
Nee hoor, er is niets mis met je browser. De foto’s zijn niet samengedrukt of uitgerekt. Dit is echt hoe de Citroën C5 X eruitziet. De nieuwe auto is een beetje SUV, een beetje sedan, een beetje stationwagen, een beetje mal en daarom dus volledig Citroën. Precies de reden waarom we het merk zo waarderen. ‘Toen we hem lieten zien, was het beste compliment dat we kregen dat mensen niet wisten wat het was’, zegt designdirecteur Pierre Leclerc. Het merk zet de auto neer als het nieuwe vlaggenschip van Citroën.
Specificaties Citroën C5 X
Laten we beginnen met de praktische kant van het verhaal. De C5 X is leverbaar met een plug-in hybride aandrijflijn en 225 pk. Deze configuratie zal technisch gelijk zijn aan die van bijvoorbeeld de DS 7 Crossback E-Tense of de Peugeot 3008 Hybrid. Misschien dat er later nog een sterkere PHEV komt met 300 pk. Ook komt er een versie met alleen een benzinemotor en een nog onbekend vermogen – waarschijnlijk 180 pk. De PHEV rijdt 50 kilometer volledig elektrisch tot een snelheid van 135 km/u.
De afmetingen
De Citroën C5 X komt naast de C5 Aircross in het aanbod te staan. De nieuwe X is 30 centimeter langer, ongeveer net zo breed en 20 centimeter lager dan de Aircross. De wielbasis is zo’n 5 centimeter groter. Het eerste vermoeden van een platgeslagen SUV klopt dus wel. De bagageruimte is bijna 100 liter meer dan bij de Aircross. Qua onderstel is de C5 gerelateerd aan de Peugeot 508, maar bij Citroën ligt de focus veel meer op comfort.
Tech in de C5 X
De Citroën propt twee 12-inch schermen in de C5 X met een besturingssysteem dat lijkt op dat van een tablet. Dit systeem is compleet nieuw. Het head-up display is extra groot en het geheel resideert in een chique ogend interieur. Daarnaast is er stembediening en zit de auto vol met rij-assistenten die je veilig op weg helpen. Als onderdeel van het Advanced Comfort-programma monteert Citroën zeer comfortabele stoelen een een zijdezacht onderstel.
Prijs van de Citroën C5 X
Momenteel zijn er nog geen prijzen bekend. Weet wel dat de C5 Aircross al minimaal 41.000 euro kost. De Citroën C5 X komt in de tweede helft van dit jaar al naar de showrooms, dus het zal niet heel lang duren voordat het merk de prijzen onthult van het nieuwe vlaggenschip.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Uitgelicht: A4 vs C5 vs Accord
Citroën C5 naar A-label

Citroën C5 als één van de musketiers

Citroën C5 Tourer: Eerste rij-indruk

Autotest: Citroën C5 2.0i 16V Comfort automaat

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Dit keurige interieur hoort bij de smerigste auto die je nu (voor weinig?) kunt kopen

Jazeker, dit moet moet op een eend lijken, alleen zien wij het niet

Citroën heeft het 100 jaar geprobeerd, maar vertrekt eindelijk uit dit land

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
