Kun je geen genoeg krijgen van The Walking Dead? Dan zul je dol zijn op dit lijstje: auto’s die zijn herrezen uit de dood. De zombies onder de vierwielers. En hoewel ze niet uit zijn om je brein op te eten, zijn ze veelal niet minder dodelijk.
01. Toyota Supra
We móéten wel beginnen met de Supra. De A90, die vijf jaar na het eerste concept werd onthuld, maakt een eind aan een zeventien jaar lange Supra-vrije periode. De nieuweling heeft onderhuids veel aan BMW te danken, maar het is wel mooi een achterwielaangedreven coupé met zes cilinders.
02. Nissan GT-R
Tien jaar geleden keken we qua herrijzenissen naar Nissan, toen de nogal lange draagtijd van de R35 GT-R eindelijk zijn vruchten afwierp. Met twee turbo’s, vierwielaandrijving en opgeleukt met schermen en nieuwe technologie, ontbeerde hij alleen de naam ‘Skyline’ als deel van z’n typeplaatje.
03. Fiat Panda
De eerste Fiat Panda bestond in West-Europa van 1980 tot 1996. In plaats van louter voor het geld een retroversie van het klassieke succesnummer te maken, kwam Fiat in 2003 ijzersterk terug met een goedkope, praktische, no-nonsense micro-MPV-achtige. Die werd dan ook een enorme hit.
04. Alfa Romeo Giulia
De eerste generatie van de Giulia (1962-1978) was mooi, had voorin levendige motoren die de achterwielen aandreven, en reed uiterst lollig. Dus toen Alfa in 2015 met een heuse achterwielaangedreven concurrent voor de BMW 3-serie kwam, was wel duidelijk hoe die moest gaan heten.
05. Dodge Charger
In tegenstelling tot de Ford Mustang, die veel te veel nazaten heeft gehad, was de Charger zo fatsoenlijk om te sterven in 1974 (we zullen het hier nu even niet hebben over de vreselijke omgekatte Mitsubishi-versie uit de jaren tachtig), om zodoende triomfantelijk terug te kunnen keren in 2011.
06. Volkswagen Scirocco
De Scirocco werd vroegtijdig de nek omgedraaid in 1992. In 2008 kwam VW met een laag liggende, op de Golf gebaseerde herrijzenis met een welgevormde carrosserie. Helaas: de crossover-hype betekent dat die nu alweer is geofferd ten faveure van de hopeloos middelmatige T-Roc.
07. TVR Griffith
De stilte bij TVR is omineus, maar baas Les Edgar houdt vol dat er een nieuwe TVR gaat komen. Die 500 pk sterke, ongeveer een ton kostende V8-coupé grijpt terug op de met een Rover-motor uitgeruste Griffith uit de jaren negentig – een auto die de firma TVR een geweldig decennium bezorgde.
08. Alpine A110
Onze lievelingsauto van 2018 heeft weten vast te houden aan ouderwetse waarden als het formaat van een juwelenkist, een laag gewicht, flink wat grip en prachtig veel aandacht voor details. Zodoende is hij een passend eerbetoon aan het origineel uit 1961, dat ooit rally’s domineerde.
09. Ford GT
Tot twee maal toe heeft Ford het DNA van de GT40 in een moderne emulator geschoven en zo een moderne supercar gebaard. Eerst in 2003, met de supercharged V8 GT om 100 jaar Ford te vieren, en toen in 2013, met de V6 GT – een aerodynamisch welgevormde raceauto met nummerplaten.
Reacties