Als onbekend, Chinees merk dat elektrische auto’s maakt, sta je met tenminste 3-0 achter bij een groot gedeelte van de Europese autoliefhebbers. Je zult de puristen dus moeten overhalen met iets geniaals. Nio‘s oplossing? Een volle accu halen net zo lang laten duren als tanken door de batterijen niet op te laden, maar te wisselen voor een volle. Dit principe interesseert nu meer bedrijven.

Stellantis is een samenwerking aangegaan met een wisselstationsleverancier. Daarnaast sloot Geely – het moederbedrijf van onder ander Lotus, Volvo en Polestar – zich aan bij Nio. Samen gaan Geely en Nio het netwerk van wisselstations vergroten. Het kan ook toeval zijn, maar vlak na de bekendmaking van de samenwerking verandert Nio het wisselformat. Je kunt straks niet meer gratis je batterij wisselen bij Nio.

Wat je ga je bij Nio betalen voor een batterijwissel?

Je kunt tot 31 maart 2024 gratis je accu ruilen voor een volle. De dag erna – 1 april, dus wellicht tuinen we in mopje van Nio – moet je gaan dokken. Je betaalt voor het verschil tussen de lege batterij en de volle. Per kWh betaalt de Nio-rijder 0,44 euro. Kom je straks met een Volvo, Polestar of Lotus langs? Dan betaal je 0,55 euro per kWh. Dezelfde tarieven gelden voor het opladen bij Nio.

Voor die bedragen kun je niet onbeperkt je batterij wisselen bij Nio. Mensen die gebruik maken van de wisselstations krijgen per maand twee coupons om hun batterij te ruilen. Wanneer jouw wisselbonnen op zijn, betaal je 10 euro extra per batterijwissel. Coupons die je overhoudt, mag je meenemen naar de volgende maand.

Volgens de manager van Nio Nederland zorgt het prijsmodel voor ‘duidelijkheid en zekerheid’ voor de mensen die de batterij van hun elektrische auto wisselen. Want gratis wisselen is onduidelijk en onzeker, natuurlijk. Mocht je een trotse bezitter zijn van een Nio, zorg dan dat je voor 31 maart 2024 nog een keer langsgaat om je batterij gratis te wisselen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear