
Fijn dat iedereen van over de hele wereld spullen in huis kan halen zonder maar een stap te hoeven zetten, maar het zorgt wel voor weer een sector met een personeelstekort. En je kunt moeilijk robotpakketbezorgers gaan inzetten, toch? Volkswagen denkt hier anders over en werkt aan een autonome ID. Buzz die ingezet kan worden om in zijn eentje pakketten af te leveren.
Volkswagen is sinds 2021 bezig met het zelfrijdende elektrische busje. Voor de software, hardware en digitale kaarten krijgen ze hulp van techbedrijf Mobileye. Het extra pakket op de autonome ID. Buzz bestaat uit twee computers, dertien camera’s, negen lidar- en vijf radarsensoren. Ieder apart systeem kan een 360-graden beeld van het busje monitoren. De apparatuur is online verbonden en houdt de verkeerssituatie in de omgeving in de gaten. Op deze manier zou de VW nu al zelfstandig kunnen rijden in een afgebakend gebied.
De zelfrijdende ID. Buzz als pakketbezorger
Het doel van het automerk is om de autonome Volkswagen ID. Buzz ergens in 2026 te gaan verkopen. Gedoodverfde klanten zijn bedrijven in de mobiliteits- en transportindustrie. Denk hierbij aan taxibedrijven, maar dus ook aan pakketbezorgers. Hierover zegt Volkswagen: ‘Autonoom transport biedt een mogelijke oplossing voor de tekorten door de leveringscapaciteit op lange termijn zeker te stellen.’ We vragen ons alleen nog af wie dan je breekbare pakketje over je schutting smijt of een ‘we hebben u gemist’-briefje in de bus doet terwijl je gewoon thuis bent.
Maar ook taxichauffeurs moeten dus op hun baan letten. ‘In de toekomst kunnen autonome voertuigen zelfstandig naar bepaalde laadstations of naar klantadressen rijden’, denkt Volkswagen. Je zou dan dus bij het instappen een gewenste locatie kunnen aangeven, waarna de VW zelf naar de eindbestemming rijdt en waar nodig een laadpaal opzoekt voor een pitstop. In sommige steden in de VS kun je al iets dergelijks meemaken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Waarom Volkswagen voorlopig nog geen ID. Buzz-camper uitbrengt

De Volkswagen ID. Buzz GTX heeft meer vermogen dan een nieuwe Golf GTI

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Dacia Jogger Hybrid review: Is hij te goed voor zijn eigen bestwil?

De nieuwe Lexus LM is een ultraluxe MPV die je met een beetje moeite in Nederland kan krijgen

Waarom de nieuwe VW California-camper niet 35.000 euro goedkoper wordt (net als de Multivan)

Volkswagen ID. Buzz komt als snelle GTX met 340+ pk en misschien als California-camper

Waarom de Volkswagen ID. Buzz onze MPV van het Jaar 2022 is

Deze waterstofbusjes kun je óók aan de laadpaal hangen en komen volgend jaar naar Nederland

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Zo wil de Nederlandse overheid zware elektrische bestelbussen iets aantrekkelijker maken

Bedrijfsbusjes en pick-ups worden fors duurder, en dat heeft gevolgen voor particulieren

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

Ondernemers opgelet: De uitgebouwde Ford Transit Custom waar je op wachtte, is hier

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
