Je kon erop wachten: de cabrio-versie van de nieuwe BMW 8-serie is hier. Het is de tweede variant van de 8. En als we nog even wachten arriveert de Gran Coupé om de reeks compleet te maken.

De Coupé kennen we inmiddels en we waren onder de indruk van de techniek, maar niet helemaal zeker of ie wel speciaal genoeg is. Ook konden we op Le Mans de M8 GTE raceversie aanschouwen. Deze Cabrio brengt een stoffen dak naar de reeks die superieure geluidsisolatie biedt en ‘zich strak over het interieur ontvouwt’. Dat mag je wel hopen ja, voor dat geld.

Het dak kan in 15 seconden open of dichtgedaan worden tot een snelheid van 50 km/u. Het profiel van het zijaanzicht heeft een strakke lijn en alleen bij de opslag van het dak zie je een kleine bolling. BMW heeft stiekem naar Mercedes gekeken en het idee van de Air Scarf ‘geleend’. Warme lucht wordt tijdens het rijden in je nek geblazen, zodat je in de herfst geen longontsteking oploopt.

Er zijn verder niet veel verschillen met de Coupé. Er is een nieuw paneel voor de onderkant en natuurlijk krijg je bescherming tegen omrollen in de vorm van twee aluminium-balken die zich achter de achterste hoofdsteunen bevinden.

Je kunt uit twee motoren kiezen voor de BMW 8-serie Cabrio. Een zes-in-lijn 3,0-liter diesel met evenveel vermogen als een Honda Civic Type-R (320 pk), die je niet wilt. En een 4,4-liter twin-turbo V8 met 533 pk en 750 Nm die je wel wilt. Je gaat met de V8 van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden, wat twee-tienden langzamer is dan de Coupe. De Cabrio weegt namelijk 125 kilo meer dan de gesloten versie.

De Nederlandse prijzen zijn voorlopig nog niet bekend. Maar voordat de lente weer aanbreekt, zul je deze wel hebben gehoord. In maart volgend jaar zal de internationale introductie van de BMW 8-serie Cabrio plaatsvinden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear