
BMW gaat met de botoxspuit rond en geeft vandaag bijna elk model een kleine facelift. Bij de meeste modellen gaat het om een update voor het besturingssysteem of een grote accu voor de PHEV, maar bij de BMW M3 en M3 Touring is de facelift iets ingrijpender. De Competition xDrive-modellen krijgen iets meer vermogen en alle M3’s raken hun ‘angel eye’-koplampen kwijt.
De grootste verandering aan de buitenkant zijn dus de koplampen. De M3 ging in 2022 niet mee in de facelift van de 3-serie en behield zijn ‘angel eyes’. Dit zijn een soort halve rondjes. De vernieuwde BMW M3 krijgt de koplampen van de BMW M4. Deze koplampen zijn dan weer anders dan die van de 3-serie, want die heeft nog wel een soort omgekeerde ‘angel eyes’.

Dit zijn de oude koplampen | Foto: © BMW
Daarnaast voegt BMW een nieuwe set velgen aan het aanbod toe. De nieuwe set kun je ook voor het eerst in het zilver bestellen. De formaten zijn ongewijzigd. Bij de achterwielaandrijvers zijn die wielen 18-inch vóór en 19-inch áchter. De xDrive-modellen hebben standaard 19- en 20-inch wielen, die optioneel leverbaar zijn op de RWD-versies.
Voor andere veranderingen moeten we naar de cabine van de M3. Het nieuwe driespaaksstuur heeft een vlakke onderkant en het stuur is voor het eerst optioneel leverbaar met alcantara-bekleding. Het gebogen scherm heeft nu het nieuwe 8.5 BMW iDrive-sturingssyteem. BMW zegt dat het nieuwe systeem ‘volledig gericht is op aanraking en gesproken commando’s’ waardoor er minder fysieke knoppen zijn.
Specificaties van de BMW M3 en M3 Touring na de facelift
De M3 Competition-uitvoeringen met xDrive krijgen 20 pk erbij. Daarmee komt het totaal op 530 pk en 650 Nm aan koppel. De 0-100-tijden blijven gelijk. De Competition xDrive-sedan schiet in 3,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en naar 200 km/u duurt 11,8 seconden. De Touring is nog steeds ietsjes trager: 0 naar 100 km/u gaat in 3,6 seconden en naar 200 km/u in 12,4 seconden.
De topsnelheid is nog steeds standaard afgesteld op 250 km/u, maar met het M Driver’s-pakket wordt de begrenzer verlegd naar 290 km/u in de sedan en 280 km/u in de Touring. Voor de gewone M3 blijft de 3,0-liter zes-in-lijn turbomotor onveranderd en blijft het vermogen dus op 480 pk en 550 Nm. In het begin van juli begint de productie van de vernieuwde M3’s.
Wat je minimaal betaalt, is nog niet bekend. Nu betaal je in Nederland tenminste 138.944 euro voor de M3. De Competition kost minimaal 145.097 euro en 150.932 euro voor de vierwielaangedreven versie. De pre-facelift M3 Touring kost 153.184 euro. De prijzen van de vernieuwde modellen zullen waarschijnlijk niet erg verschillend zijn.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Meer dan een BMW M3 Touring heb je eigenlijk niet nodig in je leven

Nederlander maakt bizarre uitlaat voor BMW M3 met V10 (en niet alleen voor de sier)

BMW M3 kan vallende motorrijder maar net ontwijken op de Nürburgring

BMW M3 knalt op nietsvermoedende Audi RS 4 Avant op Spa-Francorchamps

Rijden* in een BMW M3 Formula Drift-auto met 2JZ-motor

Meer dan een BMW M3 Touring heb je eigenlijk niet nodig in je leven

BMW M2 vs BMW M3 Touring review: Welke pretmachine moet je kiezen?

‘BMW werkt aan een M3 CS Touring , komt al in 2025’

BMW-rijder laat even zien hoe je verbannen wordt van de Nürburgring

De BMW M3 Touring krijgt 650 pk en een sterrenhemel van Manhart

BMW M3 Touring review: Hoe goed is ie in de sneeuw? En met honden?

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Blijkbaar kopen alleen oudere mensen het betrouwbaarste merk ter wereld (en dat is zonde)

Het kan straks verboden zijn om carbon op jouw auto te hebben in de EU
