
We zien wel vaker dat fabrikanten een bepaalde motor gebruiken in meerdere modellen. Middels kleine aanpassingen – waarvan sommige softwarematig – past men dan het vermogen aan tot wat gangbaar is in de klasse. In het geval van de BMW M2 is het vrij extreem. De Duitse tuner G-Power bewijst dat met hun visie op de M2. Deze kun je namelijk met veel, krankzinnig veel, of exorbitant veel vermogen krijgen.
Dat komt natuurlijk door de basis van de M2, diens S58B30T0-motor. Dat blok gebruikt BMW ook in de M3 en M4. In die twee uitvoeringen heeft hij 480 pk (handbak), 510 pk (Competition), 530 pk (Competition xDrive) of 550 pk (CS). Omdat de M2 lager in de pikorde staat, heeft deze slechts 462 pk. Echter, als je deze motor opvoert – precies wat G-Power doet – is het plafond min of meer hetzelfde.
Wij willen geen ‘stage’zeggen, G-Power ook niet
Er zijn drie stadia qua tuning (dat omschrijven we zo omdat we écht niet ‘stage’ willen zeggen). Het begint met een simpele ECU-aanpassing. Dan stijgt het vermogen naar 600 pk en 720 Nm. Vervolgens kun je het combineren met een sportuitlaat, dan heb je ineens 650 pk en 780 Nm. Als je de sportuitlaat combineert met een downpipe, stijgt het vermogen naar 700 pk en 840 Nm.

We weten niet wat indrukwekkender is: dat dit vermogen in een M2 zit of dat het met zulke milde ingrepen al mogelijk is. Je merkt dus dat het in de basis een teruggetunede motor is, maar dan nog zijn de reserves enorm. G-Power is namelijk niet een tuner die tot het uiterste gaat qua vermogen en koppel. Het moet wel lekker rijden en heel blijven.
G-Power M2 zorgt voor innige vriendschappen met bandenboer
De velgen passen in dit geval mooi bij de oranje lakkleur. Het zijn de G-Power Hurricane RR-velgen. Deze gesmede karrenwielen zijn enorm groot, maar vrij licht. Voor meten ze 20 inch, achter 21 inch. De bandenmaat voor is 285/30 R20, achter heb je 295/25 R21. Met zoveel vermogen op de achterwielen zul je de achterbanden vaak moeten vervangen. We hebben even gekeken voor je: de Michelin Pilot Sport 4S-banden kosten dik 400 euro per stuk.

Reken er dus maar op dat je een innige relatie kunt beginnen met je bandenleverancier. Alle verjaardagen van de kinderen van de bedrijfsleider van Euromaster uit je hoofd kent. Verdere modificaties aan de G-Power M2 zijn vrij mild. Een flinke spoiler (bovenop de bestaande spoiler) is het hoogtepunt. Verder kun je een speciale cover krijgen voor op de motorkap. Je kunt overigens alle onderdelen ook los bestellen.
Eén reactie op “700 pk was nog nooit zo bereikbaar (maar je gaat er niet beter van rijden)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Nieuwe BMW 2-serie Gran Coupé is fraaier, duurder en goedkoper geworden

Waarom de BMW 2-serie duurder zou kunnen worden dan de X6

Vermogen BMW M2 CS bekend: heel erg veel

Waarom de vernieuwde benzineversies van de 2-serie nog wel een ‘i’ dragen op de bips

De snelle BMW M240i is een koopje in vergelijking met de nieuwe M2

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

BMW M2 vs BMW M3 Touring review: Welke pretmachine moet je kiezen?

BMW M stopt met de handbak en de automaat met dubbele koppeling

TGTV: Chris Harris in de BMW M2

Hamann M2: redelijk bescheiden

BMW M2 vs Ford Mustang Shelby GT350R

BMW M2 Coupé DCT

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De overdreven G5M CS Hurricane RR is een BMW M5 CS met 900 pk

G-Power BMW 750i stoomt naar 330 km/u

G-Power G8M Hurricane RR: 8-serie met 900 pk

G-Power BMW X6 M: 800 pk is overdreven genoeg

G-Power G5M Hurricane RR is een BMW M5 met 900 pk

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Linkje naar de koopoptie+prijs?