
Motorwissels zijn op zich al lastige karweitjes. Het motorblok moet maar net passen en dan moet je hem ook nog eens aan de praat krijgen. Je verdient nog meer kudos wanneer je een ogenschijnlijk te grote motor in een te kleine auto krijgt gepropt. Het lukte de eigenaar van deze klassieke BMW E21 3-serie met V10 die nu te koop staat.
Er is nog maar weinig origineels over van de oude 3-serie. Er is een bredere voorbumper en de wielkasten zijn behoorlijk uitgegroeid. Verder probeerde de bouwer zoveel mogelijk van de E60 M5 over te zetten naar de kleine 3-serie. Onder meer de wielen komen van de M5, maar het pronkstuk ligt natuurlijk onder de motorkap.
Specificaties van de BMW E21 3-serie met V10
De 5,0-liter V10 had origineel een vermogen van 507 pk. Je kent de eigenaar nu een beetje, dus je verwacht waarschijnlijk dat hij de motor ook heeft getuned. Maar natuurlijk: naar 608 pk, zo claimt hij. Het hogere vermogen werd bereikt dankzij chiptuning en een sportuitlaat. We geven toe dat we even hardop hebben gelachen om het interieur. Het dashboard is letterlijk afgezaagd om het in de E21 te krijgen.
Wij zijn wel fan van deze dwaze 3-serie met V10; en dan hebben we zijn motor nog niet eens horen ronken. De auto staat te koop bij onze oosterburen. De vraagprijs is 49.000 euro, oftewel ongeveer wat je tegenwoordig kwijt bent voor een B-segmenter met wat opties. Alleen al voor het idee zouden we je adviseren om het te doen – al vrezen we wel dat de (ongetwijfeld heel vaardige) bouwer geen garantie geeft.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Deze getunede BMW E21 3-serie kreeg de V10 uit een E60 M5 en staat te koop”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

BMW laat vier geheime CSL-prototypes voor het eerst zien

BMW M5 V10 misdraagt zich op de weg

BMW M5 en Audi RS 4 lokken politie uit in Stockholm

BMW M5 E39 draagt een fopneus

BMW M5 E60 met handbak te koop in Nederland

BMW M3 met V10 klinkt als een F1-auto

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Oeps: overheid lanceert nieuwe campagne, maar had eventjes moeten googelen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Beste Bas,
Deze eigenaar ken ik goed van deze BMW E21 3-serie met V10. Hij is nl mijn neef. Grootgebracht met het repareren en herstellen van auto’s na botsingen. Als kind al zat hij met onze opa en zijn vader in de garage mee te sleutelen. Op 14 jarige leeftijd reed hij eens op een oude motor uit 1964. Hij hoorde direct aan het geluid en voelde tijdens het rijden wat eraan mankeerde. Hij regelde de onderdelen liet het toen dubbelchecken door z’n vader. Motor werd doorverkocht. Hij heeft een echte passie voor auto’s en wat erbij komt kijken. Zo is hij vandaag nog steeds, hij hoort direct aan het geluid van de motor of er iets mankeert. Hij is heel goed in zijn vak en hij levert vakmanschap.