
Als je een zevenzitter aanbiedt voor minder geld dan een Volkswagen Polo, dan weet je zeker dat er op bepaalde zaken bespaard moet zijn. Het crashtestteam van Euro NCAP heeft een van deze zaken nu gevonden. De Dacia Jogger kreeg slechts één ster in de crashtest. Oh, en er is een goede reden waarom er foto’s van een andere Dacia bij dit artikel staan.
De score is op een bijzondere wijze tot stand gekomen. Het resultaat is grotendeels gebaseerd op dat van de oude Sandero Stepway, aangezien die auto’s een platform delen. Wel zo goedkoop. De Euro NCAP voerde een aantal tests uit om te verifiëren dat de resultaten konden worden overgedragen. De Stepway scoorde vorig jaar eigenlijk twee sterren, en omdat een paar dingen ontbreken op de Jogger, scoort deze nu maar één ster.
Waarom wordt de Dacia Jogger als ‘niet veilig’ bestempeld?
In de Euro NCAP-crashtests werd het gemiddelde van de Jogger naar beneden gehaald door het ontbreken van veiligheidshulpsystemen zoals voetgangersherkenning. Hoewel de algehele crashtestresultaten voor volwassen en kindpassagiers beter waren, betekent het scoresysteem van NCAP dat de Jogger slechts één ster in het algemeen krijgt. Ook was er geen gordelverklikker op de achterste rij van de versie met zeven zitplaatsen.
‘Het is duidelijk dat Dacia hun markt heeft gevonden en eraan vasthouden, maar een beoordeling van twee sterren getuigt van weinig ambitie, zelfs niet voor een goedkoop product’, zei Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van Euro NCAP. Overigens: van ons vijf sterren voor zijn toepasselijke naam.
Dacia scoort over het algemeen niet erg goed. De Spring en Logan MCV kregen in 2021 respectievelijk één en twee sterren. Het kan echter nog erger. Aan het einde van 2021 kreeg de Renault Zoe een classificatie van nul sterren nadat hij opnieuw was getest op de strengere nieuwe regelgeving.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “Is de Dacia Jogger veilig? Volgens de Euro NCAP niet”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De goedkoopste camper is nu een Dacia Jogger (die minder kost dan een VW Polo)

Is de hybride Dacia Jogger zijn geld waard?

Waarom de (goedkope) Dacia Jogger een briljante auto is

Dacia Jogger: 1e rij-indruk

Dacia Jogger is een nuchtere zevenzitter

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Auto’s en benzine gaan nu nog duurder worden in Nederland

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

De goedkoopste auto van Nederland is nog interessanter geworden door wijziging van belastingplan

Is de Dacia Duster Extreme ruig genoeg voor de woestijn? (review)

Dacia Duster 1e rij-indruk: Nog steeds de ruige SUV voor een zacht prijsje?

Deze populaire EV wordt in Duitsland plotseling bijna de helft goedkoper

Baas Dacia: ‘Waarom zouden we rijstrookassistentie aanbieden als iedereen het toch uitzet?’

Waarom de (goedkope) Dacia Jogger een briljante auto is

Dacia Duster TCE 100 Bi-Fuel GPF

Prior Design pakt Dacia Duster stevig aan

De politie heeft helemaal geen snelle Audi’s nodig om vlotte huur-Golfjes te pakken

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Politie tikt (keurig) een auto van de weg, maar de reactie van de bestuurder is nog wel het bijzonderst

Tientallen achtergelaten Audi’s, BMW’s en Porsches worden met bulldozer opgeruimd (en met een goede reden)

Wat is de veiligste auto van dit moment? En zijn er nu nog onveilige auto’s?

Achtervolging met gestolen pakketbus eindigt lullig voor mensen die op een pakketje zaten te wachten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

De eisen die gesteld worden aan veiligheid worden steeds hoger. Je kunt je afvragen of de eisen die gesteld worden nog wel realistisch zijn.
Alleen al door de eisen worden auto’s lomp groot en zwaar wat opzich alweer een onveilige situatie creëert waardoor er weer meer systemen moeten worden ingebouwd.
Kleine auto’s zoals de Japanse Kei-car komen niet meer door de testen heen alleen al door het concept.
Ze zijn gewoon te licht om de kinetische krachten bij een botsing op te vangen.
De vraag is of het paard niet achter de wagen wordt gespannen en de relatie eisen en realiteit zoek is ….
Wat een rare opmerking wie ben jij om dat te bepalen
Mensen die een Dacia rijden, hebben sowieso al niet veel om voor te leven.