Bentley bouwt laatste 6,75-liter V8

Na 61 jaar is het klaar voor de L-serie

Foto('s): BentleyBentley Mulsanne met 6,75-liter V8 (L-serie)
Foto('s): BentleyBentley Mulsanne met 6,75-liter V8 (L-serie)
Foto('s): BentleyBentley Mulsanne met 6,75-liter V8 (L-serie)
Foto('s): BentleyBentley Mulsanne met 6,75-liter V8 (L-serie)
Foto('s): BentleyBentley Mulsanne met 6,75-liter V8 (L-serie)
Bentley Mulsanne met 6,75-liter V8 (L-serie)
Bentley Mulsanne met 6,75-liter V8 (L-serie)
Bentley Mulsanne met 6,75-liter V8 (L-serie)
Bentley Mulsanne met 6,75-liter V8 (L-serie)
Bentley Mulsanne met 6,75-liter V8 (L-serie)

We hebben het vaker gehad over de 6,75-liter Rolls-Royce/Bentley L-serie V8. Bentley kondigde eerder aan dat de Mulsanne 6.75 Edition de laatste drager zal zijn van deze achtcilinder die al 61 jaar in verschillende vormen in productie is. En nu is het zover. Op de foto’s zie je het laatste exemplaar van de L-serie V8 die Bentley zal maken. Zeven medewerkers spendeerden vijftien uur om de motor in elkaar te zetten.

De 6,75-liter V8 produceert tegenwoordig een machtige 537 pk en 1.100 Nm dankzij twee turbo’s. Het rollende kasteel dat Mulsanne heet schiet daarmee in 5,1 seconden van 0 naar 100. Zijn topsnelheid is een nog altijd ongelooflijke 306 km/u. De eerste versie van de motor, met ruim 180 pk, lag ooit in de Rolls-Royce Silver Cloud II, Phantom V en de Bentley S2. Rolls-Royce stopte met de motor toen ze door BMW werden overgenomen.

‘We kijken uit naar de toekomst van Bentley, gedreven door de exceptionele W12, de sportieve 4,0-liter V8 en uiteraard onze efficiënte V6 Hybrid – de start van onze reis naar elektrificatie.’ Het is met recht het einde van een tijdperk te noemen. Wellicht besluit Bentley over twintig jaar een prolongatie-model te introduceren van de Mulsanne met de smakelijke V8.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Magazines