TVR is ter ziele, maar het merk laat een aardige roedel brutale herrieschoppers na. Lang leve de Sagaris.

Het ontwerp lijkt afkomstig uit een volgekliederd schoolschrift en instappen duurt een minuut of twintig omdat de knop voor het portier onder de buitenspiegel verstopt zit. En ben je eenmaal ingestapt, dan beland je in een interieur dat ruikt naar de broekzak van een lijmsnuiver. Dat moet wel een TVR zijn.

De Sagaris was een van de laatste auto’s die TVR produceerde terwijl het in een hardnekkige doodstrijd was verwikkeld, voordat het bedrijf vorig jaar definitief ten onder ging. Daarmee zijn ook de makkelijke grappen over betrouwbaarheid, kromme modelnamen en Blackpool verleden tijd. Is het wel verstandig om in deze rubriek een auto aan te prijzen terwijl de maker net failliet is? Misschien niet, maar helemaal onlogisch is het ook niet. Kijk maar eens goed naar deze Sagaris. Neem gerust de tijd. Het is namelijk een prachtige auto.

Al die glooiende vormen en gekke hoeken en vouwen zijn absoluut niet tot stand gekomen in een windtunnel. Evenmin is de Sagaris het resultaat van een afgewogen oordeel van een panel van deskundige, verstandige auto-ontwerpers. Hier is simpelweg een auto getekend die er cool uit moest zien. Persoonlijk ben ik dol op een ‘double-bubble’ dak. Dat is net zo’n detail waar ik opgewonden van kan raken. De Sagaris gaat echter nog een stapje verder. Die heeft namelijk maar één bult in het dak: aan de kant van de bestuurder. En toevallig ben ik ook nog eens gek op alles wat asymmetrisch is. In dit geval is het een schoolvoorbeeld van functie die voor vorm gaat. Ongetwijfeld is de bult in het dak aangebracht zodat de bestuurder op het circuit zonder problemen een helm op kan zetten. Om vervolgens voor de rit naar huis een nekbrace te dragen.

Nu is dat laatste waarschijnlijk niet eens nodig. Met de Sagaris is het heerlijk gooien en smijten. Dit is niet zomaar een auto die is ontsproten aan het brein van een willekeurige idioot met te veel fantasie. Deze auto heeft onafhankelijke wielophanging voor en achter, met serieuze draagarmen en straffe Bilstein-schokdempers. Dit is een serieus wapen.

Voor aandrijving zorgt de door TVR zelf ontwikkelde 4,0-liter zescilinder lijnmotor, die ook wordt gebruikt voor de Tuscan S. Voor een auto die maar 1.076 kilo weegt, kan een vermogen van 406 pk maar één ding betekenen: dat ie bloedsnel is. En dan bedoel ik ook echt bloedsnel. De sprint van 0 naar 100 km/u raffel je af in 3,9 seconden, de topsnelheid gaat richting 300 km/u. Bij al dat geweld voelt de auto geen moment aan als een of ander hobbyproject dat in de avonduren door een knutselaar in elkaar is geschroefd. TVR heeft werkelijk z’n best gedaan om ervoor te zorgen dat de Sagaris precies goed aanvoelt, dat ie scherp stuurt en de bestuurder precies laat weten wat er gaande is. Je hebt alle balans, grip en torsiestijfheid die je maar kunt wensen. Tegelijkertijd is het rijgedrag comfortabel en toegankelijk genoeg om ook op de openbare weg ontspannen te kunnen rijden.

De Sagaris is een echte Gran Turismo, met een opvallend uiterlijk en een motorgeluid waarmee je gegarandeerd de aandacht trekt. En wat kun je er op een circuit mee te keer gaan. De zitplek achter het stuur is ook dik voor elkaar, met alle instrumenten op de plek waar je ze verwacht. Zoals gezegd, krijg je tijdens het rijden zeer nauwkeurige feedback over alles wat zich afspeelt tussen banden en wegdek, terwijl je geniet van het gejank van de zescilinder. Bij TopGear zijn we allemaal dol op het gebrul van een V8, maar het geluid van zes cilinders in lijn heeft ook wel iets.

Dit is misschien wel de beste auto die TVR gemaakt heeft. Natuurlijk was er genoeg op het bedrijf aan te merken. TVR was een kleine Britse autofabrikant die maar een paar auto’s per jaar bouwde. Eigenlijk is het nog een wonder dat het zo lang heeft kunnen bestaan. Ik geef het eerlijk toe: ik mis TVR. Ik mis de gekke designs en de luidruchtige, bijna boos klinkende motoren, de verborgen drukknoppen. Ik denk dat ik zelfs die afschuwelijke synthetische geur in het interieur ga missen.


TVR Sagaris



Productie: 2005 – 2006

Motor: 4,0-liter zescilinder-in-lijn

Vermogen: 406 pk

Acceleratie: 0-100 km/u in 3,9 s

Topsnelheid: 295 km/u

Gewicht: 1.078 kilo

Reacties

Meer van TopGear