
Als je een zevenzitter aanbiedt voor minder geld dan een Volkswagen Polo, dan weet je zeker dat er op bepaalde zaken bespaard moet zijn. Het crashtestteam van Euro NCAP heeft een van deze zaken nu gevonden. De Dacia Jogger kreeg slechts één ster in de crashtest. Oh, en er is een goede reden waarom er foto’s van een andere Dacia bij dit artikel staan.
De score is op een bijzondere wijze tot stand gekomen. Het resultaat is grotendeels gebaseerd op dat van de oude Sandero Stepway, aangezien die auto’s een platform delen. Wel zo goedkoop. De Euro NCAP voerde een aantal tests uit om te verifiëren dat de resultaten konden worden overgedragen. De Stepway scoorde vorig jaar eigenlijk twee sterren, en omdat een paar dingen ontbreken op de Jogger, scoort deze nu maar één ster.
Waarom wordt de Dacia Jogger als ‘niet veilig’ bestempeld?
In de Euro NCAP-crashtests werd het gemiddelde van de Jogger naar beneden gehaald door het ontbreken van veiligheidshulpsystemen zoals voetgangersherkenning. Hoewel de algehele crashtestresultaten voor volwassen en kindpassagiers beter waren, betekent het scoresysteem van NCAP dat de Jogger slechts één ster in het algemeen krijgt. Ook was er geen gordelverklikker op de achterste rij van de versie met zeven zitplaatsen.
‘Het is duidelijk dat Dacia hun markt heeft gevonden en eraan vasthouden, maar een beoordeling van twee sterren getuigt van weinig ambitie, zelfs niet voor een goedkoop product’, zei Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van Euro NCAP. Overigens: van ons vijf sterren voor zijn toepasselijke naam.
Dacia scoort over het algemeen niet erg goed. De Spring en Logan MCV kregen in 2021 respectievelijk één en twee sterren. Het kan echter nog erger. Aan het einde van 2021 kreeg de Renault Zoe een classificatie van nul sterren nadat hij opnieuw was getest op de strengere nieuwe regelgeving.
4 reacties op “Is de Dacia Jogger veilig? Volgens de Euro NCAP niet”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De goedkoopste camper is nu een Dacia Jogger (die minder kost dan een VW Polo)

Is de hybride Dacia Jogger zijn geld waard?

Waarom de (goedkope) Dacia Jogger een briljante auto is

Dacia Jogger: 1e rij-indruk

Dacia Jogger is een nuchtere zevenzitter

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Auto’s en benzine gaan nu nog duurder worden in Nederland

Dacia Duster 1e rij-indruk: Nog steeds de ruige SUV voor een zacht prijsje?

Deze populaire EV wordt in Duitsland plotseling bijna de helft goedkoper

Baas Dacia: ‘Waarom zouden we rijstrookassistentie aanbieden als iedereen het toch uitzet?’

Waarom de (goedkope) Dacia Jogger een briljante auto is

Dacia Duster TCE 100 Bi-Fuel GPF

Prior Design pakt Dacia Duster stevig aan

Nederlands stel verzint manier om 165.000 euro te verdienen aan de verzekering (maar loopt gelukkig tegen de lamp)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Deze nieuwe auto’s scoren niet goed in de crashtest (en dat heeft een duidelijke reden)

Deze Seat-rijder leek heel veel geluk te hebben, maar op het laatst gaat het toch fout op de Nürburgring

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Statiegeld op blikjes is irritant, maar het ervoor zorgen dat jij straks goedkoop op waterstof rijdt

Politie plaatst nieuw soort camera op viaducten, maar hier word jij wel blij van

Veel automerken hebben het zwaar in Europa, behalve merken uit één land (en dat is slecht nieuws)

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

De eisen die gesteld worden aan veiligheid worden steeds hoger. Je kunt je afvragen of de eisen die gesteld worden nog wel realistisch zijn.
Alleen al door de eisen worden auto’s lomp groot en zwaar wat opzich alweer een onveilige situatie creëert waardoor er weer meer systemen moeten worden ingebouwd.
Kleine auto’s zoals de Japanse Kei-car komen niet meer door de testen heen alleen al door het concept.
Ze zijn gewoon te licht om de kinetische krachten bij een botsing op te vangen.
De vraag is of het paard niet achter de wagen wordt gespannen en de relatie eisen en realiteit zoek is ….
Wat een rare opmerking wie ben jij om dat te bepalen
Mensen die een Dacia rijden, hebben sowieso al niet veel om voor te leven.
TJA, daar zeg je wat!wat een geleuter