BMW gaat met de botoxspuit rond en geeft vandaag bijna elk model een kleine facelift. Bij de meeste modellen gaat het om een update voor het besturingssysteem of een grote accu voor de PHEV, maar bij de BMW M3 en M3 Touring is de facelift iets ingrijpender. De Competition xDrive-modellen krijgen iets meer vermogen en alle M3’s raken hun ‘angel eye’-koplampen kwijt.
De grootste verandering aan de buitenkant zijn dus de koplampen. De M3 ging in 2022 niet mee in de facelift van de 3-serie en behield zijn ‘angel eyes’. Dit zijn een soort halve rondjes. De vernieuwde BMW M3 krijgt de koplampen van de BMW M4. Deze koplampen zijn dan weer anders dan die van de 3-serie, want die heeft nog wel een soort omgekeerde ‘angel eyes’.
Dit zijn de oude koplampen | Foto: © BMW
Daarnaast voegt BMW een nieuwe set velgen aan het aanbod toe. De nieuwe set kun je ook voor het eerst in het zilver bestellen. De formaten zijn ongewijzigd. Bij de achterwielaandrijvers zijn die wielen 18-inch vóór en 19-inch áchter. De xDrive-modellen hebben standaard 19- en 20-inch wielen, die optioneel leverbaar zijn op de RWD-versies.
Voor andere veranderingen moeten we naar de cabine van de M3. Het nieuwe driespaaksstuur heeft een vlakke onderkant en het stuur is voor het eerst optioneel leverbaar met alcantara-bekleding. Het gebogen scherm heeft nu het nieuwe 8.5 BMW iDrive-sturingssyteem. BMW zegt dat het nieuwe systeem ‘volledig gericht is op aanraking en gesproken commando’s’ waardoor er minder fysieke knoppen zijn.
Specificaties van de BMW M3 en M3 Touring na de facelift
De M3 Competition-uitvoeringen met xDrive krijgen 20 pk erbij. Daarmee komt het totaal op 530 pk en 650 Nm aan koppel. De 0-100-tijden blijven gelijk. De Competition xDrive-sedan schiet in 3,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en naar 200 km/u duurt 11,8 seconden. De Touring is nog steeds ietsjes trager: 0 naar 100 km/u gaat in 3,6 seconden en naar 200 km/u in 12,4 seconden.
De topsnelheid is nog steeds standaard afgesteld op 250 km/u, maar met het M Driver’s-pakket wordt de begrenzer verlegd naar 290 km/u in de sedan en 280 km/u in de Touring. Voor de gewone M3 blijft de 3,0-liter zes-in-lijn turbomotor onveranderd en blijft het vermogen dus op 480 pk en 550 Nm. In het begin van juli begint de productie van de vernieuwde M3’s.
Wat je minimaal betaalt, is nog niet bekend. Nu betaal je in Nederland tenminste 138.944 euro voor de M3. De Competition kost minimaal 145.097 euro en 150.932 euro voor de vierwielaangedreven versie. De pre-facelift M3 Touring kost 153.184 euro. De prijzen van de vernieuwde modellen zullen waarschijnlijk niet erg verschillend zijn.
Reacties