
We zien wel vaker dat fabrikanten een bepaalde motor gebruiken in meerdere modellen. Middels kleine aanpassingen – waarvan sommige softwarematig – past men dan het vermogen aan tot wat gangbaar is in de klasse. In het geval van de BMW M2 is het vrij extreem. De Duitse tuner G-Power bewijst dat met hun visie op de M2. Deze kun je namelijk met veel, krankzinnig veel, of exorbitant veel vermogen krijgen.
Dat komt natuurlijk door de basis van de M2, diens S58B30T0-motor. Dat blok gebruikt BMW ook in de M3 en M4. In die twee uitvoeringen heeft hij 480 pk (handbak), 510 pk (Competition), 530 pk (Competition xDrive) of 550 pk (CS). Omdat de M2 lager in de pikorde staat, heeft deze slechts 462 pk. Echter, als je deze motor opvoert – precies wat G-Power doet – is het plafond min of meer hetzelfde.
Wij willen geen ‘stage’zeggen, G-Power ook niet
Er zijn drie stadia qua tuning (dat omschrijven we zo omdat we écht niet ‘stage’ willen zeggen). Het begint met een simpele ECU-aanpassing. Dan stijgt het vermogen naar 600 pk en 720 Nm. Vervolgens kun je het combineren met een sportuitlaat, dan heb je ineens 650 pk en 780 Nm. Als je de sportuitlaat combineert met een downpipe, stijgt het vermogen naar 700 pk en 840 Nm.

We weten niet wat indrukwekkender is: dat dit vermogen in een M2 zit of dat het met zulke milde ingrepen al mogelijk is. Je merkt dus dat het in de basis een teruggetunede motor is, maar dan nog zijn de reserves enorm. G-Power is namelijk niet een tuner die tot het uiterste gaat qua vermogen en koppel. Het moet wel lekker rijden en heel blijven.
G-Power M2 zorgt voor innige vriendschappen met bandenboer
De velgen passen in dit geval mooi bij de oranje lakkleur. Het zijn de G-Power Hurricane RR-velgen. Deze gesmede karrenwielen zijn enorm groot, maar vrij licht. Voor meten ze 20 inch, achter 21 inch. De bandenmaat voor is 285/30 R20, achter heb je 295/25 R21. Met zoveel vermogen op de achterwielen zul je de achterbanden vaak moeten vervangen. We hebben even gekeken voor je: de Michelin Pilot Sport 4S-banden kosten dik 400 euro per stuk.

Reken er dus maar op dat je een innige relatie kunt beginnen met je bandenleverancier. Alle verjaardagen van de kinderen van de bedrijfsleider van Euromaster uit je hoofd kent. Verdere modificaties aan de G-Power M2 zijn vrij mild. Een flinke spoiler (bovenop de bestaande spoiler) is het hoogtepunt. Verder kun je een speciale cover krijgen voor op de motorkap. Je kunt overigens alle onderdelen ook los bestellen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “700 pk was nog nooit zo bereikbaar (maar je gaat er niet beter van rijden)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom de BMW 2-serie duurder zou kunnen worden dan de X6

Vermogen BMW M2 CS bekend: heel erg veel

Waarom de vernieuwde benzineversies van de 2-serie nog wel een ‘i’ dragen op de bips

De snelle BMW M240i is een koopje in vergelijking met de nieuwe M2

Wat heeft de huidige BMW M2 gemeen met de BMW 1M uit 2010?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

BMW M2 vs BMW M3 Touring review: Welke pretmachine moet je kiezen?

BMW M stopt met de handbak en de automaat met dubbele koppeling

TGTV: Chris Harris in de BMW M2

Hamann M2: redelijk bescheiden

BMW M2 vs Ford Mustang Shelby GT350R

BMW M2 Coupé DCT

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De overdreven G5M CS Hurricane RR is een BMW M5 CS met 900 pk

G-Power BMW 750i stoomt naar 330 km/u

G-Power G8M Hurricane RR: 8-serie met 900 pk

G-Power BMW X6 M: 800 pk is overdreven genoeg

G-Power G5M Hurricane RR is een BMW M5 met 900 pk

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Linkje naar de koopoptie+prijs?