Eerder kon je lezen over ons uitje op Zandvoort met de B5 GT Touring, de krachtigste auto die Alpina ooit voortbracht en de afsluiter van een tijdperk als onafhankelijk Powerhaus, nu BMW het bedrijf uit Buchloe onder zijn hoede heeft genomen. Tijdens hetzelfde luidruchtige theekransje konden we ook plaatsnemen in de BMW Alpina B8 Gran Coupé – niet gelimiteerd, niet recordbrekend, maar amper minder krachtig en snel.

Dus ja: we hadden het idee dat we wel wisten wat we van ’m konden verwachten. De 8-serie is een heel andere auto dan de 5-serie, zoveel is duidelijk, en Alpina richt ’m dan ook op een heel andere markt. Samen met de grote SUV’s is dit voor hen typisch een model dat het in Amerika goed doet.

BMW Alpina B8 Gran Coupé

Je zou daarom wellicht kunnen denken dat zaken als onderstel en besturing zijn afgestemd op de daar geldende algemene smaak: wat minder heftig, wat meer op het comfort, zodat je tijdens je urenlange rit rechtdoor over een brede Interstate niet uit je stoel rammelt of jezelf de vangrail in niest.

Sowieso is de insteek van Alpina altijd geweest om niet alleen sportiviteit uit te dragen, maar deze ook vooral te koppelen aan subliem welbehagen. Dus als we de B5 GT als een krachtige softie ervoeren, met z’n prettige en meegaande rijgedrag, dan zal deze B8 daar wel de overtreffende trap van zijn. Toch? Nou…

De B8 gedraagt zich als een circuitauto

Het is al voelbaar zodra we de pitstraat uit rollen: de BMW Alpina B8 Gran Coupé staat op scherp. Directe communicatie, spitse reacties. Dit is een veel meer betrokken, veel actievere rijervaring dan waar we op rekenden en wanneer we tempo beginnen te maken en voor het eerst goed op de rem gaan staan, laat ie ons gewoon schrikken. Bemerkten we in de B5 nog een zacht en vriendelijk rempedaal, hier lanceren we na de eerste centimeters pedaalslag al onze ogen uit hun kassen.

Het is niet waarneembaar dat zijn 4,4-liter biturbo V8 13 pk en 50 Nm mist ten opzichte van de sterkste Alpina. Met een koppelverloop als de Tafelberg kun je de klus in om het even welke versnelling klaren. Hij biedt effectieve ondersteuning als je daar behoefte aan hebt, maar nog altijd meedogenloze standvastigheid als je het puur op de mechanica laat aankomen.

BMW Alpina B8 Gran Coupé

De xDrive-vierwielaandrijving zorgt dat er bocht-uit zoveel doelgerichte kracht voorhanden is dat je niet weet waar je blijft. Het is een genot en een belevenis om met zo’n grote, weldadige auto zo kinderlijk gemakkelijk rond een circuit te tetteren.

Het interieur van de Alpina is van het hoogste niveau

Ondertussen baad je uiteraard in alle luxe: romig leer, een kristallen iDrive-controller, stijlvol hout met een subtiel logootje erin verwerkt. Alpina richt zich met de B8 op andere multi-getalenteerde chic-sportievelingen als de Panamera, AMG GT 4-Door en RS 7, maar bijvoorbeeld ook de Bentley Continental GT. Dat valt eraan af te zien.

BMW Alpina B8 Gran Coupé

Maar waar die auto’s, hoe hautain dat ook klinkt, ‘voor de hand liggende keuzes’ zijn, is dit er eentje voor de fijnproevers. Hij blijft ver van de uitbundigheid van een M8, gooit het liever op een zweempje stil mysterie, maar met 621 pk en een onbegrensde topsnelheid valt er niet met hem te sollen. En nu nog niet helemaal duidelijk is wat er onder BMW na 2025 met Alpina gaat gebeuren, geldt dat dit misschien wel hét moment is om jezelf op zo’n fijne, veelzijdige B8 te trakteren.

Specificaties van de BMW Alpina B8 Gran Coupé (2023)


Motor
4.394 cc
V8 biturbo
621 pk @ 5.500 tpm
800 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 324 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,9 l/100 km
270 g/km CO2, F-label
Afmetingen
5.090 x 1.930 x 1.430 mm (l x b x h)
3.025 mm (wielbasis)
2.175 kg
68 l (benzine)
440 l (bagage)
Prijzen
€ 235.989 (NL)
€ 169.400 (B)

Reacties

  • Jan Goeijenbier heeft op 8 november 2023 geschreven:

    Alpina BMW, naar mijn mening de beste automobielfabrikant ooit. Nog beter, sneller en vooral gedistingeerder dan basisproduct BMW.

    Grote hulde aan Alpina-oprichter Burkard Bovensiepen, vorige maand overleden.

    Ik hoop van harte dat BMW Alpina als zelfstandig segment handhaaft. Én dat de Alpina’s uit de handen blijven van chef-designer Adrian van Hooydonk. Géén nutteloos carbon, géén totaal onnodige diffusors.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)