
We zien wel vaker dat fabrikanten een bepaalde motor gebruiken in meerdere modellen. Middels kleine aanpassingen – waarvan sommige softwarematig – past men dan het vermogen aan tot wat gangbaar is in de klasse. In het geval van de BMW M2 is het vrij extreem. De Duitse tuner G-Power bewijst dat met hun visie op de M2. Deze kun je namelijk met veel, krankzinnig veel, of exorbitant veel vermogen krijgen.
Dat komt natuurlijk door de basis van de M2, diens S58B30T0-motor. Dat blok gebruikt BMW ook in de M3 en M4. In die twee uitvoeringen heeft hij 480 pk (handbak), 510 pk (Competition), 530 pk (Competition xDrive) of 550 pk (CS). Omdat de M2 lager in de pikorde staat, heeft deze slechts 462 pk. Echter, als je deze motor opvoert – precies wat G-Power doet – is het plafond min of meer hetzelfde.
Wij willen geen ‘stage’zeggen, G-Power ook niet
Er zijn drie stadia qua tuning (dat omschrijven we zo omdat we écht niet ‘stage’ willen zeggen). Het begint met een simpele ECU-aanpassing. Dan stijgt het vermogen naar 600 pk en 720 Nm. Vervolgens kun je het combineren met een sportuitlaat, dan heb je ineens 650 pk en 780 Nm. Als je de sportuitlaat combineert met een downpipe, stijgt het vermogen naar 700 pk en 840 Nm.

We weten niet wat indrukwekkender is: dat dit vermogen in een M2 zit of dat het met zulke milde ingrepen al mogelijk is. Je merkt dus dat het in de basis een teruggetunede motor is, maar dan nog zijn de reserves enorm. G-Power is namelijk niet een tuner die tot het uiterste gaat qua vermogen en koppel. Het moet wel lekker rijden en heel blijven.
G-Power M2 zorgt voor innige vriendschappen met bandenboer
De velgen passen in dit geval mooi bij de oranje lakkleur. Het zijn de G-Power Hurricane RR-velgen. Deze gesmede karrenwielen zijn enorm groot, maar vrij licht. Voor meten ze 20 inch, achter 21 inch. De bandenmaat voor is 285/30 R20, achter heb je 295/25 R21. Met zoveel vermogen op de achterwielen zul je de achterbanden vaak moeten vervangen. We hebben even gekeken voor je: de Michelin Pilot Sport 4S-banden kosten dik 400 euro per stuk.

Reken er dus maar op dat je een innige relatie kunt beginnen met je bandenleverancier. Alle verjaardagen van de kinderen van de bedrijfsleider van Euromaster uit je hoofd kent. Verdere modificaties aan de G-Power M2 zijn vrij mild. Een flinke spoiler (bovenop de bestaande spoiler) is het hoogtepunt. Verder kun je een speciale cover krijgen voor op de motorkap. Je kunt overigens alle onderdelen ook los bestellen.
Eén reactie op “700 pk was nog nooit zo bereikbaar (maar je gaat er niet beter van rijden)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Nieuwe BMW 2-serie Gran Coupé is fraaier, duurder en goedkoper geworden

Waarom de BMW 2-serie duurder zou kunnen worden dan de X6

Vermogen BMW M2 CS bekend: heel erg veel

Waarom de vernieuwde benzineversies van de 2-serie nog wel een ‘i’ dragen op de bips

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW M2 vs BMW M3 Touring review: Welke pretmachine moet je kiezen?

BMW M stopt met de handbak en de automaat met dubbele koppeling

TGTV: Chris Harris in de BMW M2

Hamann M2: redelijk bescheiden

BMW M2 vs Ford Mustang Shelby GT350R

BMW M2 Coupé DCT

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De overdreven G5M CS Hurricane RR is een BMW M5 CS met 900 pk

G-Power BMW 750i stoomt naar 330 km/u

G-Power G8M Hurricane RR: 8-serie met 900 pk

G-Power BMW X6 M: 800 pk is overdreven genoeg

G-Power G5M Hurricane RR is een BMW M5 met 900 pk

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Linkje naar de koopoptie+prijs?