
Motorwissels zijn op zich al lastige karweitjes. Het motorblok moet maar net passen en dan moet je hem ook nog eens aan de praat krijgen. Je verdient nog meer kudos wanneer je een ogenschijnlijk te grote motor in een te kleine auto krijgt gepropt. Het lukte de eigenaar van deze klassieke BMW E21 3-serie met V10 die nu te koop staat.
Er is nog maar weinig origineels over van de oude 3-serie. Er is een bredere voorbumper en de wielkasten zijn behoorlijk uitgegroeid. Verder probeerde de bouwer zoveel mogelijk van de E60 M5 over te zetten naar de kleine 3-serie. Onder meer de wielen komen van de M5, maar het pronkstuk ligt natuurlijk onder de motorkap.
Specificaties van de BMW E21 3-serie met V10
De 5,0-liter V10 had origineel een vermogen van 507 pk. Je kent de eigenaar nu een beetje, dus je verwacht waarschijnlijk dat hij de motor ook heeft getuned. Maar natuurlijk: naar 608 pk, zo claimt hij. Het hogere vermogen werd bereikt dankzij chiptuning en een sportuitlaat. We geven toe dat we even hardop hebben gelachen om het interieur. Het dashboard is letterlijk afgezaagd om het in de E21 te krijgen.
Wij zijn wel fan van deze dwaze 3-serie met V10; en dan hebben we zijn motor nog niet eens horen ronken. De auto staat te koop bij onze oosterburen. De vraagprijs is 49.000 euro, oftewel ongeveer wat je tegenwoordig kwijt bent voor een B-segmenter met wat opties. Alleen al voor het idee zouden we je adviseren om het te doen – al vrezen we wel dat de (ongetwijfeld heel vaardige) bouwer geen garantie geeft.
Eén reactie op “Deze getunede BMW E21 3-serie kreeg de V10 uit een E60 M5 en staat te koop”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

BMW laat vier geheime CSL-prototypes voor het eerst zien

BMW M5 V10 misdraagt zich op de weg

BMW M5 en Audi RS 4 lokken politie uit in Stockholm

BMW M5 E39 draagt een fopneus

BMW M5 E60 met handbak te koop in Nederland

BMW M3 met V10 klinkt als een F1-auto

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Beste Bas,
Deze eigenaar ken ik goed van deze BMW E21 3-serie met V10. Hij is nl mijn neef. Grootgebracht met het repareren en herstellen van auto’s na botsingen. Als kind al zat hij met onze opa en zijn vader in de garage mee te sleutelen. Op 14 jarige leeftijd reed hij eens op een oude motor uit 1964. Hij hoorde direct aan het geluid en voelde tijdens het rijden wat eraan mankeerde. Hij regelde de onderdelen liet het toen dubbelchecken door z’n vader. Motor werd doorverkocht. Hij heeft een echte passie voor auto’s en wat erbij komt kijken. Zo is hij vandaag nog steeds, hij hoort direct aan het geluid van de motor of er iets mankeert. Hij is heel goed in zijn vak en hij levert vakmanschap.