-banden op 20-inch velgen. Maar je krijgt ook een setje P Zero Trofeo RS-semislicks bij de aankoop. Deze set wielen is speciaal voor wanneer je het circuit opgaat. Een sensor in de banden kun je uitlezen met een app om zo de temperatuur en bandendruk in de gaten te houden. Zullen er echt mensen het circuit opgaan met deze Avant?
Het interieur van de Audi RS 4 Avant Edition 25 Years
Voor het interieur bedacht Audi een combinatie van alcantara en gele stiksels. Op de middenconsole zie je welk exemplaar van de 250 stuks jij hebt. Voor 2.270 euro (in Duitsland) kun je een stuur met suède bestellen, maar dan adviseert Audi wel om de bijgeleverde handschoenen te gebruiken. Van huidvet wordt suède namelijk nogal snel lelijk.
In Duitsland betaal je 142.905 euro voor de snelste en krachtigste Audi RS 4 ooit. Audi geeft de RS 5 dezelfde motorupgrade mee, maar dan noemen ze het de Performance Edition. De specificaties zijn gelijk, maar deze auto moet in Duitsland 128.420 euro kosten. Je kunt de auto zelf naar Nederland halen, maar dan komt er nog een flinke klap belasting bovenop.
Reacties