
Fijn dat iedereen van over de hele wereld spullen in huis kan halen zonder maar een stap te hoeven zetten, maar het zorgt wel voor weer een sector met een personeelstekort. En je kunt moeilijk robotpakketbezorgers gaan inzetten, toch? Volkswagen denkt hier anders over en werkt aan een autonome ID. Buzz die ingezet kan worden om in zijn eentje pakketten af te leveren.
Volkswagen is sinds 2021 bezig met het zelfrijdende elektrische busje. Voor de software, hardware en digitale kaarten krijgen ze hulp van techbedrijf Mobileye. Het extra pakket op de autonome ID. Buzz bestaat uit twee computers, dertien camera’s, negen lidar- en vijf radarsensoren. Ieder apart systeem kan een 360-graden beeld van het busje monitoren. De apparatuur is online verbonden en houdt de verkeerssituatie in de omgeving in de gaten. Op deze manier zou de VW nu al zelfstandig kunnen rijden in een afgebakend gebied.
De zelfrijdende ID. Buzz als pakketbezorger
Het doel van het automerk is om de autonome Volkswagen ID. Buzz ergens in 2026 te gaan verkopen. Gedoodverfde klanten zijn bedrijven in de mobiliteits- en transportindustrie. Denk hierbij aan taxibedrijven, maar dus ook aan pakketbezorgers. Hierover zegt Volkswagen: ‘Autonoom transport biedt een mogelijke oplossing voor de tekorten door de leveringscapaciteit op lange termijn zeker te stellen.’ We vragen ons alleen nog af wie dan je breekbare pakketje over je schutting smijt of een ‘we hebben u gemist’-briefje in de bus doet terwijl je gewoon thuis bent.
Maar ook taxichauffeurs moeten dus op hun baan letten. ‘In de toekomst kunnen autonome voertuigen zelfstandig naar bepaalde laadstations of naar klantadressen rijden’, denkt Volkswagen. Je zou dan dus bij het instappen een gewenste locatie kunnen aangeven, waarna de VW zelf naar de eindbestemming rijdt en waar nodig een laadpaal opzoekt voor een pitstop. In sommige steden in de VS kun je al iets dergelijks meemaken.
Meer van TopGear


Pechgevallen met elektrische auto’s in Nederland stijgt enorm, wat gaat er mis

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Waarom Volkswagen voorlopig nog geen ID. Buzz-camper uitbrengt

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Dacia Jogger Hybrid review: Is hij te goed voor zijn eigen bestwil?

De nieuwe Lexus LM is een ultraluxe MPV die je met een beetje moeite in Nederland kan krijgen

Waarom de nieuwe VW California-camper niet 35.000 euro goedkoper wordt (net als de Multivan)

Volkswagen ID. Buzz komt als snelle GTX met 340+ pk en misschien als California-camper

Waarom de Volkswagen ID. Buzz onze MPV van het Jaar 2022 is

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Zo wil de Nederlandse overheid zware elektrische bestelbussen iets aantrekkelijker maken

Bedrijfsbusjes en pick-ups worden fors duurder, en dat heeft gevolgen voor particulieren

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

Ondernemers opgelet: De uitgebouwde Ford Transit Custom waar je op wachtte, is hier

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hoe komt het dat Verstappen niet voorbij kon aan Leclerc? En moet ik wel naar de GP van België gaan volgend jaar?

In dit Europese land willen ze een flitspaal invoeren tegen asociale wielrenners

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Hoe kunnen zoveel mensen zo’n dure nieuwe auto betalen? Dit zijn de verschillende opties

Dit is geen flitspaal of verkeerscamera, maar wat is deze verdachte paal dan wel?
