
Fijn dat iedereen van over de hele wereld spullen in huis kan halen zonder maar een stap te hoeven zetten, maar het zorgt wel voor weer een sector met een personeelstekort. En je kunt moeilijk robotpakketbezorgers gaan inzetten, toch? Volkswagen denkt hier anders over en werkt aan een autonome ID. Buzz die ingezet kan worden om in zijn eentje pakketten af te leveren.
Volkswagen is sinds 2021 bezig met het zelfrijdende elektrische busje. Voor de software, hardware en digitale kaarten krijgen ze hulp van techbedrijf Mobileye. Het extra pakket op de autonome ID. Buzz bestaat uit twee computers, dertien camera’s, negen lidar- en vijf radarsensoren. Ieder apart systeem kan een 360-graden beeld van het busje monitoren. De apparatuur is online verbonden en houdt de verkeerssituatie in de omgeving in de gaten. Op deze manier zou de VW nu al zelfstandig kunnen rijden in een afgebakend gebied.
De zelfrijdende ID. Buzz als pakketbezorger
Het doel van het automerk is om de autonome Volkswagen ID. Buzz ergens in 2026 te gaan verkopen. Gedoodverfde klanten zijn bedrijven in de mobiliteits- en transportindustrie. Denk hierbij aan taxibedrijven, maar dus ook aan pakketbezorgers. Hierover zegt Volkswagen: ‘Autonoom transport biedt een mogelijke oplossing voor de tekorten door de leveringscapaciteit op lange termijn zeker te stellen.’ We vragen ons alleen nog af wie dan je breekbare pakketje over je schutting smijt of een ‘we hebben u gemist’-briefje in de bus doet terwijl je gewoon thuis bent.
Maar ook taxichauffeurs moeten dus op hun baan letten. ‘In de toekomst kunnen autonome voertuigen zelfstandig naar bepaalde laadstations of naar klantadressen rijden’, denkt Volkswagen. Je zou dan dus bij het instappen een gewenste locatie kunnen aangeven, waarna de VW zelf naar de eindbestemming rijdt en waar nodig een laadpaal opzoekt voor een pitstop. In sommige steden in de VS kun je al iets dergelijks meemaken.
Meer van TopGear


Pechgevallen met elektrische auto’s in Nederland stijgt enorm, wat gaat er mis

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Waarom Volkswagen voorlopig nog geen ID. Buzz-camper uitbrengt

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Dacia Jogger Hybrid review: Is hij te goed voor zijn eigen bestwil?

De nieuwe Lexus LM is een ultraluxe MPV die je met een beetje moeite in Nederland kan krijgen

Waarom de nieuwe VW California-camper niet 35.000 euro goedkoper wordt (net als de Multivan)

Volkswagen ID. Buzz komt als snelle GTX met 340+ pk en misschien als California-camper

Waarom de Volkswagen ID. Buzz onze MPV van het Jaar 2022 is

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Zo wil de Nederlandse overheid zware elektrische bestelbussen iets aantrekkelijker maken

Bedrijfsbusjes en pick-ups worden fors duurder, en dat heeft gevolgen voor particulieren

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

Ondernemers opgelet: De uitgebouwde Ford Transit Custom waar je op wachtte, is hier

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
