Hoewel Amerika geen dieselland is, is Cummins daar toch echt wel een begrip. Het Amerikaanse bedrijf bouwt potente dieselmotoren die je terugvindt in pick-ups, maar ook in vrachtwagens, schepen en zelfs treinen. Pas sleepten ze een contract binnen van de Amerikaanse overheid voor een bijzondere nieuwe dieselmotor.

De nieuwe motor van Cummins heet ACE, wat staat voor Advanced Combat Engine. De cilinders staan niet in een V-vorm, maar ze liggen plat, net als bijvoorbeeld bij de motoren van Porsche en Subaru. Het grote verschil is dat de zuigers andersom liggen en de explosie ertussenin plaatsvindt, in het midden van de motor. Hierdoor is er bijvoorbeeld geen cilinderkop. Dit noemen ze ook wel een ‘opposed-piston engine’ of een ‘tegenzuigermotor’. Aan beide kanten van de motor zit een krukas.

Wat maakt de Cummins ACE zo bijzonder?

Volgens de motorenbouwer is de Cummins ACE 13 procent zuiniger dan vergelijkbare militaire motoren. Bovendien is de motor schaalbaar, waardoor ze drie-, vier- en zescilinders kunnen produceren. Let wel: per cilinder zijn er dus twee zuigers. Het vermogen loopt uiteen van 750 tot 1.500 pk. Die laatste krijgt twee turbo’s. Bovendien is er een mogelijkheid om elektrificatie toe te passen als het nodig is.

Nog een voordeel van de nieuwe Cummins ACE is dat de motor compact is. Hierdoor is er meer ruimte voor bepantsering, wat nogal belangrijk is bij legervoertuigen. Bovendien past de motor hierdoor gemakkelijk in bestaande voertuigen, zoals het M88-pantservoertuig. In totaal krijgt Cummins 87 miljoen dollar voor de ontwikkeling van de nieuwe dieselmotor.

Reacties

  • Herman heeft op 8 augustus 2021 geschreven:

    Motor staat in het Louman museum in Den Haag ,,,,,

    Reageer
  • Daan heeft op 7 augustus 2021 geschreven:

    Niets nieuws: “Napier Deltic”

    • Jan heeft op 3 januari 2022 geschreven:

      De Napier Deltic is een contrazuiger-triangle dieselmotor en inderdaad gebruikt in de Deltic Diesellokomotief, het ding had een enorme koppel en was nog zuinig bovendien. Bij het optrekken moest er heel voorzichtig gas worden gegeven, anders vertrok men gegarandeerd met slippende wielen. Het tweetaktprincipe zal daaraan ook bijgedragen hebben. Een andere soortgelijke constructie was de Junker dieselmotor, een omgekeerde tegenzuiger boxermotor. Bij Borgward is ook een 500Pk sterke boxerdiesel ontwikkeld, vermoedelijk voor gebruik in railvoertuigen.

      Reageer
    Reageer
  • Jas heeft op 6 augustus 2021 geschreven:

    Dit principe zit ook in een Engelse locomotief

    Reageer
  • Dex heeft op 6 augustus 2021 geschreven:

    Explosies? Bedoel je niet ontbranding? Of is het ding constant aan het pingelen haha

    Reageer
  • Paul heeft op 5 augustus 2021 geschreven:

    mensen, ik rikd m zelf, de huidige 3 cilinder van 1000 cc is een prima auto 90 pk en verbruik van 1: 25

    Reageer
  • Frans heeft op 5 augustus 2021 geschreven:

    Commer ts3

    Reageer
  • DuCrochet heeft op 5 augustus 2021 geschreven:

    Principe Junkers Jumo aircraft diesel

    Reageer
  • DuCrochet heeft op 5 augustus 2021 geschreven:

    Junkers jumo tweetakt luchtvaartdiesel gebruikte dit principe al voor de 2e wereldoorlog.

    Reageer
  • Erik heeft op 5 augustus 2021 geschreven:

    Als dat zo is dan is het geen boxer maar een “opppossed crankshaft” opstelling. Oftewel 2 krukassen. Zou wel de 3 cilinder een stuk makkelijker realiseerbaar maken

    • Mattijn Nederend heeft op 5 augustus 2021 geschreven:

      Klopt, dat is het ook. Even aangepast!

      Reageer
    Reageer
  • Henk heeft op 5 augustus 2021 geschreven:

    Een beetje jammer dat er in jullie tekst niet staat dat deze geen valvetrain heeft omdat de zuigers tegen elkaar bewegen.

    • sabder heeft op 5 augustus 2021 geschreven:

      wat is een valvetrain?

      • Frans heeft op 6 augustus 2021 geschreven:

        Valvetrain is het geheel aan kleppen en nokkenas. Deze motor is een tweetakt diesel zonder kleppen.

        Reageer
      Reageer
    • Erik heeft op 5 augustus 2021 geschreven:

      Als dat zo is dan is het geen boxer maar een “opppossed crankshaft” opstelling. Oftewel 2 krukassen. Zou wel de 3 cilinder een stuk makkelijker realiseerbaar maken

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear