
We hebben het vaker gehad over de 6,75-liter Rolls-Royce/Bentley L-serie V8. Bentley kondigde eerder aan dat de Mulsanne 6.75 Edition de laatste drager zal zijn van deze achtcilinder die al 61 jaar in verschillende vormen in productie is. En nu is het zover. Op de foto’s zie je het laatste exemplaar van de L-serie V8 die Bentley zal maken. Zeven medewerkers spendeerden vijftien uur om de motor in elkaar te zetten.
De 6,75-liter V8 produceert tegenwoordig een machtige 537 pk en 1.100 Nm dankzij twee turbo’s. Het rollende kasteel dat Mulsanne heet schiet daarmee in 5,1 seconden van 0 naar 100. Zijn topsnelheid is een nog altijd ongelooflijke 306 km/u. De eerste versie van de motor, met ruim 180 pk, lag ooit in de Rolls-Royce Silver Cloud II, Phantom V en de Bentley S2. Rolls-Royce stopte met de motor toen ze door BMW werden overgenomen.
‘We kijken uit naar de toekomst van Bentley, gedreven door de exceptionele W12, de sportieve 4,0-liter V8 en uiteraard onze efficiënte V6 Hybrid – de start van onze reis naar elektrificatie.’ Het is met recht het einde van een tijdperk te noemen. Wellicht besluit Bentley over twintig jaar een prolongatie-model te introduceren van de Mulsanne met de smakelijke V8.
Meer van TopGear


Bentley Mulsanne Grand Limousine: 5 in de aanbieding

Mercedes Maybach S 650 vs Bentley Flying Spur

Bentley Mulsanne is dood: deze 6.75 is de laatste

De snelste Bentleys van dit moment

Bentley Mulsanne Speed: drift dat een beetje?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

Is zo’n luxe Bentley Continental GT na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
