
Een momentje stilte graag, want helaas: de Bentley Mulsanne is dood. Goed, daar word je misschien niet héél erg verdrietig van. De grote limo had immers een nogal omstreden uiterlijk, en als je al vier euroton te besteden had, ging dat waarschijnlijk niet hiernaartoe. Maar toch mag je een traantje wegpinken; want met het verscheiden van de Mulsanne moeten we ook afscheid nemen van een waar Brits icoon.
Na een run van meer dan 60 jaar vindt de 6,75-liter Rolls-Royce/Bentley L-serie V8 samen met de Mulsanne zijn Waterloo. De motor was onafgebroken in productie sinds 1959. Uiteraard zag Bentley zijn kans schoon om een special edition uit te brengen ter ere van het eerbiedwaardige blok. De gewone Mulsanne rolt al niet meer van de band. Er worden er nog slechts 30 gebouwd, allemaal in de vorm van deze 6.75 Edition by Mulliner.
De Bentley Mulsanne 6.75 Edition is gebaseerd op de Mulsanne Speed. Hij haalt trots een machtige 537 pk en 1.100 Nm uit de twin-turbo V8, waarmee het rollende kasteel in 5,1 seconden van 0 naar 100 dendert. Zijn topsnelheid is een nog altijd ongelooflijke 306 km/u.
De unieke elementen van de Bentley Mulsanne 6.75 Edition
Mocht je een ding hebben voor gelimiteerde modellen, dan kun je je lol op met de talloze badges en gadgets. Voorbeelden? Op de staafjes van de ventilatieopeningen prijken mini-oliedopjes, er zitten ‘6.75 Edition’-stiksels in de stoelen en op bijna elk oppervlak vind je wel een chromen plakkaatje. In de klok en tellers zie je een getekende doorsnede van de motor. Maar daarmee heb je de nieuwigheden van deze laatste Mulsanne wel zo’n beetje gehad.
In de lente stopt de productie van de Bentley Mulsanne 6.75 definitief, waarna de Flying Spur zijn functie als vlaggenschip overneemt. Die zal overigens, net als de Continental GT, een hybride aandrijflijn krijgen. Daarvoor moet je nog wel even tot 2023 geduld hebben.
Meer van TopGear


Bentley Mulsanne Grand Limousine: 5 in de aanbieding

Mercedes Maybach S 650 vs Bentley Flying Spur

Bentley bouwt laatste 6,75-liter V8

De snelste Bentleys van dit moment

Bentley Mulsanne Speed: drift dat een beetje?

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen
