
Motorwissels zijn op zich al lastige karweitjes. Het motorblok moet maar net passen en dan moet je hem ook nog eens aan de praat krijgen. Je verdient nog meer kudos wanneer je een ogenschijnlijk te grote motor in een te kleine auto krijgt gepropt. Het lukte de eigenaar van deze klassieke BMW E21 3-serie met V10 die nu te koop staat.
Er is nog maar weinig origineels over van de oude 3-serie. Er is een bredere voorbumper en de wielkasten zijn behoorlijk uitgegroeid. Verder probeerde de bouwer zoveel mogelijk van de E60 M5 over te zetten naar de kleine 3-serie. Onder meer de wielen komen van de M5, maar het pronkstuk ligt natuurlijk onder de motorkap.
Specificaties van de BMW E21 3-serie met V10
De 5,0-liter V10 had origineel een vermogen van 507 pk. Je kent de eigenaar nu een beetje, dus je verwacht waarschijnlijk dat hij de motor ook heeft getuned. Maar natuurlijk: naar 608 pk, zo claimt hij. Het hogere vermogen werd bereikt dankzij chiptuning en een sportuitlaat. We geven toe dat we even hardop hebben gelachen om het interieur. Het dashboard is letterlijk afgezaagd om het in de E21 te krijgen.
Wij zijn wel fan van deze dwaze 3-serie met V10; en dan hebben we zijn motor nog niet eens horen ronken. De auto staat te koop bij onze oosterburen. De vraagprijs is 49.000 euro, oftewel ongeveer wat je tegenwoordig kwijt bent voor een B-segmenter met wat opties. Alleen al voor het idee zouden we je adviseren om het te doen – al vrezen we wel dat de (ongetwijfeld heel vaardige) bouwer geen garantie geeft.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Deze getunede BMW E21 3-serie kreeg de V10 uit een E60 M5 en staat te koop”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Deze opgeleukte BMW M340i heeft een fraaiere neus dan de M3 én meer koppel

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

BMW laat vier geheime CSL-prototypes voor het eerst zien

BMW M5 V10 misdraagt zich op de weg

BMW M5 en Audi RS 4 lokken politie uit in Stockholm

BMW M5 E39 draagt een fopneus

BMW M5 E60 met handbak te koop in Nederland

BMW M3 met V10 klinkt als een F1-auto

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Met de tellerstand van je auto gesjoemeld? Dan kan de politie vanaf nu je auto in de shredder doen

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Beste Bas,
Deze eigenaar ken ik goed van deze BMW E21 3-serie met V10. Hij is nl mijn neef. Grootgebracht met het repareren en herstellen van auto’s na botsingen. Als kind al zat hij met onze opa en zijn vader in de garage mee te sleutelen. Op 14 jarige leeftijd reed hij eens op een oude motor uit 1964. Hij hoorde direct aan het geluid en voelde tijdens het rijden wat eraan mankeerde. Hij regelde de onderdelen liet het toen dubbelchecken door z’n vader. Motor werd doorverkocht. Hij heeft een echte passie voor auto’s en wat erbij komt kijken. Zo is hij vandaag nog steeds, hij hoort direct aan het geluid van de motor of er iets mankeert. Hij is heel goed in zijn vak en hij levert vakmanschap.