Dacia Duster verliest melktandjes

Als je weinig geld wilt uitgeven en toch erbij wilt rijden alsof je iedere vinex-stoeprand aankunt, vind je sinds een paar jaar je ideale semi-SUV in de Dacia Duster. Inderdaad: een paar jaar, alweer. Dus is het de hoogste tijd voor een bescheiden faceliftje.

De Duster kreeg een nieuwe glimgrille, koplampen met dagrijverlichting en een voorspoiler die er uitziet alsof je er kratjes bier in kunt vervoeren. Ook zijn er nieuwe velgen, achterlichtjes met chroomaccenten en geribbelde dakdragers. Een en ander is bedoeld om de Duster een sterkere 4×4-uitstraling mee te geven, ook al bestelt iedereen 'm met voorwielaandrijving.

Het interieur is volledig vernieuwd – dat mocht ook wel – en is tevens een stuk ruimer geworden. Er is nu een uitgebreid Bluetooth-multimedia-navigatiesysteem te krijgen, alsmede cruisecontrole en parkeersensoren. Stabiliteitscontrole en remassistentie zijn voortaan standaard.

Ook niet onbelangrijk voor de Duster: hij is er voortaan met een moderne TCe 125 turbo-benzinemotor (6,0 l/100 km), die de auto meteen een stuk aantrekkelijker maakt voor particulieren. Dieselen kan natuurlijk ook nog, met de bekende dCi 110. De prijzen moet Dacia nog bekendmaken.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws