BMW M2 CS in aantocht, inclusief raceversie

De baas van de M-divisie vertelt ons wat we willen horen

BMW M2 CS

BMW-directeur Markus Flasch bevestigde eerder al dat de volgende BMW M3 een handbak zal krijgen. En nu vertelt hij ons dat er een BMW M2 CS in aantocht is, inclusief circuitversie. Het is net alsof zijn productplanners onze gedachten hebben gelezen.

‘We hebben de keus uit het assortiment van BMW en we hoeven niet van elk model een M-variant te maken’, aldus Flasch in gesprek met TopGear op de IAA in Frankfurt. ‘Wat we wel gaan zien, zijn meer speciale uitvoeringen dan we nu hebben. Jullie kennen de CS en de GTS van de M4 en de M3. We zijn aan het kijken naar meer van dit soort afgeleiden, en niet alleen van de modellen die je kent.’

De BMW M2 CS is er klaar voor

De M2 is er klaar voor, suggereren wij. ‘Goede aanname’, reageert Flasch. ‘Kijk naar wat we met de CS van een M4 hebben gedaan en dan heb je een goede indruk van hoe het gaat worden.’

Dus in plaats van een leeggehaalde circuitspecial wordt het een vierzits coupé met lichtgewicht versieringen (nylon deurgrepen, dunnere sportstoelen) en een scherpere zes-in-lijn die de achterwielen aandrijft, waarschijnlijk alleen via een DCT-automaat.

Dat laatste punt wordt steeds aannemelijker wanneer Flasch ons vertelt dat er op hetzelfde moment een BMW M2 CS-raceauto voor consumenten zal verschijnen. Deze vervangt de succesvolle M235i– en M240i-racers die jaarlijks de grid van de 24 Uur van de Nürburgring bevolken. Begin volgend jaar krijgen we beide versies van de BMW M2 CS te zien.

Nog even niet concurreren met Mercedes en Audi

Er komt overigens geen gepaste M-versie van de 1-serie om de Mercedes-AMG A 45 en de Audi RS 3 neer te halen.

‘We hebben een M-versie van de 1-serie: de M135i’, zegt Flasch. ‘En we hebben de M2, één van de meest iconische M auto’s die we ooit gemaakt hebben. Als ik het mag bepalen, blijft dat zo.’

Flasch bewijst nog even extra dat hij precies weet wat wij willen van een M-auto: hij hint ernaar dat de M-stationwagen terug zou kunnen keren. Alleen niet in de nabije toekomst.

‘Ik vind het een leuke vraag’, zegt hij. ‘Ik kom uit Oostenrijk, en daar zijn stations met veel vermogen een goede oplossing. De vraag hiernaar is wereldwijd alleen niet zo hoog op dit moment, maar we houden het constant in de gaten. Er zijn nu geen plannen voor, maar ik zou het niet uitsluiten.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws