
De BMW M4 DTM wekt neerwaartse druk op, boezemt angst in en eet chicanes en bochten voor zijn ontbijt. Dezelfde intimiderende karaktereigenschappen zie je in deze BMW M4, maar dan met de behoefte om hem in zijn wangetjes te knijpen. Het is een schaalmodel om de aerodynamica te testen in de windtunnel. Deze schattige BMW M4 DTM meet slechts 60 procent van de lengte van the real deal.
Het team van BMW kreeg slechts vijftig dagen om de aero van de BMW M4 DTM te testen. Dat klinkt als een eeuwigheid, maar in windtunneltermen houdt dat niet over. De ingenieurs moesten dus slim te werk gaan om de kostbare tijd maximaal te benutten.
Door een stel ingewikkelde methodes te gebruiken, testte het team ongeveer drie verschillende configuraties per uur. Het schaalmodel stond op een zes-potige robot, die tot op de honderdste van een millimeter verschillende rij-situaties kon simuleren. Bijvoorbeeld snelle bochten, langzame bochten en haarspeldbochten. ‘Elke tiende van een millimeter telt in de windtunnel. Elke tiende millimeter hier, betekent een tiende van een seconde op de racebaan’, zegt BMW.
Waarom willen jullie er eentje?
Wij hebben zo’n BMW M4 DTM nodig in ons leven. Voor onderzoeksdoeleinden uiteraard. En niet omdat het de bruutste manier ooit is om koffie rond te brengen op de redactie. Geef toe: de knuffelbare racer zou ook fantastisch staan in jouw woonkamer.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

De nieuwe BMW M4 CS is de snelst accelererende M4 ooit

VIDEO: Tuner probeert bijna 1.400 pk uit een BMW M4 te persen (en dat gaat fout)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

Zie jij van welke populaire auto de koplampen van deze bus komen?

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Deze Audi V8 Quattro komt uit het leuke DTM-tijdperk en kan van jou zijn

Hoe teams de zon gebruiken om een beetje vals te spelen in de DTM

Motorblok vliegt uit Porsche bij megacrash in de DTM

Audi stapt uit DTM na 2020

Audi’s DTM-motor is een viercilinder met 610 pk

DTM 2019: Alles wat je moet weten dit seizoen

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
