Om die vraag meteen maar te beantwoorden: geen van deze twee auto’s is ’s werelds beste auto. Het is lang geleden dat de luxesedan het hoogst haalbare was in het automobiele landschap, het beste van het beste waar we allemaal van droomden. Hij is tegenwoordig hooguit een doodlopend zijpaadje vanaf de SUV-hoofdweg. En de auto’s zelf hebben daaronder te lijden. Kijk bijvoorbeeld naar Maybach: een trots luxemerk van vóór de Tweede Wereldoorlog dat door Mercedes in 2002 als op zichzelf staand merk nieuw leven werd ingeblazen. Ze besteedden miljoenen om twee limousines te ontwikkelen en voorspelden wereldwijde verkopen van 2.000 auto’s per jaar. Er waren 3.000 exemplaren verkocht – in totaal – toen het merk tien jaar later ter ziele ging. Nu is Maybach enkel nog een glimmende badge op de meest prestigieuze S-klasse. Ook Bentley wist de dans niet te ontspringen. Ze kondigden onlangs de ondergang van hun vlaggenschip aan, de Mulsanne, zonder een opvolger in het vooruitzicht. In plaats daarvan wordt deze nieuwe Flying Spur, die veel onderdelen deelt met de Continental GT, naar voren geschoven om Bentleys hoop op een vierdeurs toekomst te dragen. Dat lijkt hem nu al een stuk beter te lukken dan zijn voorganger. Z’n visuele balans is precies goed: een lange motorkap, een glaspartij die de zitplaatsen voor en achter evenredig bedient. Bij de Maybach is de motorkap minder imposant, en belangrijker: twee derde van het glas in de flanken komt ten goede aan de achterpassagiers. In welke wil je graag achter het stuur gezien worden? En in welke zou je het liefst op de achterbank de hoge pief uithangen? De zijruiten en de sterke ontwerphints liegen niet. Je wilt rijden in de Bentley en gereden worden in de Maybach. Oh, in de Flying Spur zou je het als passagier ook prima uithouden. Maar rijden in de Maybach? Waarom zou je? Je zult eruitzien als een chauffeur. Zo zit het dus: dit zijn twee auto’s van hetzelfde formaat, met een vergelijkbare prijs en imago, die fundamenteel verschillend zijn.

Geen lastige test

Dit wordt daardoor een nogal makkelijke test om te schrijven. Reis je op de achterbank? Neem de Maybach. Die is achterin niets minder dan subliem. Ja, dit exemplaar is uitgerust met het zogeheten First Class-achtercompartiment (2.844 euro), en dat moet je ook echt hebben. Laat desnoods de zilveren champagnebekertjes (3.872 euro) of de koelkast (1.331 euro) achterwege, maar ga voor dit pakket met gescheiden stoelen en tafeltjes. Zodat je zaken kunt doen en zo. De Maybach is 200 millimeter langer dan de langste S en is zo geconstrueerd dat je de stoelen verder achterover kunt leggen. Er is geen andere auto, zelfs niet de Rolls-Royce Phantom, waarin je een relaxtere houding kunt vinden.
De Bentley? Die heeft heus ruimte genoeg, vier volwassenen zullen niets te klagen hebben, maar hij is niet het soort auto waarin je je schoenen uitschopt. Misschien ruiken je voeten onfris en nemen andere passagiers daar aanstoot aan. In de Maybach reis je alleen met je chauffeur, en die wordt betaald om de stank niet op te merken. De ambiance aan boord spreekt voor de Flying Spur. De kwaliteit van de materialen, de mix van hout, leer en metaal, de interessante 3D-oppervlakken – het tilt de cabine naar een ander niveau. En hoewel de Maybach waarschijnlijk even goed in elkaar zit, is ie vanbinnen toch iets minder parmantig. Niet dat dat je iets kan schelen wanneer je ligt te ronken als een verdoofde neushoorn.

‘Er is geen andere auto, zelfs niet de Rolls-Royce Phantom, waarin je een relaxtere houding kunt vinden dan in de Maybach’

Als bestuurder in de Maybach voel je je wat naar voren geduwd; het verloop van de daklijn zorgt dat je je bewust bent van de enorme ruimte achter je. De lay-out van het dashboard is een en al S-klasse – niets mis mee – en hij heeft een uitstekende aandrijflijn. De 6,0-liter twin-turbo V12, een motor die vrijwel zeker op het punt van uitsterven staat, levert 630 pk en 1.000 Nm. Heeft een limousine zoveel vermogen nodig? Zeker, al gebruik je het nooit. Maar hoe krachtiger de motor, hoe minder hard hij hoeft te werken. De S 650 voelt dus nooit geforceerd of gestrest aan. De motor is stil, fluweelzacht en gekoppeld aan een zeventraps automaat die heel bewust de ene versnelling neerlegt voordat ie de andere oppakt. Rijden in de Maybach geeft een tevredenstemmend tempo en ritme, en waar de Magic Body Control-luchtvering en relatief bescheiden 20-inch wielen hem haast laten zweven, trekt zijn gewicht van 2.360 kilo hem terug naar de aarde. Af en toe bemerk je een heel klein beetje buigzaamheid in z’n verlengde lijf. Dan krimp je ineen, want je wilt in deze auto alleen maar volmaakt soepel rijden, de champagneglazen rechtop houden, de passagiers niet laten merken dat ze überhaupt in beweging zijn. We weten zeker dat chauffeurs gek zijn op deze auto’s. Maar liefst één op de tien verkochte S-klasses wereldwijd is een Maybach; zo’n 25.000 auto’s sinds z’n verschijning in 2015. De echte Maybach kwam nooit ook maar in de buurt van dat succes.
In de Bentley zul je als bestuurder daadwerkelijk genieten van de rit. Hij is niet de stilste en ook niet de soepelste van de twee, maar hij geeft je wel echte, waarneembare respons, in plaats van dat hij je enkel toestaat om hem te begeleiden. Volgens de fabrikant accelereert hij van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden en haalt hij een top van 333 km/u. Dat is echt onvoorstelbaar snel. De Flying Spur heeft er dus wel zin in, en als jij dat ook hebt, sluit hij zich bij je aan. Dankzij vierwielbesturing is hij wendbaarder dan je zou verwachten, het optionele 48-volt anti-rolsysteem beperkt overhellen en de besturing is accuraat. Hij voelt een halve ton lichter aan dan hij is en stelt zich met recht atletisch op.

Fluisteren als de Maybach

Maar hij kan zich ook compleet tegenovergesteld gedragen; dan fluistert hij je bijna net zo moeiteloos over de weg als de Maybach. Geen enkele andere luxeauto biedt dit bereik, deze harmonische combinatie van een drang naar voren en de mogelijkheid om moeiteloos voort te kabbelen. De Flying Spur heeft echt twee kanten. We probeerden de Mercedes met dezelfde overtuiging door bochten te gooien en voelden ons wreed en een beetje misselijk. Maar de Bentley kan er geen genoeg van krijgen, houdt zichzelf in toom, geeft je nuttige informatie en zorgt dat je je vermaakt. En hij draagt tijdens dat alles een heel bijzonder gevoel uit. De Bentley-ervaring heeft een warmte en een zekere persoonlijkheid die de Maybach ontbeert.
De werkomgeving is ook uit de kunst. De stoelen omhullen en knuffelen je, zetten je in precies de juiste houding – hoe die op die bewuste dag ook mag zijn – en de interactie met de schermen is logisch. Het enige storende dat we ontdekten, waren de USB-aansluitingen, die verstopt zitten achter lelijke afdekkapjes van goedkoop plastic. Maar alles bij elkaar is dit een heel speciale machine. Hij voelt aan en gedraagt zich zoals je dat van een auto van drie euroton mag verwachten. En de Mercedes? Nou, die is twee keer zo duur als een gewone S-klasse – maar als het de volledige ervaring van het ‘gereden worden’ is die je zoekt, is een gewone S-klasse ook bij lange na niet luxueus genoeg. De Mercedes-Maybach S 650 vervult wel degelijk een rol, al is die slechts relevant voor een heel klein percentage van de wereldpopulatie. Je kunt erover discussiëren, maar waar hij goed in is, doet hij ook meteen beter dan welke auto ook – voor welke prijs dan ook. Waar je je wel van bewust moet zijn, is dat de waarde van vierdeurs luxeauto’s maar één kant op gaat. Dit geldt voor zowel de Bentley als de Mercedes: ze zullen prijzig zijn om te rijden, maar ze zullen vooral vernietigend hard afschrijven. De Flying Spur is onze winnaar. Hij is een oprecht atletische, oprecht luxueuze sedan (dat is dan ook Bentleys specialisatie – herinner je je de iconische Arnage nog?). De beste auto ter wereld? Dat is tegenwoordig een beetje een loze, irrelevante noemer als je het ons vraagt. Dus laten we het er maar op houden dat deze Bentley echt een verdraaid goed ding is.

Mercedes Maybach S 650 vs Bentley Flying Spur: het vonnis

01. Bentley Flying Spur (18/20) Misschien de enige luxeauto waarin het geaccepteerd is om zelf te rijden. Verbijsterend capabel op elk vlak 02. Mercedes Maybach S 650 (16/20) Plutocraat? Parkeer je achterste in deze auto. Neem een chauffeur. Leun achterover. Rij nooit zelf

Specificaties Bentley Flying Spur (2020)


Motor: 6.0 W12 biturbo
Vermogen: 635 pk
Acceleratie: 0-100 3,8 s
Koppel: 900 Nm
Verbruik/uitstoot: 14,8 l/100 km, 337 g/km
Topsnelheid: 333 km/u
Gewicht: 2.437 kg
Aandrijving: vier wielen, 8v automaat
Bagageruimte: 420 liter

Specificaties Mercedes-Maybach S650 (2020)


Motor: 6.0 V12 biturbo
Vermogen: 630 pk
Acceleratie: 0-100-4,7 s
Koppel: 1.000 Nm
Verbruik/uitstoot: 14,0 l/100 km, 320 g/km
Topsnelheid: 250 km/u
Gewicht: 2.360 kg
Aandrijving: achterwielen, 7v automaat
Bagageruimte: 500 liter

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)