Mocht je een twin-turbo W12-motor voor je boodschappen-Bentley een beetje overdreven vinden, dan hebben we goed nieuws. Zeg maar hoi tegen de Bentley Continental GT V8, die de dikke en dorstige twaalfcilinder verruilt voor een 4,0-liter V8 met twee turbo’s.

‘Maar het is een Bentley!’ horen we je piepen. ‘Waarom zou je niet de allergrootste, sterkste en meest idiote kopen?’ Nou: de vorige Conti GT V8 was eigenlijk een stuk fijner dan de W12. Hij was maar iets langzamer, maar een forse klap goedkoper en zuiniger. En hij reed nog beter ook, want hij was lichter. Hoewel de huidige Continental een machtige machine is, zouden we niet verbaasd zijn als de verhoudingen met de V8 weer hetzelfde kwamen te liggen.

De nieuwe Bentley Continental GT V8 wordt vanaf het begin leverbaar als coupé en als cabrio. Hij zet 550 pk en 770 Nm tegenover de 635 pk en 900 Nm van de W12. Alle kracht gaat uiteraard naar vier wielen via een achttraps automaat. Van 0-100 km/u gaat de Conti V8 in 4,0 seconden rond; de GT Convertible is een tiende langzamer. De topsnelheid van beide is 319 km/u. Vlot zat, dachten we zo.

Nog meer voordelen?

De V8 zou wat interessanter moeten klinken dan de twaalfcilinder. Net als bij z’n sterkere broer helpt cilinderuitschakeling om het verbruik wat lager te houden en gaat de aandrijving meestal alleen naar achter. Bentley zegt dat je gerust 800 kilometer ver komt op een tank. De visuele verschillen tussen de V8 en W12 zijn overigens minimaal: je krijgt vier kleinere uitlaatpijpen in plaats van twee brede, plus kleine V8-badges op de voorspatborden. Dat was het wel.

Behalve de motor is alles onderhuids ook grotendeels hetzelfde. Het veercomfort en het weggedrag zijn iets aangepast: de V8 krijgt standaard holle, lichtgewicht stabilisatorstangen. Optioneel kun je wel kiezen voor hetzelfde Bentley Dynamic Ride System als dat van de W12.

In de VS kun je de nieuwe Bentley Continental GT V8 nu al bestellen; dan ontvang je ‘m in het derde kwartaal van dit jaar. In Europa en de rest van de wereld krijgen we ‘m pas in de eerste helft van 2020. De prijzen (en daarmee samenhangende verbruiks- en uitstootcijfers) zijn nog niet bekend, maar de W12 heb je vanaf een kleine 270.000 euro (net geen 210.000 euro in België).

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)