
Of je het nu mee eens bent of niet, performance-SUV’s zullen niet snel meer verdwijnen. Sterker nog, het segment groeit maar door en wordt alleen nog maar groter de komende jaren. Dat mag je ook best letterlijk nemen als je kijkt naar de BMW XM en zijn giganieren. De XM werd in september van vorig jaar onthuld, meteen samen met de Label Red-versie – de krachtigste productie-BMW tot nu toe. Jemig.
We weten vrij zeker dat je een mening hebt over het ontwerp, de plug-in hybride aandrijflijn en het gewicht van 2.710 kilo. Waar je waarschijnlijk blijer van wordt, zijn het vermogen en koppel van de combinatie 4,4-liter V8 en elektromotor: 748 pk en 1.000 Nm. Helaas zijn dat de enige cijfertjes die BMW tot nu bekend heeft gemaakt over de versie met rode accenten.
De BMW XM op Pikes Peak
Wat we wel weten, is dat de BMW XM Label Red zal meedoen aan de Pikes Peak-heuvelklim. Daar komt hij uit in de Exhibition-klasse uit met achter het stuur Matt Mullins. Het is trouwens de 101e editie van Pikes Peak en het evenement vindt plaats op 25 juni. Hier vind je de volledige lijst met deelnemers, waaronder de Radford Type 62-2, Tesla Model S Plaid en Ford Shelby Super Snake Sport.
Het doel van de BMW XM Label Red zal hoe dan ook zijn om de snelste productie-SUV op de heuvel te worden. Dat record is nu in handen van de Lamborghini Urus. Die deed er 10 minuten en 32,064 seconden over om naar de top te rijden. Kan de sterkste BMW ooit daar wat vanaf snoepen? De tijd zal het leren.
Meer van TopGear


Niet iedereen zal de BMW XM mooi vinden, maar is het wel een fijne auto om te hebben? (review)

BMW deelt nieuwe beelden van crashende BMW XM op Pikes Peak

Is de BMW XM beter te behappen met deze bodykit?

BMW XM review: Zit er iets briljants achter die omstreden snuit?

BMW XM 50e wordt stiekem bekend en heeft een flinke hap minder vermogen

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

VIDEO: Ford F-150 Lightning SuperTruck komt stil te staan tijdens Pikes Peak-run, wint alsnog

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Deze Pikes Peak-versie van de Radford Type 62-2 gaat in productie

BMW deelt nieuwe beelden van crashende BMW XM op Pikes Peak

Radford verbouwt de Type 62-2 compleet voor de deelname aan Pikes Peak

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)
