Met de steeds korter wordende laadtijden, kun je je afvragen of er nog een noodzaak is voor ingewikkelde batterijwisselstations. Als de laadtijden straks vijf minuten zijn, worden alle stations dan weer opgedoekt? Geely denkt in ieder geval van niet. Het moederbedrijf van onder meer Volvo, Lotus, Polestar en Zeekr gaat samenwerken met Nio op het gebied van de wisseltechniek.

Momenteel is een wisselstation de snelste manier om weer met een volle batterij verder te rijden. En zelfs als de laadtijden afnemen, is het altijd nog maar de vraag hoe snel de laadpalen zijn als het erg druk is. Bovendien is er nog een voordeel: het batterijwisselstation kan laden wanneer de druk op het elektriciteitsnetwerk laag is. Plus rijders kunnen tijdelijk een grotere accu nemen.

Straks met je Volvo je lege batterij wisselen

Nio is momenteel de enige in Nederland met batterijwisselstations en je kunt er nu ook alleen maar met auto’s van dit merk terecht. In de toekomst kun je waarschijnlijk ook met je nieuwe Volvo of Polestar langs om de batterij te wisselen. Geely en Nio gaan samen twee standaardsystemen ontwikkelen: eentje voor particulieren en eentje voor bedrijfsauto’s.

NIO EL7 bij een batterijwisselstation Nederland (nederlands kenteken)

Een batterijwisselstation van Nio in Nederland | Foto: © Nio

Dit betekent dus niet per se dat de twee concerns samen accu’s gaan ontwikkelen; ze zetten op papier welke afmetingen (en nog talloze andere zaken) een accu moet hebben zodat een station de boel makkelijk kan omwisselen. Overigens zou het wel makkelijker zijn voor de wisselstations als ze maar één type batterij op voorraad hoeven hebben.

Ook een gedeeld netwerk van wisselstations

Niet alleen steken de bedrijven de koppen bij elkaar voor een universele accu, de twee concerns gaan ook een gedeeld netwerk van wisselstations opzetten. Concrete plannen over wanneer de eerste Volvo met een wisselbatterij verschijnt, zijn nog niet bekend. Geely is trouwens niet de enige die gaat accuwisselen. Eerder sloot het Chinese Changan Auto zich al aan bij Nio voor de batterijwisseltechniek.

Het begint erop te lijken dat er zo één standaard gaat komen voor de wisselstations, wat ergens heel logisch is. Stel je eens voor dat alle automerken een eigen laadkabel zouden hebben; dan zou het opladen onderweg een regelrechte ramp zijn. Dus waarom zou je dan niet één standaard creëren voor het wisselen van de batterij?

Reacties

  • HenkKramer heeft op 4 december 2023 geschreven:

    Dit is voor mij de enige juiste ontwikkeling. Je least je accu bij het pompstation, net zoals je brandstof tankt bij een pompstation. Geen zorgen meer over je accu, die is net als brandstof los van je auto. Geen straten meer vol met laadpalen. Je krijgt hiermee weer de ultieme vrijheid terug die je had om te tanken waar en wanneer jij wilt. Dit is voor mij de hoofdreden om over te stappen naar elektrisch rijden. Pas als dit gemeengoed is, stap ik over.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear