
BMW gaat met de botoxspuit rond en geeft vandaag bijna elk model een kleine facelift. Bij de meeste modellen gaat het om een update voor het besturingssysteem of een grote accu voor de PHEV, maar bij de BMW M3 en M3 Touring is de facelift iets ingrijpender. De Competition xDrive-modellen krijgen iets meer vermogen en alle M3’s raken hun ‘angel eye’-koplampen kwijt.
De grootste verandering aan de buitenkant zijn dus de koplampen. De M3 ging in 2022 niet mee in de facelift van de 3-serie en behield zijn ‘angel eyes’. Dit zijn een soort halve rondjes. De vernieuwde BMW M3 krijgt de koplampen van de BMW M4. Deze koplampen zijn dan weer anders dan die van de 3-serie, want die heeft nog wel een soort omgekeerde ‘angel eyes’.

Dit zijn de oude koplampen | Foto: © BMW
Daarnaast voegt BMW een nieuwe set velgen aan het aanbod toe. De nieuwe set kun je ook voor het eerst in het zilver bestellen. De formaten zijn ongewijzigd. Bij de achterwielaandrijvers zijn die wielen 18-inch vóór en 19-inch áchter. De xDrive-modellen hebben standaard 19- en 20-inch wielen, die optioneel leverbaar zijn op de RWD-versies.
Voor andere veranderingen moeten we naar de cabine van de M3. Het nieuwe driespaaksstuur heeft een vlakke onderkant en het stuur is voor het eerst optioneel leverbaar met alcantara-bekleding. Het gebogen scherm heeft nu het nieuwe 8.5 BMW iDrive-sturingssyteem. BMW zegt dat het nieuwe systeem ‘volledig gericht is op aanraking en gesproken commando’s’ waardoor er minder fysieke knoppen zijn.
Specificaties van de BMW M3 en M3 Touring na de facelift
De M3 Competition-uitvoeringen met xDrive krijgen 20 pk erbij. Daarmee komt het totaal op 530 pk en 650 Nm aan koppel. De 0-100-tijden blijven gelijk. De Competition xDrive-sedan schiet in 3,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en naar 200 km/u duurt 11,8 seconden. De Touring is nog steeds ietsjes trager: 0 naar 100 km/u gaat in 3,6 seconden en naar 200 km/u in 12,4 seconden.
De topsnelheid is nog steeds standaard afgesteld op 250 km/u, maar met het M Driver’s-pakket wordt de begrenzer verlegd naar 290 km/u in de sedan en 280 km/u in de Touring. Voor de gewone M3 blijft de 3,0-liter zes-in-lijn turbomotor onveranderd en blijft het vermogen dus op 480 pk en 550 Nm. In het begin van juli begint de productie van de vernieuwde M3’s.
Wat je minimaal betaalt, is nog niet bekend. Nu betaal je in Nederland tenminste 138.944 euro voor de M3. De Competition kost minimaal 145.097 euro en 150.932 euro voor de vierwielaangedreven versie. De pre-facelift M3 Touring kost 153.184 euro. De prijzen van de vernieuwde modellen zullen waarschijnlijk niet erg verschillend zijn.
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Meer dan een BMW M3 Touring heb je eigenlijk niet nodig in je leven

Nederlander maakt bizarre uitlaat voor BMW M3 met V10 (en niet alleen voor de sier)

BMW M3 kan vallende motorrijder maar net ontwijken op de Nürburgring

BMW M3 knalt op nietsvermoedende Audi RS 4 Avant op Spa-Francorchamps

Meer dan een BMW M3 Touring heb je eigenlijk niet nodig in je leven

BMW M2 vs BMW M3 Touring review: Welke pretmachine moet je kiezen?

‘BMW werkt aan een M3 CS Touring , komt al in 2025’

BMW-rijder laat even zien hoe je verbannen wordt van de Nürburgring

De BMW M3 Touring krijgt 650 pk en een sterrenhemel van Manhart

BMW M3 Touring review: Hoe goed is ie in de sneeuw? En met honden?

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Vanaf wanneer is de elektrische auto nou echt verplicht? En is de benzineauto dan verboden?

Welke trajectcontrole is nou aangepast naar 70 km/u door werkzaamheden en welke niet?

Waarom je nooit een afspraak moet maken als je een tweedehandsauto wilt bekijken (volgens sommige mensen)
