De nieuwe BMW X3 is een bijzonder belangrijke auto voor het merk. In de VS is het de ideale auto voor erbij om de kinderen naar voetbal te brengen (wat ze dan soccer noemen), in Duitsland is het een seniorenmobiel vanwege de hoge instap en in Nederland is het een dikke auto van de zaak. Feit is dat de X3 overal ter wereld goed verkoopt en er dus veel van rondrijden. Dan wil je wel een beetje origineel voor de dag komen en dat kan met deze BMW X3 van AC Schnitzer.

AC Schnitzer is een inmiddels beroemde BMW-specialist. We zeggen specialist, want naast tuning doen ze ook aan auto’s verkopen en onderhouden. Mede daardoor bestaat AC Schnitzer nog wel en horen van andere BMW-veredelaars zoals Hartge, Breyton en Hamann bijna niets meer. Maar nu hebben ze dus upgrades voor een van de meest populaire modellen, de X3 van de laatste G45-generatie.

Het heeft ook daadwerkelijk een functie

Voor dit model ontwikkelde AC Schnitzer een complete bodykit. Deze moet er niet alleen voor zorgen dat de X3 er dikker uitziet. Volgens het bedrijf – dat je niet AC Schnitzel moet noemen – is de X3 met hun spulletjes extra stabiel op hele hoge snelheden. De kit bestaat uit een splitter aan de voorzijde, wat extra vleugels bij de luchtinlaat, sideskirts en een achterspoiler. De combinatie van wit met hoogglans zwart is niet bijzonder stijlvol, maar dat was kennelijk ook niet de bedoeling.

Wat ook opvalt: de BMW X3 van AC Schnitzer lijkt wat steviger op zijn poten te staan. Dat is ook het geval, want de auto ligt ietsje lager middels verlagingsveren. Voor is het ongeveer 20-25 millimeter en achter 15-20 millimeter. Vrij subtiel, dus. De wielen zijn zelf ook erg flink: 22 inch, terwijl BMW zelf maximaal 21 inch aanbiedt. Middels spacers staan ze ietsje meer naar buiten voor een perfecte ‘stance’.

De X3 van AC Schnitzer is een schaap in wolfskleren

Je zou denken dat dit exemplaar extreem snel is, vanwege al die moeite om hem dikker te maken. Maar dat valt dus mee. Onder de motorkap ligt namelijk de B47D20-motor, een regulier 2,0-liter dieseltje met 197 pk en 400 Nm. Die sprint in 7,7 seconden naar de 100 km/u. Niet echt bijzonder snel dus. Sterker nog, je kan de X3 ook bestellen met een zescilinder diesel die er bedaagder uitziet, maar aanzienlijk sneller is. Waarom ze toch voor de ’20d’. kiezen? Waarschijnlijk omdat de klantenkring het graag wenst.

Lees ook: BMW X3 M Performance heeft veel ///M’s, maar is geen ///M

Vaak pakken tuners de uitvoering waar ze het vaakst mee te maken krijgen. Je kan de upgrades overigens krijgen op alle BMW X3’s, voor de bodykit moet je wel zorgen dat het M Sportpakket erop zit. Op latere termijn komen er nog meer onderdelen bij, waaronder motorische upgrades voor meer vermogen of geluid. Zo, nu hebben we zin om bij een AC restaurant een schnitzeltje te eten. Geen idee waarom. In tegenstelling AC restaurants bestaat AC Schnitzer gelukkig nog wel.

Geef een reactie

(verplicht)