
Als je de kans had om een auto als de Pininfarina Battista – een ultramoderne elektrische hypercar – te vieren met een horloge, wat zou je dan doen? Ongetwijfeld iets baanbrekends, net als de auto zelf. Iets wat alle andere horloges gelijk gedateerd doet ogen, toch? Misschien eentje met een goede batterij. Of eentje die je via satellieten kunt laten synchroniseren via de atoomklok. Al omschrijven we hier waarschijnlijk een Casio G-Shock.
Nee, deze Bovet Battista Tourbillon is technisch gezien hopeloos verouderd. Het uurwerk is bijvoorbeeld geplaatst in een ronddraaiende houder. Dat was vroeger heel handig, want klokken stonden op de mantel of zaten in het borstvakje. Hierdoor trok de zwaartekracht altijd vanaf dezelfde kant en dit zou de accuraatheid van het uurwerk beïnvloeden. Daarom draaide het uurwerk in de klok rond om dit effect tegen te gaan.
De Bovet Battista ligt niet stil
Horloges zitten aan de pols. En een pols brengt zelden de hele dag in één positie door. Het patent uit 1800 had hier dus niet toegepast te hoeven worden. Maakt verder ook niet uit, want het is wel een prachtig horloge geworden, mede vanwege alle bewegende delen. We durven te wedden dat er meer bewegende onderdelen zitten in deze Bovet Battista Tourbillon dan in de Pininfarina Battista.
De Tourbillon beweegt met 18.000 vibraties per uur en kan tien dagen stil in de kast liggen voordat het klokje stopt. De prijzen liggen rond de 270.000 euro en in totaal maken ze maar 90 exemplaren. Daarvan zijn 30 uitgevoerd in titanium, 30 in roodgoud en nog eens 30 in platina. De polsband is trouwens gemaakt van veganistisch rubber. Om het even in perspectief te zetten: de Pininfarina Battista zelf kost meer dan 2 miljoen euro.
Meer van TopGear


De Pininfarina Battista Edizione Nino Farina eert een bijzondere F1-coureur

Kijk hoe de Pininfarina Battista het wereldrecord voor de snelste 0-100-tijd breekt

Hyper-GT van het Jaar 2021: Pininfarina Battista

Elektrische hypercars: (nog) niet te bevatten

Pininfarina Battista Anniversario kan 350 km/u

Beeldschone Italiaanse cabriolet maakt toupet overbodig en onmogelijk

Pinfarina B95 Bruce Wayne heeft 475 pk per aangedreven wiel

Morgan Midsummer is een door Pininfarina ontworpen pareltje

De Pininfarina Enigma GT heeft een waterstof-V6 met een interessante twist

De Pininfarina Pura Vision is het voorschot op een elektrische luxe-SUV van het merk

De Pininfarina Battista Edizione Nino Farina eert een bijzondere F1-coureur

Dit spotgoedkope horloge noemen ze ook wel de Toyota Hilux onder de klokjes (en dat is niet alleen positief)

De Brabus 900 Deep Blue is een G-Wagon met een bijpassend bootje en horloge

Charles Leclerc jaagt in Ferrari 488 Pista Spider op dieven die zijn horloge hebben gestolen

Bugatti Carbone Limited Edition is de eerste koolstofvezel smartwatch

Echt waar: TAG Heuer brengt speciale Formule 1 Mario Kart-horloges uit

Dit Bugatti-horloge eert de zoon van de oprichter

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft
