We schrijven het jaar 1991, een briljant jaar voor het Deutsche Tourenwagen Meisterschaft. Frank Biela wint het kampioenschap in zijn Audi V8 Quattro DTM terwijl het veld achter hem bestaat uit heftig stoeiende BMW 3-series en Mercedes 190E’s, plus een Ford Mustang ‘Fox Body’. Van alle geweldige bestickeringen springt er één 3-serie het meest uit: de Tic Tac M3 van Tauber Motorsport, met Allen Berg achter het stuur. De brede BMW M3 DTM (E30) die je hier foto’s ziet, eert deze DTM-legende.

De BMW M3 DTM is een ode

Deze auto is het werk van Mush Alkarkhi. Hij lepelde de ‘S52B32’-motor uit de nieuwere generatie (E36) BMW M3 in zijn 3-serie. Officieel is dit dus geen M3, maar soit. De zes-in-lijn ging uit elkaar en werd opnieuw opgebouwd met een turbo om 1.100 pk aan te kunnen, ‘voor als dat nodig is’. Op dit moment is de motor afgeregeld op 800 pk. Het vermogen gaat via een handbak naar de achterwielen. Remmen van de nog nieuwere generatie M3 (E46) zorgen voor het stopvermogen.

Is het een echte DTM-bodykit?

De bodykit is van het jonge merk Live to Offend, het project van Khyzyl Saleem, een ontwerper die ook werkte aan de auto’s in Need for SpeedHet geheel staat op luchtvering zodat de 18-inch velgen van Brixton Forged goed in de kasten zakken. Het interieur is grotendeel standaard, op twee schermpjes voor de luchtvering en de ECU na. Uiteraard knoopten ze een volledig aangepast uitlaat onder de BMW M3 DTM.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)