
Fijn dat iedereen van over de hele wereld spullen in huis kan halen zonder maar een stap te hoeven zetten, maar het zorgt wel voor weer een sector met een personeelstekort. En je kunt moeilijk robotpakketbezorgers gaan inzetten, toch? Volkswagen denkt hier anders over en werkt aan een autonome ID. Buzz die ingezet kan worden om in zijn eentje pakketten af te leveren.
Volkswagen is sinds 2021 bezig met het zelfrijdende elektrische busje. Voor de software, hardware en digitale kaarten krijgen ze hulp van techbedrijf Mobileye. Het extra pakket op de autonome ID. Buzz bestaat uit twee computers, dertien camera’s, negen lidar- en vijf radarsensoren. Ieder apart systeem kan een 360-graden beeld van het busje monitoren. De apparatuur is online verbonden en houdt de verkeerssituatie in de omgeving in de gaten. Op deze manier zou de VW nu al zelfstandig kunnen rijden in een afgebakend gebied.
De zelfrijdende ID. Buzz als pakketbezorger
Het doel van het automerk is om de autonome Volkswagen ID. Buzz ergens in 2026 te gaan verkopen. Gedoodverfde klanten zijn bedrijven in de mobiliteits- en transportindustrie. Denk hierbij aan taxibedrijven, maar dus ook aan pakketbezorgers. Hierover zegt Volkswagen: ‘Autonoom transport biedt een mogelijke oplossing voor de tekorten door de leveringscapaciteit op lange termijn zeker te stellen.’ We vragen ons alleen nog af wie dan je breekbare pakketje over je schutting smijt of een ‘we hebben u gemist’-briefje in de bus doet terwijl je gewoon thuis bent.
Maar ook taxichauffeurs moeten dus op hun baan letten. ‘In de toekomst kunnen autonome voertuigen zelfstandig naar bepaalde laadstations of naar klantadressen rijden’, denkt Volkswagen. Je zou dan dus bij het instappen een gewenste locatie kunnen aangeven, waarna de VW zelf naar de eindbestemming rijdt en waar nodig een laadpaal opzoekt voor een pitstop. In sommige steden in de VS kun je al iets dergelijks meemaken.
Meer van TopGear


Pechgevallen met elektrische auto’s in Nederland stijgt enorm, wat gaat er mis

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Waarom Volkswagen voorlopig nog geen ID. Buzz-camper uitbrengt

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Dacia Jogger Hybrid review: Is hij te goed voor zijn eigen bestwil?

De nieuwe Lexus LM is een ultraluxe MPV die je met een beetje moeite in Nederland kan krijgen

Waarom de nieuwe VW California-camper niet 35.000 euro goedkoper wordt (net als de Multivan)

Volkswagen ID. Buzz komt als snelle GTX met 340+ pk en misschien als California-camper

Waarom de Volkswagen ID. Buzz onze MPV van het Jaar 2022 is

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Zo wil de Nederlandse overheid zware elektrische bestelbussen iets aantrekkelijker maken

Bedrijfsbusjes en pick-ups worden fors duurder, en dat heeft gevolgen voor particulieren

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

Ondernemers opgelet: De uitgebouwde Ford Transit Custom waar je op wachtte, is hier

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches
