
We hebben het vaker gehad over de 6,75-liter Rolls-Royce/Bentley L-serie V8. Bentley kondigde eerder aan dat de Mulsanne 6.75 Edition de laatste drager zal zijn van deze achtcilinder die al 61 jaar in verschillende vormen in productie is. En nu is het zover. Op de foto’s zie je het laatste exemplaar van de L-serie V8 die Bentley zal maken. Zeven medewerkers spendeerden vijftien uur om de motor in elkaar te zetten.
De 6,75-liter V8 produceert tegenwoordig een machtige 537 pk en 1.100 Nm dankzij twee turbo’s. Het rollende kasteel dat Mulsanne heet schiet daarmee in 5,1 seconden van 0 naar 100. Zijn topsnelheid is een nog altijd ongelooflijke 306 km/u. De eerste versie van de motor, met ruim 180 pk, lag ooit in de Rolls-Royce Silver Cloud II, Phantom V en de Bentley S2. Rolls-Royce stopte met de motor toen ze door BMW werden overgenomen.
‘We kijken uit naar de toekomst van Bentley, gedreven door de exceptionele W12, de sportieve 4,0-liter V8 en uiteraard onze efficiënte V6 Hybrid – de start van onze reis naar elektrificatie.’ Het is met recht het einde van een tijdperk te noemen. Wellicht besluit Bentley over twintig jaar een prolongatie-model te introduceren van de Mulsanne met de smakelijke V8.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Bentley Mulsanne Grand Limousine: 5 in de aanbieding

Mercedes Maybach S 650 vs Bentley Flying Spur

Bentley Mulsanne is dood: deze 6.75 is de laatste

De snelste Bentleys van dit moment

Bentley Mulsanne Speed: drift dat een beetje?

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

Is zo’n luxe Bentley Continental GT na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Bentley Flying Spur is 155 km/u sneller dan jouw nieuwe Volvo

De prachtige nieuwe Bentley Continental GT Speed is krachtiger dan ooit

Officieel: Bentley vervangt de W12-motor met een sterkere hybride V8

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Waarom je dat Saharazand nooit te lang op de lak van je auto mag laten zitten

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken
