
We hebben het vaker gehad over de 6,75-liter Rolls-Royce/Bentley L-serie V8. Bentley kondigde eerder aan dat de Mulsanne 6.75 Edition de laatste drager zal zijn van deze achtcilinder die al 61 jaar in verschillende vormen in productie is. En nu is het zover. Op de foto’s zie je het laatste exemplaar van de L-serie V8 die Bentley zal maken. Zeven medewerkers spendeerden vijftien uur om de motor in elkaar te zetten.
De 6,75-liter V8 produceert tegenwoordig een machtige 537 pk en 1.100 Nm dankzij twee turbo’s. Het rollende kasteel dat Mulsanne heet schiet daarmee in 5,1 seconden van 0 naar 100. Zijn topsnelheid is een nog altijd ongelooflijke 306 km/u. De eerste versie van de motor, met ruim 180 pk, lag ooit in de Rolls-Royce Silver Cloud II, Phantom V en de Bentley S2. Rolls-Royce stopte met de motor toen ze door BMW werden overgenomen.
‘We kijken uit naar de toekomst van Bentley, gedreven door de exceptionele W12, de sportieve 4,0-liter V8 en uiteraard onze efficiënte V6 Hybrid – de start van onze reis naar elektrificatie.’ Het is met recht het einde van een tijdperk te noemen. Wellicht besluit Bentley over twintig jaar een prolongatie-model te introduceren van de Mulsanne met de smakelijke V8.
Meer van TopGear


Bentley Mulsanne Grand Limousine: 5 in de aanbieding

Mercedes Maybach S 650 vs Bentley Flying Spur

Bentley Mulsanne is dood: deze 6.75 is de laatste

De snelste Bentleys van dit moment

Bentley Mulsanne Speed: drift dat een beetje?

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen
