
In haar 100-jarige bestaan bedacht Citroën briljante en innovatieve auto’s. Het merk splitst haar vernieuwende geest nu in twee nieuwe concepten. De eerste is de Citroën Ami One. Auto’s uit het verleden van Citroën waren ofwel groot en prachtig, ofwel klein, goedkoop en niet moeders mooiste. De Ami uit 1961 behoort tot de laatste categorie. Mocht je het niet weten: Ami betekent ‘vriend’ in het Frans.
De oude Citroën Ami werd ook wel 3CV genoemd – dus waarom halen we de 2CV aan in de titel van dit artikel? De Lelijke Eend was kleiner, goedkoper en nog iets… lelijker. De auto had net zoveel opties als het paard dat de auto moest vervangen. Alles in de geest van een zo laag mogelijke prijs om de Franse economie er weer bovenop te helpen.
Het doel van de Citroën Ami One is hetzelfde: nieuwe mobiliteit voor de laagst mogelijk prijs. Hij tackelt drukke steden en de slechte luchtkwaliteit in metropolen. De kubus rijdt niet zelfstandig, want dat kost te veel geld. Een rijbewijs is in veel landen ook niet nodig. Net als de Twizy kwalificeert de auto zich als een quad en mag hij dus bestuurd worden met een AM-rijbewijs.
Wat maakt de Citroën Ami One zo goedkoop?
De deuren links en rechts zijn identiek om kosten te besparen. De achterlichten en de koplampen links en rechts zijn ook gelijk. En zo zijn er nog wat onderdelen die van dezelfde rollende band komen om de prijs te drukken. Een achterklep is er niet. De stoelen komen uit een 3D-printer. Het dak is van canvas.
De maximale snelheid is 45 km/u en je kunt 100 kilometer ver rijden. Er passen twee mensen en een hoopje bagage in de Citroën Ami One. De enige speeltjes aan boord zijn wettelijk verplichte zaken als een snelheidsmeter, lampen en een ruitenwisser. En met een lengte van 2,5 meter parkeer je ‘m met het grootste gemak. Muziek en navigatie moet je via je telefoon regelen die je bovenop de stuurkolom legt en laat weerkaatsen als een head-up display
Voor wie is de Citroën Ami One?
Voor deelauto-programma’s, verhuurbedrijven of abonnementsdiensten. Daarom is de auto ook gemakkelijk schoon te spoelen of vegen. Vind je ‘m niet mooi? Maakt Citroën geen snars uit. Pierre Leclerc, designchef bij het merk: ‘Niemand vond de 2CV mooi toen hij verscheen. Maar iedereen was gek op wat hij kon, en toen werden ze verliefd.’ Voor nu is de Citroën Ami One nog even een concept, zonder prijs of productieplannen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Jazeker, dit moet moet op een eend lijken, alleen zien wij het niet

Is de Citroën Ami Buggy niet gewoon een opgewaardeerde scootmobiel?

De Lelijke Eend maakt comeback dankzij Ami Charleston (mét eenspaaks stuur!)

Wat is de beste elektrische stadsauto? De Jeep Avenger of de Citroën Ami?

Citroën My Ami Buggy maakt de stad spannend

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Dit keurige interieur hoort bij de smerigste auto die je nu (voor weinig?) kunt kopen

Jazeker, dit moet moet op een eend lijken, alleen zien wij het niet

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

De actieradius moet echt omhoog, anders heb je er geen bal aan. Woon zelf op 30 km van (middel)grote stad Emmen, dus een ritje vv kost je een dag. Belachelijk. Heb heimwee naar mijn oude echte Eend. Tot hoog in Noorwegen praten ze er nog over.
Ik vind het een boeiend wagentje, maar nu ik las dat het slechts 45 km/ uur max. rijdt, vindt ik het minder boeiend..Doch voor een grote stad is dit wel voldoende ,maar niet iedereen woon in een grootstad.
Leuke compacte auto (tje).
Ik zou hem zó aanschaffen.
SUPER!
Ik Will graag weten wat die ami one kost