De Mercedes A-klasse komt in acht carrosserievormen

Onder meer een mini-versie van de G-klasse

Nieuwe Mercedes A-klasse 2018 wit

Er zijn weinig niches over om te vullen‘, vertelde Mercedes-CEO Dieter Zetsche ons niet al te lang geleden. Maar weinig is niet hetzelfde als geen. De Mercedes A-klasse krijgt maar liefst zeven nakomelingen. Dat zijn er best wat. Tevens vertelt hij dat de A-klasse de kleinste auto van het merk blijft. Er komt dus geen directe Mini-concurrent van Mercedes.

Goed, welke acht variaties van de A-klasse komen er dan? De eerste is de nieuwe A-klasse zelf. Daarna, zegt Zetsche, ‘zullen we het SUV-gamma verder uitbreiden. We hebben iets nodig dat meer SUV is dan de GLA.’ Hij praat over het vierkante testmodel dat hier en daar al gespot is. Hij ziet eruit als een soort mini-G-klasse. Volgens bronnen heet ie de GLB en hij zal drie zitrijen hebben.

Mercedes CLA Coupé, GLA en GLB

‘De nieuwe BMW X2 is net als de huidige GLA’, zegt Zetsche. ‘En je gaat een nieuwe GLA zien. En net als met andere segmenten zal er een andere interpretatie komen. De GLA zal meer de SUV kant uit gaan. Dat geeft ons de kans om iets tussen de A-klasse en de GLA in te doen’. Dus, drie crossovers: GLA Coupé, GLA en GLB.

Mercedes A-klasse Sedan en CLA

‘Daarbij komt er een sedan, voornamelijk voor USA en Azië’, zegt hij. De Concept A Sedan zagen we vorig jaar al. Als we het goed begrijpen komt er ook een versie met lange wielbasis voor China. Maar verwar de sedan niet met de CLA. Dat model deed goede zaken in Amerika en zal vervangen worden. Een CLA Shooting Brake komt er waarschijnlijk niet, aangezien de CLS Shooting Brake ook het loodje legde.

Even tellen

Dus, een hatchback, drie vierdeurs uitvoeringen en nog een keer drie SUV’s. Oh, en dan nog een B-klasse. Dan zit je op acht. Bovendien zit er nog een lading aandrijflijnen in de pijplijn, waaronder een plug-in hybride.

De keuze voor allerlei variaties van de A-klasse is een logische. De uitgaande A-klasse verkocht 25 procent meer dan de tegenhangers van BMW en Audi. De originele A-klasse (dat hoge ding) verkocht ook prima, maar werd vooral gekocht door oudere mensen. ‘Het was een last voor het merk’, zegt Zetsche. Het uitgaande model niet: ‘de gemiddelde leeftijd van de kopers ging omlaag met tien jaar. Dat is gigantisch. En een groot deel van de kopers zijn vrouwen’.


preview


Nieuwste van TopGear

Autonieuws