
Jarenlang werd geroepen dat de banden de voornaamste reden waren dat auto’s geen 500 km/u konden rijden. En toen was daar ineens de Bugatti Chiron Super Sport, die een snelheid van 482 km/u aantikte. Volgens Bugatti kan hij zelfs nog sneller, wat je vrij mag interpreteren als 500 km/u. Maar hoe zit het dan met die banden? Dat zijn, zoals je mag verwachten, niet zomaar een setje Linglongs die je bij de KwikFit om de hoek haalt.
Bij zulke idiote snelheden kun je bijna elke natuurwet toepassen op de banden. Ze worden heet en staan onder hoge druk. Daarom ontwikkelde Michelin een speciale band voor de Bugatti Chiron Super Sport. Ze lijken enorm op de reguliere Pilot Sport Cup 2’s van de Chiron, maar dan met een toevoeging. De Franse bandenproducent versterkte de banden met laag koolstofvezel.
De volgende vraag is dan: waar test je een band op snelheden van 500 km/u? Daarvoor vond Michelin een testfaciliteit in Charlotte, in de Amerikaanse staat North Carolina. Op een testbank die eigenlijk bedoeld is voor vliegtuigen testten ze de band onder extreme omstandigheden. Maar zelfs met de koolstofvezel banden van de Chiron durfde Bugatti maar één richting op de snelheid van 480 km/u aan te tikken op het testcircuit van Ehra-Lessien. Als de Bugatti de verkeerde kant op zou rijden, zouden de banden alsnog stuk kunnen gaan.
Hoezo ‘de verkeerde kant op’? Door de vele auto’s die op deze testbaan dag in dag uit één richting op rijden, is de structuur van het asfalt aangetast. Hierdoor ‘staat het asfalt de verkeerde kant op’. Ertegenin rijden is als een kat tegen de haren in aaien: dat loopt heel verkeerd af. Niet alleen remt de asfaltstructuur de auto af, het zou ook gevaarlijk zijn, aangezien de banden oververhit zouden kunnen raken door de extra weerstand. Wat een setje koolstofvezel banden voor een Bugatti Chiron Super Sport kost, is nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

VW wilde dat de Bugatti Tourbillon elektrisch werd, maar daar stak Mate Rimac een stokje voor

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Met 400 km/u afscheid nemen van de Chiron op de landingsbaan voor spaceshuttles

Is de Bugatti Chiron Super Sport sneller dan een Space Shuttle op een landingsbaan?

De eerste Bugatti Chiron Super Sport heeft lak aan normale kleuren

Bugatti Chiron Super Sport op de Autobahn en Nürburgring

Deze Bugatti Chiron Super Sport 300+’en halen samen 1.470 km/u

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat
