
Ben je eigenlijk gecharmeerd van de enorme dieselsloophamer die luistert naar de naam Audi SQ7, maar kun je de wijzer van je morele kompas niet manipuleren? Dan hebben we goed nieuws voor je. Dit is de Audi SQ2 – met vergelijkbare specificaties, maar dan zonder afgunstige blikken van de buren en smerige dieselwalmen.
De Audi SQ2 krijgt de welbekende 2,0-liter viercilinder uit de Volkswagen Golf R. De kleinste hoogpotige van Audi krijgt daarom 300 pk voor zijn kiezen, waardoor hij in 4,8 seconden naar de 100 km/u schiet. Exact zo snel als een Audi SQ7. Bij lage belasting spuit de motor zijn brandstof niet direct in, wat zorgt voor een lager verbruik.
De Audi SQ2 heeft uiteraard quattro
De tweeliter is gekoppeld aan een zeventrapsautomaat die het vermogen naar alle wielen stuwt. De verdeling is niet altijd gelijk – het slimme quattro-systeem is als Jesse Klaver: de wielen die het vermogen het best kunnen gebruiken, krijgen het meest. Daarnaast gaat het onderstel 20 millimeter omlaag.
Standaard krijgt de Audi SQ2 wielen met maatje 18 inch mee. Optioneel schroeft Audi er 19-inchers onder. De banden zijn 235 millimeter breed. Je kunt de stabiliteitscontrole volledig uitschakelen om de bandenboer blij te maken.
De nieuwe Audi SQ2 komt in januari volgend jaar naar de showrooms. En hopelijk krijgen we voor die tijd meer dan één foto te zien van Audi.
Meer van TopGear


Audi SQ2 facelift kijkt nog bozer

Audi SQ2 vs Merc-AMG A 35 vs VW Golf R vs Cupra Ateca

MTM Audi SQ2 doet een serieuze 480 pk

Abt Audi SQ2 krijgt een lef-injectie

Audi SQ2 vs Mercedes-AMG A 35

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Audi SQ2 facelift kijkt nog bozer

MTM Audi SQ2 doet een serieuze 480 pk

De snelste Audi’s van dit moment

Audi SQ2: prijs is bekend

Toyota: hybride beter dan volledig elektrisch

Mercedes-AMG A 45 krijgt driftmodus

Mercedes: ’onpopulaire niche-modellen gaan we schrappen’

De Ferrari Monza is duur en uitverkocht

Citroën: ’Vanaf 2025 zijn al onze auto’s elektrisch’

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
