
Jarenlang werd geroepen dat de banden de voornaamste reden waren dat auto’s geen 500 km/u konden rijden. En toen was daar ineens de Bugatti Chiron Super Sport, die een snelheid van 482 km/u aantikte. Volgens Bugatti kan hij zelfs nog sneller, wat je vrij mag interpreteren als 500 km/u. Maar hoe zit het dan met die banden? Dat zijn, zoals je mag verwachten, niet zomaar een setje Linglongs die je bij de KwikFit om de hoek haalt.
Bij zulke idiote snelheden kun je bijna elke natuurwet toepassen op de banden. Ze worden heet en staan onder hoge druk. Daarom ontwikkelde Michelin een speciale band voor de Bugatti Chiron Super Sport. Ze lijken enorm op de reguliere Pilot Sport Cup 2’s van de Chiron, maar dan met een toevoeging. De Franse bandenproducent versterkte de banden met laag koolstofvezel.
De volgende vraag is dan: waar test je een band op snelheden van 500 km/u? Daarvoor vond Michelin een testfaciliteit in Charlotte, in de Amerikaanse staat North Carolina. Op een testbank die eigenlijk bedoeld is voor vliegtuigen testten ze de band onder extreme omstandigheden. Maar zelfs met de koolstofvezel banden van de Chiron durfde Bugatti maar één richting op de snelheid van 480 km/u aan te tikken op het testcircuit van Ehra-Lessien. Als de Bugatti de verkeerde kant op zou rijden, zouden de banden alsnog stuk kunnen gaan.
Hoezo ‘de verkeerde kant op’? Door de vele auto’s die op deze testbaan dag in dag uit één richting op rijden, is de structuur van het asfalt aangetast. Hierdoor ‘staat het asfalt de verkeerde kant op’. Ertegenin rijden is als een kat tegen de haren in aaien: dat loopt heel verkeerd af. Niet alleen remt de asfaltstructuur de auto af, het zou ook gevaarlijk zijn, aangezien de banden oververhit zouden kunnen raken door de extra weerstand. Wat een setje koolstofvezel banden voor een Bugatti Chiron Super Sport kost, is nog niet bekend.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Met 400 km/u afscheid nemen van de Chiron op de landingsbaan voor spaceshuttles

Is de Bugatti Chiron Super Sport sneller dan een Space Shuttle op een landingsbaan?

De eerste Bugatti Chiron Super Sport heeft lak aan normale kleuren

Bugatti Chiron Super Sport op de Autobahn en Nürburgring

Deze Bugatti Chiron Super Sport 300+’en halen samen 1.470 km/u

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
