De Heetste 11: Peugeot 205 GTI

Tussen 1984 en 1994 kon je naar de Peugeot-dealer voor één van de beste hete hatches aller tijden

Peugeot 205 GTI 1.6
Peugeot 205 GTI (1984)
Peugeot 205 GTi Pug1off (2013)
Peugeot 205 GTi Pug1off (2013)
Peugeot 205 GTi (1984)
Peugeot 205 GTI 1.6
Peugeot 205 GTI (1984)
Peugeot 205 GTi Pug1off (2013)
Peugeot 205 GTi Pug1off (2013)
Peugeot 205 GTi (1984)

Oké, zet je schrap. We selecteerden de elf beste hete hatches aller tijden. Volgens TopGear, althans. De conclusie? Wat je budget ook is, iedereen kan een van deze auto’s betalen. We trappen af met de Peugeot 205 GTI – morgen schotelen we je weer iets anders lekkers voor.

Niet dé originele hot hatch, maar wel de auto die het idee opnieuw gestalte gaf. De GTI voegde aan het frisse ontwerp van Gérard Welter louter zijskirts en wat rode (want rood is snel, immers) elementen toe, terwijl een gewicht van nog geen 900 kilo ervoor zorgde dat zelfs een in 1984 gebouwde, 105 pk sterke 1,6-liter motor niet aan sloomheid leed.

Toen kwam de 115-pk versie, en in 1986 volgde de 131 pk sterke 1.9, waarvan de langere slag ervoor zorgde dat de tot dan toe wel erg opwindende 205 GTI wat minder levendig werd – maar meer koppel bood. Ook kreeg hij schijfremmen rondom, plus bredere banden.

Het lompe plastic in de cabine werd beetje bij beetje verbeterd, en hoewel vroege, intacte 205’s nu zeer gezocht zijn, zijn de GTI’s van 1990 mooier, vaak met een zwart exterieur en dito interieurafwerking. De 205 heeft de reputatie enigszins met de Franse slag in elkaar te zijn geschroefd, maar de GTI is eigenlijk best behoorlijk robuust, alhoewel het uiteraard zo is dat als je met ’m doet waarvoor hij is bedoeld, er serieuze slijtage optreedt.

Wij vinden ’m het mooist in Sorrento Groen en Miami Blauw, speciale edities uit 1989 die voorzien waren van leren details en stuurbekrachtiging. Aangepaste en getunede auto’s zijn doorgaans duur, en dat geldt al helemaal voor de 205 GTI – aangezien die een totem was van de modificatiesubcultuur in de jaren negentig.

Pas vooral op voor versleten stoelen, versleten versnellingsbakken en een krakende ophanging. En omdat overstuur de achillespees van de auto was, zul je ’m goed moeten checken op eventuele aanrijdingsschade – waarbij de vuistregel is: lijkt het erop, dan is het zo.

Je haalt een Peugeot 205 GTI voor tussen de 5.000 en de 12.000 euro. Of je kunt gaan voor een jong gebruikte Dacia Sandero. Waarmee je niet half zo blij zou zijn.

Reacties
  1. Mark zegt op 8 mei 2019 om 20:19:

    Ik mis in dit verhaal over de 205 GTI de Griffe uitvoering die toen zijn geleverd tussen Oktober 1990 tot Maart 1992. Er zijn toen maar 1.652 geproduceerd voor deze speciale uitvoering. Ik ben namelijk in bezit van een 205 GTI 1.9 Griffe U9 en is van 06-12-1990 met nummer 854 van de totaal 1.652 geleverd. En mijne is pas gerestaureerd en heeft taxatie waarde van € 24.800

    • Kien zegt op 13 juni 2019 om 07:59:

      24800? Helemaal van de pot gerukt.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws