
Een momentje stilte graag, want helaas: de Bentley Mulsanne is dood. Goed, daar word je misschien niet héél erg verdrietig van. De grote limo had immers een nogal omstreden uiterlijk, en als je al vier euroton te besteden had, ging dat waarschijnlijk niet hiernaartoe. Maar toch mag je een traantje wegpinken; want met het verscheiden van de Mulsanne moeten we ook afscheid nemen van een waar Brits icoon.
Na een run van meer dan 60 jaar vindt de 6,75-liter Rolls-Royce/Bentley L-serie V8 samen met de Mulsanne zijn Waterloo. De motor was onafgebroken in productie sinds 1959. Uiteraard zag Bentley zijn kans schoon om een special edition uit te brengen ter ere van het eerbiedwaardige blok. De gewone Mulsanne rolt al niet meer van de band. Er worden er nog slechts 30 gebouwd, allemaal in de vorm van deze 6.75 Edition by Mulliner.
De Bentley Mulsanne 6.75 Edition is gebaseerd op de Mulsanne Speed. Hij haalt trots een machtige 537 pk en 1.100 Nm uit de twin-turbo V8, waarmee het rollende kasteel in 5,1 seconden van 0 naar 100 dendert. Zijn topsnelheid is een nog altijd ongelooflijke 306 km/u.
De unieke elementen van de Bentley Mulsanne 6.75 Edition
Mocht je een ding hebben voor gelimiteerde modellen, dan kun je je lol op met de talloze badges en gadgets. Voorbeelden? Op de staafjes van de ventilatieopeningen prijken mini-oliedopjes, er zitten ‘6.75 Edition’-stiksels in de stoelen en op bijna elk oppervlak vind je wel een chromen plakkaatje. In de klok en tellers zie je een getekende doorsnede van de motor. Maar daarmee heb je de nieuwigheden van deze laatste Mulsanne wel zo’n beetje gehad.
In de lente stopt de productie van de Bentley Mulsanne 6.75 definitief, waarna de Flying Spur zijn functie als vlaggenschip overneemt. Die zal overigens, net als de Continental GT, een hybride aandrijflijn krijgen. Daarvoor moet je nog wel even tot 2023 geduld hebben.
Meer van TopGear


Bentley Mulsanne Grand Limousine: 5 in de aanbieding

Mercedes Maybach S 650 vs Bentley Flying Spur

Bentley bouwt laatste 6,75-liter V8

De snelste Bentleys van dit moment

Bentley Mulsanne Speed: drift dat een beetje?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

Is zo’n luxe Bentley Continental GT na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
