Waarom houden we zo van TVR? Betrouwbaar zijn ze niet. Veiligheid dan? Nope, op een natte B-weg kan een TVR een atheïst nog zover krijgen een schietgebedje te doen. Misschien was het de lijmgeur in de cabine, waarvan je licht in je hoofd werd.

Nee, het waren de excentrieke designs, oorgastische motorgeluiden en het scheutje doodsangst die je ervaarde als je instapte. In 2008 werd de wereld een stukje saaier en veiliger toen het merk failliet ging. Gelukkig kwam in 2012, 2013, 2014 en vorig jaar het verlossende bericht dat TVR terugkeert – wat nu dan ook echt lijkt te gebeuren. In 2017 komt er een nieuw model met een dikke 5,0-liter V8. Tot het zover is, kunnen we nog genieten van de oude modellen. Dit zijn de acht mooiste ooit gebouwd en gelijk de acht redenen waarom we zo van het merk houden.

8. Grantura (1960)

Gebouwd in de hoogtijdagen van de Britse auto-industrie. Leverbaar met vijf verschillende motoren, allemaal viercilinders. Het had niet veel gescheeld of de Grantura had de ‘Hoo Hill Hellcat’ geheten. Gelukkig had iemand bij TVR een helder moment.

7. Vixen (1967)

Opvolgers van de Grantura met double wishbone suspension rondom en een 2,5-liter zescilinder. Op hetzelfde chassis produceerde TVR later ook de Tuscan, met V8.

6. 350i/420 SEAC (1980)

Dat TVR het nooit aan de stok kreeg met BMW over de naamvoering is een wonder. Een Rover V8 van eigen bodem werd in de kevlar/glasvezel body geplaatst. De 420 SEAC met opgeboorde motor produceert 300 pk.

5. Griffith 500 (1990)

Hier komen we aan bij de Britse sportauto’s waar we van houden. 340 pk uit een o-zo-betrouwbare Rover V8, ongeveer een ton gewicht en geen ESP of ABS als vangnet. Wellicht dat er een aantal Griffiths achterstevoren om een boom zijn gevouwen.

4. Chimaera (1992)

Iets zachter afgeveerd dan de spijkerharde Griffith en begon met een burgerlijke 240 pk. Uiteraard duurde het niet lang voor dat de 340 pk V8 zijn weg vond naar deze TVR.

3. Cerbera (1996)

De motor van de Cerbera kwam uit TVR’s eigen schuur. En dat kost nogal wat om te ontwikkelen. Daarom werd bespaard op andere delen zoals een degelijk gaspedaal. Deze moest je zover indrukken dat hij door verschillende tijdzones ging voordat hij de bodem bereikte. Dat hielp wel om excessieve vermogen van 440 pk in de hand te houden en om nog wat grip te hebben. Tractiecontrole is immers het werktuig van de duivel.

2. Tuscan (1999)

Een van de hoofdrolspelers in de vergeten Hollywoodfilm Swordfish. Maar misschien beter bekend als de mooiste TVR ooit en waarschijnlijk ook de best sturende. Het vermogen lag inmiddels op 380 pk.

1. Sagaris (2003)

De final act van TVR. In ieder geval tot de nieuwe generatie verschijnt. De Sagaris is vernoemd naar een oud-Griekse strijdbijl en stuurt minimaal zo scherp. Oppassen geblazen, want zelfs in het nieuwe millennium waren ESP en ABS nog een groot taboe bij TVR.

De wederopstanding van TVR is in 2017 en daar maakten ze een clipje van. Check ook de teaser.

Reacties

Meer van TopGear