
Motorwissels zijn op zich al lastige karweitjes. Het motorblok moet maar net passen en dan moet je hem ook nog eens aan de praat krijgen. Je verdient nog meer kudos wanneer je een ogenschijnlijk te grote motor in een te kleine auto krijgt gepropt. Het lukte de eigenaar van deze klassieke BMW E21 3-serie met V10 die nu te koop staat.
Er is nog maar weinig origineels over van de oude 3-serie. Er is een bredere voorbumper en de wielkasten zijn behoorlijk uitgegroeid. Verder probeerde de bouwer zoveel mogelijk van de E60 M5 over te zetten naar de kleine 3-serie. Onder meer de wielen komen van de M5, maar het pronkstuk ligt natuurlijk onder de motorkap.
Specificaties van de BMW E21 3-serie met V10
De 5,0-liter V10 had origineel een vermogen van 507 pk. Je kent de eigenaar nu een beetje, dus je verwacht waarschijnlijk dat hij de motor ook heeft getuned. Maar natuurlijk: naar 608 pk, zo claimt hij. Het hogere vermogen werd bereikt dankzij chiptuning en een sportuitlaat. We geven toe dat we even hardop hebben gelachen om het interieur. Het dashboard is letterlijk afgezaagd om het in de E21 te krijgen.
Wij zijn wel fan van deze dwaze 3-serie met V10; en dan hebben we zijn motor nog niet eens horen ronken. De auto staat te koop bij onze oosterburen. De vraagprijs is 49.000 euro, oftewel ongeveer wat je tegenwoordig kwijt bent voor een B-segmenter met wat opties. Alleen al voor het idee zouden we je adviseren om het te doen – al vrezen we wel dat de (ongetwijfeld heel vaardige) bouwer geen garantie geeft.
Eén reactie op “Deze getunede BMW E21 3-serie kreeg de V10 uit een E60 M5 en staat te koop”
Laat een antwoord achter aan Iza Reactie annuleren
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

BMW laat vier geheime CSL-prototypes voor het eerst zien

BMW M5 V10 misdraagt zich op de weg

BMW M5 en Audi RS 4 lokken politie uit in Stockholm

BMW M5 E39 draagt een fopneus

BMW M5 E60 met handbak te koop in Nederland

BMW M3 met V10 klinkt als een F1-auto

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

Beste Bas,
Deze eigenaar ken ik goed van deze BMW E21 3-serie met V10. Hij is nl mijn neef. Grootgebracht met het repareren en herstellen van auto’s na botsingen. Als kind al zat hij met onze opa en zijn vader in de garage mee te sleutelen. Op 14 jarige leeftijd reed hij eens op een oude motor uit 1964. Hij hoorde direct aan het geluid en voelde tijdens het rijden wat eraan mankeerde. Hij regelde de onderdelen liet het toen dubbelchecken door z’n vader. Motor werd doorverkocht. Hij heeft een echte passie voor auto’s en wat erbij komt kijken. Zo is hij vandaag nog steeds, hij hoort direct aan het geluid van de motor of er iets mankeert. Hij is heel goed in zijn vak en hij levert vakmanschap.