TopGear stapt net uit de nieuwe Bentley Flying Spur V8. In TopGear Magazine 189 lees je het complete testverslag; hier alvast de highlights.

Testobject: Bentley Flying Spur
Uitvoering: V8
Locatie: de randstad
Weersomstandigheden: net zulk vies weer als het nu is

Gast, is dit nou die pauperversie van de Flying Spur?

Nou, nou. Het is inderdaad de V8, de instapper van de Flying Spur. Maar het is net zozeer een instapper als een Caesarsalade gezond is. En ze zitten allebei bomvol, voor wie Marktplaats spreekt. De basisprijs van de Bentley Flying Spur V8 is 257.933 euro. Het exemplaar waar wij mee reden (niet de auto op de foto’s, maar die zal ook niet karig zijn uitgerust), kost in Nederland 355.902 euro. Ter vergelijking: de W12-versie kost minimaal 300.000 euro. Met bijna een ton aan opties was de testauto dus ruim duurder dan de topmotorisering.

Klinkt alsof het afzien was…

Ja, het is zwaar werk, maar iemand moet het doen. De 100.000 euro aan opties vertaalt zich bijvoorbeeld in een dikker audiosysteem van Naim (spreek je uit als Naaim), een doorlopende middenconsole (en dus maar twee stoelen achterin), een ander stuur, een lichtgevende mascotte op de neus, meesturende achterwielen en een wegdraaiend navigatiescherm. Het gaat wel redelijk snel als het walnoothout op het dashboard bijna 6.000 euro kost en de vloermatten alleen al 600 euro zijn.

Maar wie koopt zoiets?

Bentley zit eigenlijk nét een trede onder Rolls-Royce. De Bentley Flying Spur V8 is de directe concurrent van de Maybach S-klasse, bijvoorbeeld. Vind je een Rolls-Royce Ghost iets te prijzig, dan haal je deze Flying Spur. Zie ‘m vooral ook als de vierdeurs versie van de Bentley Continental. Met een lengte van 5,3 meter kun je prima achter in de Flying Spur zitten. Passagiers hebben daar uiteraard hun eigen massagestoelen en kunnen de muziek bedienen.

En als je voorin zit?

De 4,0-liter V8 is ongeveer dezelfde motor als in de Audi RS 6 of de Lamborghini Urus ligt. Met 550 pk, vierwielaandrijving en een automaat is de enorme sedan gewoon bloedsnel. Compleet onnodig, maar aan de andere kant wil je ook nooit horen dat je ‘350.000 euro voor een auto hebt betaald en alsnog wordt ingemaakt door een Golfje’. Het hebben voor als het nodig is, is ook een vorm van luxe. Bovendien is het hilarisch om met zo’n gevaarte andere auto’s te verrassen.

Sportief ding dus, die Bentley Flying Spur V8?

Ben je gek. Er zit een sportmodus op, maar waarom zou je? De demping is zacht en het stuur communiceert nog slechter dan de inbelverbinding van je Windows 98-pc. De vierwielbesturing zorgt dat de Flying Spur voor zijn lengte heel wendbaar is, maar niets aan de onderstelafstelling geeft een indruk van sportiviteit. Dat is ook niet wat je wilt met zo’n auto, want dit ding is gebouwd voor comfort. De luchtvering is zacht en snoept drempeltjes op zodat jij alleen maar een suggestie van oneffenheid voelt.

De enige kritiek wat dat betreft is dat de auto soms net even te gretig reageert op het gas. Dan schiet de Flying Spur ervandoor terwijl je heel rustig iets harder wilde rijden. De transmissie mag dus nog iets luier, wat ons betreft. Oh, en de flippers achter het stuur zijn niet verwarmd, waardoor je een onaangenaam temperatuurverschil krijgt als je de stuurverwarming aanzet. Maar goed, daar heb je achterin natuurlijk geen last van.

Reacties

  • Bob heeft op 26 januari 2021 geschreven:

    Wat is beter, de flying Spur of de Ghost?

    • Mattijn Nederend heeft op 26 januari 2021 geschreven:

      De Ghost is er alleen met V12 en kost daarom bijna 150.000 euro meer. De Ghost voelt nog net even wat specialer en exclusiever (deuren die automatisch dichtgaan en die sterrenhemel). De Flying Spur is duidelijk wat wendbaarder nog. En misschien meer waar voor je geld, want de verschillen zijn niet zó groot.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)