Elektrische hypercars zijn het helemaal. Pininfarina maakt er eentje, net als Rimac. Zelfs Lotus schijnt ergens mee bezig te zijn. Wat je hier ziet, is eveneens een Britse creatie: de Dendrobium D1, een elektrische hypercar met 1.800 pk en een prijskaartje van 1,2 miljoen pond (1,34 miljoen euro).
Voor dat bedrag krijg je niet alleen een onuitspreekbare merknaam, maar ook een forse hoeveelheid gestoorde pk’s en snelheid. De 0-naar-100-tijd bedraagt 2,7 seconden, wat niet overdreven snel lijkt voor deze hoeveelheid pk’s. Maar aan de technologie van de Dendrobium D1 – en daarmee bedoelen we de batterijen – wordt nog gewerkt. Wel weten we al zeker dat de carrosserie en de monocoque volledig uit koolstofvezel bestaan en zijn uitgerust met twee subframes.
Op elke as vind je een paar motoren, er is geavanceerde aerodynamica en het gewicht zal rond 1.750 kilo uitkomen. Accu’s zijn immers zwaar. De productie vindt plaats in het Verenigd Koninkrijk en in 2022 zou de Dendrobium D1 productierijp moeten zijn. Er worden slechts 50 stuks per jaar gebouwd.
Waarom een miljoen pond? TopGear praat met de opperchef van Dendrobium, Nigel Gordon-Stewart. ‘Auto’s worden vaak dramatisch duurder geprijsd dan ze waard zijn. Ik denk dat het een goede manier is om een premiumwaarde neer te zetten. Voor ons was dit simpelweg het bedrag dat comfortabel aanvoelde.’
‘Toen ik nog McLaren F1’s verkocht, kostten die auto’s zo’n 540.000 pond, plus belasting. Dat was [destijds] ongeveer een miljoen dollar. Ik denk dat je met dit soort auto’s zeker rond een miljoen moet zitten. De McLaren P1 zat onder een miljoen. Porsches 918 ook. En hetzelfde geldt voor de LaFerrari.’
Nigel Gordon-Stewart werkte aan de McLaren F1
Nu we het toch over de mystieke McLaren F1 hebben: Gordon-Stewart maakte deel uit van het originele team dat die auto ter wereld bracht. ‘Het was net alsof we de Blues Brothers waren’, zegt hij. ‘Alsof iemand zei: “Laten we de oude band weer bij elkaar brengen.” En zo voelde het ook. Als ik de sfeer zou kunnen terugbrengen die bij de McLaren F1 ontstond, dan zou dat absoluut fantastisch zijn. Dat was zo’n vruchtbare, creatieve kans.’
Gordon-Stewart wist een paar sleutelfiguren uit de F1-ontwikkeling binnen te halen. ‘Peter Stevens zit aan de designkant, samen met wie hij dan ook besluit aan te nemen. En we hebben Steve Randall, die bij McLaren vandaan komt en bij de F1 verantwoordelijk was voor de ophanging, de remmen en nog wat zaken. Er zijn een paar anderen waarvan ik niet kan zeggen wie ze zijn, die ook betrokken waren bij de F1 en nu voor andere bedrijven werken. Zij willen zich bij ons aansluiten zodra we klaar zijn om te van start te gaan.’
De Dendrobium D1 evolueert met de technologie mee
En wanneer zal dat precies zijn? ‘Er is een klein probleem dat begint met de letter B en eindigt op een T.’ Inderdaad, Brexit. ‘Dat veroorzaakt veel gedoe. Veel investeerders geven aan dat ze op scherp staan, maar dat ze enige vorm van zekerheid nodig hebben.’
Er zijn ook wat problemen met de technologie, voornamelijk door de verschuiving naar solid state-batterijen. ‘Ik wil er zeker van zijn dat wanneer we een deadline stellen, de auto zo geavanceerd zal zijn als op dat moment mogelijk is. Veel merken ontwerpen hun accusystemen tegelijk met hun chassis, waardoor ze vervolgens lange tijd aan die technologie vastzitten.’
‘We hebben de Dendrobium D1 ontworpen op een manier dat de huidige accu’s verwisseld kunnen worden’, zegt Gordon-Stewart. Dus als de technologie evolueert, evolueert de D1 mee.
Gordon-Stewart hoopt om volgend jaar een rijdende prototype te hebben, dat ons een idee zal geven van hoe de Dendrobium D1 moet gaan presteren. ‘Het zal nog geen complete auto zijn. In principe wordt het gewoon een skateboard. Een chassis met een motor, een stuur, een stoel en wat pedalen. Maar dat zal meer dan genoeg zijn om je bang te maken.’
Reacties