Omdat je het verhaal van de BMW M1 waarschijnlijk al kent, gaan we het hier niet helemaal herhalen. Dus lang verhaal kort: de BMW M-tak wilde gaan racen, bouwde een van de beste raceauto’s ooit, miste de boot omdat de regels werden veranderd, zette tussendoor een speciale raceklasse op (het Procar-kampioenschap) en produceerde een aantal geweldige straatauto’s.
Het hele verhaal komt samen in de auto die je hierboven ziet. Het is een behoorlijk zeldzame BMW M1 ‘AHG Studie’, waar je mogelijk nog nooit van hebt gehoord. Slechts tien exemplaren zagen het levenslicht dankzij de Duitse BMW-dealer AHG. Eigenaar van dat dealerbedrijf was Peter Gartemann. Na het einde van de Procar-klasse in 1982 besloot hij om de straatlegale M1 om te toveren tot een rollend eerbetoon aan de Procar-versie.
Het vermogen van de BMW M1 ‘AHG Studie’ Procar
Je kunt aan de buitenkant wel zien dat dit geen doorsnee BMW M1 is. Dat komt voor een groot deel door de verbrede koets en de voor- en achterspoiler, geïnspireerd op die van de Procar. Dit is echter geen lege huls voor in de showroom van AHG. Hij kreeg een verstelbare raceophanging, racekoppeling en een lekkere vermogens-upgrade. Hierdoor bracht de 3,5-liter zescilinder 355 pk voort, 81 pk meer dan de originele productieversie.
De BMW M1 ‘AHG Studie’ Procar kreeg ook nog eens een speciale M-kleurstelling. Het kostte blijkbaar een ‘astronomisch bedrag’ om de auto’s om te bouwen. Na een leven met voornamelijk Amerikaanse eigenaren staat er 6.821 kilometer op de teller van dit exemplaar. Nu wordt hij geveild in Miami bij RM Sotheby’s. Zij denken dat je er tussen de 450.000 dollar (zo’n 427.000 euro) en 550.000 dollar (circa 522.000 euro) voor kwijt zult zijn.
Reacties