
Onlangs nog bouwde ABT een brute Volkswagen Transporter T6. Daar hadden ze duidelijk niet genoeg aan: het inmiddels hoogbejaarde (120 jaar) Duitse bedrijf, dat elke auto nog net een tikkeltje gevaarlijker weet te maken, heeft een nieuw slachtoffer gevonden. Ditmaal heeft de Audi SQ5 eraan moeten geloven. Het resultaat is een veelzijdige en race-achtige auto. Zo beschrijft ABT hun versie van de SQ5.
De dikste versie – waarom zou je in deze klasse voor minder gaan – is een 3,0-liter TDI met 380 pk en 780 Nm. De Audi SQ5 ABT heeft in hoogte verstelbare vering en is aan de voorkant 5 tot 30 millimeter lager, aan de achterkant 10 tot 35 millimeter. Hiermee vliegt de SQ5 ABT een stuk soepeler door de bochten. Verder is er natuurlijk de nodige plastische chirurgie toegepast: gemenere voorbumper, grille, luchtinlaat-extensies, een spoilertje, de deuren zijn een beetje opgeleukt met strips en het ABT Sound Control-systeem werd gemonteerd. Hierdoor klinkt zelfs een diesel als een sportauto, aldus de tuner.
Velgen voor je Audi SQ5 ABT
De velgen die je volgens ABT Sportsline moet kiezen, zijn de modellen CR, DR, ER-C of FR. Ze komen uiteraard in een plakkerig rubber jasje gehuld en je kunt ze in 21, 22 of – als je echt gek wilt doen – 23 inch bestellen. Wij plegen alvast even een telefoontje naar Duitsland.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Audi Q5 Sportback 50 TFSI e: zo sportief als hij eruit ziet?

De ergste neppe uitlaten? Die zitten op deze Audi

Audi SQ5 TDI facelift blijft een diesel

Afgefikte Audi Q5 niet vergoed vanwege technisch mankement

Audi Q5-facelift beschermt je achterbumper

Audi durfde vroeger te zeggen dat asociale mensen in Duitse sedans reden



Haters zullen zeggen dat dit de echte reden is waarom Audi’s quattro hebben


Oeps: De nieuwste optie van Audi is een plantje voor op de airbag


Audi gooit typeaanduidingen om: A4 wordt A5, A6 wordt A7


Audi wil van oude auto’s nu nieuwe auto’s gaan bouwen


Kan de Audi RS 6 een setje retrowielen hebben?


Volgend jaar kun jij jouw elektrische auto laten ombouwen om draadloos te laden


Abt bouwt Transporters om tot volwaardige campers (met dikke wielen en aero)


Abt bouwt jouw diesel-Transporter om naar elektrisch


Oef: Dit is de duurste Audi die in 2022 in Nederland is verkocht


Giel de Winter koopt Audi RS 6-R met 740 pk


Nederlandse prijs Audi RS 6 Johann Abt Signature Edition


Grondlegger van MPV-segment laat het personenbusje los: Renault Espace is nu een SUV


Je zou het niet zeggen, maar de nieuwe Ford Explorer is eigenlijk een Volkswagen


De nieuwe Mercedes GLC Coupé is in elke uitvoering hybride


De Peugeot 3008 krijgt net voor zijn exit nieuwe mild-hybride techniek


Nissan X-Trail e-Power review: Heb je echt geen stekker nodig?


Deze Nissan Ariya gaat van de Noordpool naar de Zuidpool rijden



Audi durfde vroeger te zeggen dat asociale mensen in Duitse sedans reden



De Mercedes-AMG SL Roadster van Mansory ziet eruit als een speelgoedauto



Deze EV-conversie voor je oude Porsche 911 geeft hem 3.900 Nm


De nieuwe elektrische 5-serie heeft dan geen zes-in-lijn, maar hij kan wel driften



Haters zullen zeggen dat dit de echte reden is waarom Audi’s quattro hebben


De Smart #3 wordt een SUV en de grootste Smart tot nu toe


Tesla gaat bier brouwen met flesjes in de vorm van de Cybertruck



De Mercedes-AMG SL Roadster van Mansory ziet eruit als een speelgoedauto


Waarom het opgegeven koppel van een elektrische auto vaak misleidend is


Spyker is misschien al eventjes dood, maar de soap eromheen nog lang niet



Deze EV-conversie voor je oude Porsche 911 geeft hem 3.900 Nm


Reacties