Als je een zevenzitter aanbiedt voor minder geld dan een Volkswagen Polo, dan weet je zeker dat er op bepaalde zaken bespaard moet zijn. Het crashtestteam van Euro NCAP heeft een van deze zaken nu gevonden. De Dacia Jogger kreeg slechts één ster in de crashtest. Oh, en er is een goede reden waarom er foto’s van een andere Dacia bij dit artikel staan.
De score is op een bijzondere wijze tot stand gekomen. Het resultaat is grotendeels gebaseerd op dat van de oude Sandero Stepway, aangezien die auto’s een platform delen. Wel zo goedkoop. De Euro NCAP voerde een aantal tests uit om te verifiëren dat de resultaten konden worden overgedragen. De Stepway scoorde vorig jaar eigenlijk twee sterren, en omdat een paar dingen ontbreken op de Jogger, scoort deze nu maar één ster.
Waarom wordt de Dacia Jogger als ‘niet veilig’ bestempeld?
In de Euro NCAP-crashtests werd het gemiddelde van de Jogger naar beneden gehaald door het ontbreken van veiligheidshulpsystemen zoals voetgangersherkenning. Hoewel de algehele crashtestresultaten voor volwassen en kindpassagiers beter waren, betekent het scoresysteem van NCAP dat de Jogger slechts één ster in het algemeen krijgt. Ook was er geen gordelverklikker op de achterste rij van de versie met zeven zitplaatsen.
‘Het is duidelijk dat Dacia hun markt heeft gevonden en eraan vasthouden, maar een beoordeling van twee sterren getuigt van weinig ambitie, zelfs niet voor een goedkoop product’, zei Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van Euro NCAP. Overigens: van ons vijf sterren voor zijn toepasselijke naam.
Dacia scoort over het algemeen niet erg goed. De Spring en Logan MCV kregen in 2021 respectievelijk één en twee sterren. Het kan echter nog erger. Aan het einde van 2021 kreeg de Renault Zoe een classificatie van nul sterren nadat hij opnieuw was getest op de strengere nieuwe regelgeving.
Andre heeft op 16 april 2022 geschreven:
De eisen die gesteld worden aan veiligheid worden steeds hoger. Je kunt je afvragen of de eisen die gesteld worden nog wel realistisch zijn.
Alleen al door de eisen worden auto’s lomp groot en zwaar wat opzich alweer een onveilige situatie creëert waardoor er weer meer systemen moeten worden ingebouwd.
Kleine auto’s zoals de Japanse Kei-car komen niet meer door de testen heen alleen al door het concept.
Ze zijn gewoon te licht om de kinetische krachten bij een botsing op te vangen.
De vraag is of het paard niet achter de wagen wordt gespannen en de relatie eisen en realiteit zoek is ….
Dacia heeft op 15 april 2022 geschreven:
Wat een rare opmerking wie ben jij om dat te bepalen
Tja heeft op 15 april 2022 geschreven:
Mensen die een Dacia rijden, hebben sowieso al niet veel om voor te leven.