
Als je de kans had om een auto als de Pininfarina Battista – een ultramoderne elektrische hypercar – te vieren met een horloge, wat zou je dan doen? Ongetwijfeld iets baanbrekends, net als de auto zelf. Iets wat alle andere horloges gelijk gedateerd doet ogen, toch? Misschien eentje met een goede batterij. Of eentje die je via satellieten kunt laten synchroniseren via de atoomklok. Al omschrijven we hier waarschijnlijk een Casio G-Shock.
Nee, deze Bovet Battista Tourbillon is technisch gezien hopeloos verouderd. Het uurwerk is bijvoorbeeld geplaatst in een ronddraaiende houder. Dat was vroeger heel handig, want klokken stonden op de mantel of zaten in het borstvakje. Hierdoor trok de zwaartekracht altijd vanaf dezelfde kant en dit zou de accuraatheid van het uurwerk beïnvloeden. Daarom draaide het uurwerk in de klok rond om dit effect tegen te gaan.
De Bovet Battista ligt niet stil
Horloges zitten aan de pols. En een pols brengt zelden de hele dag in één positie door. Het patent uit 1800 had hier dus niet toegepast te hoeven worden. Maakt verder ook niet uit, want het is wel een prachtig horloge geworden, mede vanwege alle bewegende delen. We durven te wedden dat er meer bewegende onderdelen zitten in deze Bovet Battista Tourbillon dan in de Pininfarina Battista.
De Tourbillon beweegt met 18.000 vibraties per uur en kan tien dagen stil in de kast liggen voordat het klokje stopt. De prijzen liggen rond de 270.000 euro en in totaal maken ze maar 90 exemplaren. Daarvan zijn 30 uitgevoerd in titanium, 30 in roodgoud en nog eens 30 in platina. De polsband is trouwens gemaakt van veganistisch rubber. Om het even in perspectief te zetten: de Pininfarina Battista zelf kost meer dan 2 miljoen euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De Pininfarina Battista Edizione Nino Farina eert een bijzondere F1-coureur

Kijk hoe de Pininfarina Battista het wereldrecord voor de snelste 0-100-tijd breekt

Hyper-GT van het Jaar 2021: Pininfarina Battista

Elektrische hypercars: (nog) niet te bevatten

Pininfarina Battista Anniversario kan 350 km/u

Beeldschone Italiaanse cabriolet maakt toupet overbodig en onmogelijk

Pinfarina B95 Bruce Wayne heeft 475 pk per aangedreven wiel

Morgan Midsummer is een door Pininfarina ontworpen pareltje

De Pininfarina Enigma GT heeft een waterstof-V6 met een interessante twist

De Pininfarina Pura Vision is het voorschot op een elektrische luxe-SUV van het merk

De Pininfarina Battista Edizione Nino Farina eert een bijzondere F1-coureur

Dit spotgoedkope horloge noemen ze ook wel de Toyota Hilux onder de klokjes (en dat is niet alleen positief)

De Brabus 900 Deep Blue is een G-Wagon met een bijpassend bootje en horloge

Charles Leclerc jaagt in Ferrari 488 Pista Spider op dieven die zijn horloge hebben gestolen

Bugatti Carbone Limited Edition is de eerste koolstofvezel smartwatch

Echt waar: TAG Heuer brengt speciale Formule 1 Mario Kart-horloges uit

Dit Bugatti-horloge eert de zoon van de oprichter

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
