De 5 beste autofilms ooit: bekijk achter elkaar

Zet dit op je bucketlist en begin vanavond: bekijk de vijf beste autofilms ooit achter elkaar

Bullit achtervolgingsscene 1968 beste autofilms
senna film

Senna (2010)

1 uur en 46 minuten

Vergeet de sentimentele Hollywood-kraker Rush, want de film Senna heeft geen modern commentaar, en is niet slijmerig. Dit is prachtig archiefmateriaal dat zo achter elkaar is gezet dat het recht doet aan Ayrton Senna’s tragische levensverhaal. Als je aan het eind geen traantje hoeft weg te pinken, moet je even checken of je hart nog wel klopt.

The Italian Job (1969)

1 uur en 39 minuten

Een Miura die de Colle del Gran San Bernardo op rijdt, explodeert in een vuurbal en dan van een afgrond wordt geschoven. Is dit niet het geweldigste begin van een film, ooit? We denken van wel. Waarschuwing: na de film begin je Michael Caine na te doen.

C’était un Rendezvous (1976)

9 minuten

Geschoten in één enkel shot maakt deze korte film je getuige van een mysterieuze auto die door Parijs rijdt – over stoepen, door rode lichten, in grote haast. De camera was gemonteerd op een Mercedes 450 SEL 6.9, maar het geluid werd opgenomen met een Ferrari 275 GTB. Hoezo, eigenlijk?

Mad Max 2: The Road Warrior (1981)

1 uur en 34 minuten

Deze film van George Miller uit 1981 is in essentie de beste road movie die er bestaat, vooral omdat ie alleen maar draait om post-apocalyptische auto’s. En trucks. En tankers. Ook zijn er – ironisch genoeg – zeer weinig wegen in de film te zien.

Bullitt (1968)

1 uur en 54 minuten

Negeer het feit dat de Charger die door McQueen wordt gevolgd zes wieldoppen verliest, en dat ze dezelfde VW Kever keer op keer passeren – dit is de beste auto-achtervolging in de filmgeschiedenis. Sprongen, woeste drifts en veel V8-geweld – na het zien van deze film wil je alleen nog maar een musclecar.

Dat brengt ons op een totale kijktijd: 7 uur en 2 minuten

Reacties
  1. Wouter zegt op 25 maart 2017 om 19:35:

    En gone in 60 seconds dan????? Die moet op nummer 1 staan. De nieuwe, niet de oude.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws