Een momentje stilte graag, want helaas: de Bentley Mulsanne is dood. Goed, daar word je misschien niet héél erg verdrietig van. De grote limo had immers een nogal omstreden uiterlijk, en als je al vier euroton te besteden had, ging dat waarschijnlijk niet hiernaartoe. Maar toch mag je een traantje wegpinken; want met het verscheiden van de Mulsanne moeten we ook afscheid nemen van een waar Brits icoon.

Na een run van meer dan 60 jaar vindt de 6,75-liter Rolls-Royce/Bentley L-serie V8 samen met de Mulsanne zijn Waterloo. De motor was onafgebroken in productie sinds 1959. Uiteraard zag Bentley zijn kans schoon om een special edition uit te brengen ter ere van het eerbiedwaardige blok. De gewone Mulsanne rolt al niet meer van de band. Er worden er nog slechts 30 gebouwd, allemaal in de vorm van deze 6.75 Edition by Mulliner.

De Bentley Mulsanne 6.75 Edition is gebaseerd op de Mulsanne Speed. Hij haalt trots een machtige 537 pk en 1.100 Nm uit de twin-turbo V8, waarmee het rollende kasteel in 5,1 seconden van 0 naar 100 dendert. Zijn topsnelheid is een nog altijd ongelooflijke 306 km/u.

De unieke elementen van de Bentley Mulsanne 6.75 Edition

Mocht je een ding hebben voor gelimiteerde modellen, dan kun je je lol op met de talloze badges en gadgets. Voorbeelden? Op de staafjes van de ventilatieopeningen prijken mini-oliedopjes, er zitten ‘6.75 Edition’-stiksels in de stoelen en op bijna elk oppervlak vind je wel een chromen plakkaatje. In de klok en tellers zie je een getekende doorsnede van de motor. Maar daarmee heb je de nieuwigheden van deze laatste Mulsanne wel zo’n beetje gehad.

In de lente stopt de productie van de Bentley Mulsanne 6.75 definitief, waarna de Flying Spur zijn functie als vlaggenschip overneemt. Die zal overigens, net als de Continental GT, een hybride aandrijflijn krijgen. Daarvoor moet je nog wel even tot 2023 geduld hebben.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)