Nee, geen verrassingen natuurlijk; BMW had de nieuwe M5 al eens als concept laten zien en de verschillen zijn hooguit marginaal. Maar lieve help, wat een heerlijke auto belooft dit weer te worden!

Ga maar na: 560 pk uit een 4,4-liter V8 met twee turbo’s, 680 Nm trekkracht die al vanaf 1.500 toeren volop beschikbaar is, 0-100 km/u in 4,4 seconden, 0-200 in 13,0 seconden en een top van 305 km/u – als je er tenminste het M-pakket bij bestelt dat ook een eind maakt aan de begrenzing die normaal gesproken natuurlijk weer op 250 km/u ligt. Een zeventraps automaat met dubbele koppeling is standaard. Al met al levert de nieuwe M5 ten opzichte van zijn voorganger 10 procent meer vermogen en 30 procent meer koppel, terwijl het verbruik met 9,9 l/100 km juist 30 procent lager ligt. Als je het tenminste kunt opbrengen gedurende langere tijd niet al te veel gas te geven, waarmee we je bij voorbaat veel succes wensen.

De M5 is altijd een van onze favorieten geweest. Zo veel megasportauto’s die er (nou ja, min of meer…) uitzien als een keurige, representatieve zakenauto zijn er nu ook weer niet. De Mercedes E AMG en de Audi RS6, dan ben je er wel zo’n beetje. En kijkend naar de waslijst aan gruwelspecificaties en afkortingen die iets met het langs elektronische weg optimaliseren van de rij-eigenschappen van de M5 te maken hebben, durven we rustig te stellen dat de concurrentie weer iets heeft om zijn tanden op stuk te bijten. Je kunt het bijna zo gek niet bedenken of BMW heeft het ingezet om van de nieuwe M5 weer een weergaloos scheurmormel te maken. Je kunt, net als bij de vorige versie, bijna alles zelf instellen, van de hoeveelheid slip die wordt toegelaten tot diep-ingewikkelde settings van het differentieel die de hoeveelheid ellende die op hem wordt losgelaten zo bruikbaar mogelijk over de achterwielen verdeelt. Leuk is dat je op het stuur twee knopjes aantreft die je kunt beschouwen als een soort pret-presets; zo wordt rubber verslijten ook bereikbaar voor mensen die geen NASA-cursus iDrive hebben gevolgd.

Gek genoeg rept BMW met geen woord over een Touring-versie, die wat understatement betreft nog iets hoger op onze ladder staat. We hebben er echter alle vertrouwen in dat dat ook wel goedkomt. Wanneer mogen we, BMW? En waarom niet eerder?

Reacties