De Audi A7, de Mercedes-AMG GT 4-Door, de Tesla Model S en de Porsche Panamera zijn allemaal geen sedans – het zijn hatchbacks. De achterruit gaat mee omhoog als je de achterklep opent. Ze hebben daarom vijf deuren en dat betekent automatisch dat ze geen sedan zijn. We hebben ze lang gedoogd, maar we schrappen ze nu definitief uit deze lijst met de snelste sedans ter wereld. We sorteren de top 10 overigens op de 0-100-tijd, omdat het gros van de sedans begrensd is (al is het in veel gevallen niet op 250 km/u).

(Dit lijstje is eerder gepubliceerd op TopGear.nl in 2019. We hebben het geüpdatet met modellen die toen nog niet waren verschenen.)

In principe gaat het hier om auto’s die nog in productie zijn, al balanceren sommige wel op het randje (*kuch* Alpina). De Audi RS 3 Limousine en de Mercedes-AMG CLA 45 S vallen er nét buiten, hoe vervelend jullie dat ook vinden. Oh, en een speciale vermelding voor een paar Amerikaanse beulen waarvan de precieze 0-naar-100-tijden niet bekend zijn (maar die er toch nét buiten vallen): de Dodge Charger Hellcat (0-96 in 3,6 seconden) en de Cadillac CT5-V Blackwing (0-96 in 3,4 seconden).

Zijn we per ongeluk toch een auto vergeten in dit lijstje van snelste sedans ter wereld? Laat het ons weten.

10. Alpina B7

Vermogen: 600 pk
0-100 km/u: 3,6 seconden
Topsnelheid: 330 km/u

Een lengte van 5,2 meter, een gewicht van 2.110 kilo en een 0-naar-100-tijd van 3,6 seconden. Aanschouw de Alpina B7 – de snelste BMW 7-serie ooit gebouwd. Dat mogen we zeggen omdat Alpina officieel een merk is, en geen tuner. Hij is 0,1 seconde sneller dan de M760Li van BMW zelf. Van 0 naar 200 gaat de Alpina B7 een luttele 11,9 seconden. De topsnelheid? 330 km/u.

09. Alfa Romeo Giulia GTAm

Vermogen: 540 pk
0-100 km/u: 3,6 seconden
Topsnelheid: 306 km/u

De vermogenstoename van 30 pk ten opzichte van de Quadrifoglio en de gewichtsafname van 100 kilo maken van de Alfa Romeo Giulia GTAm de snelste Alfa ooit. De 0-100-tijd is 3,6 seconden. De GTAm herken je aan een flink bemeten diffuser met de uitlaten in het midden, 50 millimeter extra spoorbreedte, centerlock-wielen, wielkastverbreders, specifieke zijskirts, zwarte details en een achterspoiler. De voorbumper krijgt aerodynamische toevoegingen van koolstofvezel en een permanent sleepoog.

08. Mercedes-AMG C 63 S E Performance

Mercedes-AMG C 63 S E Performance rijdend op het circuit schuin voor

Vermogen: 680 pk
0-100 km/u: 3,4 seconden
Topsnelheid: 280 km/u

Na veel speculatie presenteerde Mercedes de eerste AMG C-klasse met viercilinder: de C 63 S E Performance. Met wat invloeden uit de F1-fabriek in Brackley verruilde hij zijn V8 voor een hybride aandrijflijn. Uiteraard heeft hij ook een driftmodus.

07. Tesla Model 3 Performance

Vermogen: 462 pk
0-100 km/u: 3,4 seconden
Topsnelheid: 261 km/u

De Performance-uitvoering is feitelijk identiek aan de Long Range, maar software zorgt ervoor dat je permanent meer vermogen krijgt – waardoor ie nóg sneller is, maar minder ver komt. Tesla zegt dat je in 3,4 seconden van 0 naar 100 zoemt. Topsnelheid? ‘Gewoon’ 261 km/u. (Voor de Long Range is dit respectievelijk 4,7 seconden en 233 km/u.)

06. Mercedes-AMG E 63 S Limousine

Vermogen: 612 pk
0-100 km/u: 3,4 seconden
Topsnelheid: 300 km/u

Hoe een luxueuze bonk auto als deze tot zulke prestaties en zulk weggedrag in staat is, valt niet te bevatten. We weten alleen dat we niets kunnen bedenken dat we missen aan deze AMG E 63 S. Is dit de ultieme mix van bruikbaarheid en gekte, van lenige dynamiek en hachelijk ontploffingsgevaar?

05. Audi RS e-tron GT

Audi RS e-tron GT

Vermogen: 646 pk
0-100 km/u: 3,3 seconden
Topsnelheid: 250 km/u

Misschien wel de meest imposante Audi ooit, deze RS e-tron GT. En ja, dan tellen we de RS 6 ook mee – wacht maar tot je ‘m in het echt ziet. Qua vermogen moet hij de Taycan Turbo voor zich dulden, maar wat een rijervaring heb je in deze Audi. 830 Nm aan koppel lanceert je via vier aangedreven wielen van je plek. Je komt met een volle batterij 472 kilometer ver en hij wisselt voor 148.000 euro (145.350 euro in België) van eigenaar.

04. BMW M8 Competition Gran Coupé

Vermogen: 625 pk
0-100 km/u: 3,2 seconden
Topsnelheid: 305 km/u

De klep van de Gran Coupé gaat omhoog zonder de achterruit. Het is dus een sedan, zelfs al noemen ze ‘m coupé. Nou ja. De BMW M8 Gran Coupé weegt 95 kilo meer dan de versie met twee deuren, maar met 2.055 kilo is ie nog wel 30 kilo lichter dan de cabriolet. Het extra gewicht komt niet slechts van twee deuren: de wielbasis groeide met 200 millimeter. En dan alsnog in 3,2 seconden naar de 100 km/u schieten. Slaat helemaal nergens meer op.

03. BMW M5 CS

BMW M5 CS snelste sedans ter wereld 2022

Vermogen: 635 pk
0-100 km/u: 3,0 seconden
Topsnelheid: 305 km/u

De M5 Competition heeft plaats moeten maken voor een nog krachtigere M5: de CS. Herkenbaar door zijn goudbronzen accenten en nog robuustere look. Voor dik 2 ton rijd je dan wel in een van de snelste sedans ter wereld.

02. Porsche Taycan Turbo S

Porsche Taycan Turbo S op de Nürburgring

Vermogen: 625 pk
0-100 km/u: 2,8 seconden
Topsnelheid: 260 km/u

De enige Porsche in deze lijst, omdat het de enige is die wij tellen als sedan. Je ziet hem hierboven op de Nürburgring tijdens zijn poging om het toenmalige record van Tesla te veroveren. Dat lukte door een tijd neer te zetten van 7 minuten en 33 seconden. Het exemplaar hierboven heeft het Tequipment Performance-pakket, een speciale verzameling circuit-goodies. Met of zonder dat pakket heeft de Taycan Turbo S in ‘overboost’ de beschikking over 761 pk. Goed voor een 0-naar-100-tijd van ruim minder dan 3 seconden.

01. Lucid Air Dream Edition Performance

Lucid Air Dream Edition Range

Vermogen: 1.100 pk
0-100 km/u: 2,7 seconden
Topsnelheid: 270 km/u

En de winnaars zijn… de Amerikanen! Had je die zien aankomen? Met de Dream Edition Performance-uitvoering van deze Lucid Air heb je maar liefst 1.390 Nm aan koppel tot je beschikking. Genoeg om het snelste sprintje naar 100 km/u te doen van alle sedans ter wereld. Wanneer je rustig met hem omgaat, kom je 780 kilometer ver op een volle batterij. Je kunt ook nog voor de R (range)-editie gaan. Die moet 837 kilometer ver komen, in ruil voor iets minder vermogen.

Inderdaad, de Tesla Model S Plaid is sneller. Maar die heeft vijf deuren en hoort dus niet thuis in het lijstje met de snelste sedans ter wereld. Word niet boos op ons, wij hebben de regels ook niet bedacht…

Advertentie

Reacties

  • Cardude_08 says at 23 september 2022:

    Is de shelby Mustang geen sedan?

    Reply
  • Klaas Boonstra says at 21 juni 2020:

    Volvo s60 polestar

    Reply
  • Herwig says at 20 juni 2020:

    De nieuwe Acura TLX type S.
    Jammer genoeg niet bij ons te koop

    Reply
  • Ferdy says at 17 juni 2020:

    Alfaromeo is natuurlijk winnaar, als het hebt over autorijden i.p.v vervoeren.
    Daarbij opgeteld betere stuurwerk, superieur design en beleving.

    • wim says at 22 juni 2020:

      absoluut!

      Reply
    Reply
  • Martijn says at 19 augustus 2019:

    Als je de prijs meeneemt in de ranking is de onbetwiste winnaar….. surprise! De Tesla!

    Reply
  • Anko says at 19 augustus 2019:

    “Aanschouw de Alpina B7 – de snelste BMW 7-serie ooit gebouwd. Dat mogen we zeggen omdat Alpina officieel een merk is, en geen tuner.”

    Uh, als Alpina een merk is, dan is de B7 toch geen BMW? Of mis ik iets?

    Reply
  • Frank says at 18 augustus 2019:

    Niet mijn ding maar de Cadillac CTS-V komst aardig snel van zijn plek af.

    Reply
  • Pepijn says at 17 augustus 2019:

    de snelste sedan is toch de tesla model s met van 0/100 in 2.6 sec

    • Guido says at 18 augustus 2019:

      Tekst niet goed gelezen?
      Model s is een hatchback, geen sedan.

      Reply
    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie