Twee weken geleden, op zondag 13 augustus, zagen we helaas een megacrash op de Nürburgring gebeuren. Tien auto’s kwamen op het snelle en gevaarlijke Fuchsröhre-gedeelte met elkaar in botsing nadat een McLaren die voor hen reed zijn vloeistoffen op het wegdek spuwde. Een ongeluk geheel buiten je eigen schuld: het is een nachtmerrie die bij menig Ringrijder vroeg of laat door zijn of haar hoofd flitst, maar die toch altijd ver weg lijkt.

Tot het dus misgaat. TopGear sprak met Wouter, de bestuurder van de groene M3 die je op de aftermath-beelden links in de berm ziet staan. Zijn auto is een van de zwaarst beschadigde van de crash. Gelukkig kwamen zijn bijrijder en hijzelf er zonder kleerscheuren van af. Hoe ziet de nasleep van een ongeval als dit eruit, en wie gaat alles betalen? We vroegen het aan Wouter.

Je bent net gecrasht. Wat doe je?

‘Ik zat met mijn broertje in de auto. Wij konden er na twee harde klappen zelf uit komen, omdat de impact van voren en van achteren kwam, en niet van opzij. Onze kameraad, die in de grijs/zwarte E36 M3 achter ons reed, troffen we bewusteloos aan in zijn auto. Gelukkig kwam hij snel bij.’

Wat gebeurde er vervolgens?

‘Het volgende halfuur leek als een film voorbij te vliegen. Brandweer, ambulances, helikopters, publiek dat mensen probeerde te bevrijden. Bloed, glas, olie en rook namen de plek van onheil over.’

Wat weet je over de oorzaak van de crash?

‘Er liggen videobeelden bij de politie waarop te zien is dat een McLaren koelwater verliest. Dit laat geen twijfel over de schuldige aan dit ongeluk. Heel onfortuinlijk: de auto was nog geen jaar oud. De net gepensioneerde bestuurder is zelf ook gespind, een bocht verderop, en tegen de vangrail tot stilstand gekomen.’

Hoe verloopt de financiële afwikkeling?

‘Gelukkig is de McLaren-bestuurder, naar verluidt, verzekerd op de Nürburgring. Vooralsnog lijkt het erop dat we onze claims kunnen indienen, maar het is duimen dat alles financieel goed afloopt. Ik moet de kanttekening maken dat het me zelfs twee weken na het ongeluk niet zoveel uitmaakt of dat ook echt het geval gaat zijn. Dat we het er allemaal levend van af hebben gebracht, is een wonder. Al waren onze auto’s ook goed en veilig gebouwd.’

Hoe zit het precies met verzekering op de Ring?

‘De Touristenfahrten worden door geen enkele Nederlandse verzekeringsmaatschappij gedekt. Er zijn wat polissen die de Ring niet letterlijk noemen, maar behendigheids- en snelheidsritten worden overal uitgesloten. Met het rijden op de Nordschleife op Nederlands kenteken accepteer je dus een risico, dat je kunt minimaliseren door met je volledige verstand te rijden, maar alle risico’s uitsluiten kan niet. Trackdays op de Nürburgring zijn overigens wel te verzekeren, net als op andere circuits.’

Hoe is het met je auto?

‘Ik had de BMW nog niet zo lang. Afgelopen winter heb ik hem helemaal opnieuw opgebouwd, grotendeels volgens M3 Cup-specificaties. Helaas is hij total loss. Deze week wordt hij naar Nederland getransporteerd en dan inventariseer ik wat er nog bruikbaar is, maar dat zal vrijwel niks meer zijn.’

Zul je nog eens na deze megacrash op de Nürburgring gaan rijden?

‘Dat weet ik niet. Ondanks de acceptatie van de risico’s is het daadwerkelijk meemaken van zo’n harde crash niet niks. Ook naar onze gezinnen toe is het erg moeilijk te verkopen om deze risico’s weer aan te gaan. De Nordschleife is alleen wel het mooiste circuit van de wereld, en het ligt maar een paar uurtjes hier vandaan. Time will tell.’

Heb je tips voor toekomstige Ringrijders?

‘In elk geval zie je mij er niet meer met een Nederlands kenteken zonder verzekering. Nederlanders die “even een rondje doen” om er een keer gereden te hebben, moeten zich goed bewust zijn van de gevolgen die bijvoorbeeld autopech teweeg kan brengen. De schade kan in de tonnen lopen.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)