De M-afdeling van BMW moest eind jaren zeventig een M1 voor de weg maken. Tenminste, als ze wilden meedoen in de Groep 4- en Groep 5-klasse van de World Championship for Makes met de BMW M1 Procar, want homologatie. En daarom werd in 1978 de wereld gezegend met de BMW M1, de eerste en vooralsnog enige supercar ooit gebouwd door BMW.

Waarom mochten F1-coureurs in de BMW M1 Procar rijden?

Om aan de homologatieregels te kunnen voldoen, moesten er 400 stuks worden gebouwd, inclusief raceauto’s. De BMW Motorsport-directeur van die tijd, Jochen Neerspasch, besloot om een race-kampioenschap voor uitsluitend M1-raceauto’s te beginnen. Dat zou het productieaantal lekker opschroeven. De cup bracht naast een hoop spektakel, ook een handige manier om de M1’s verder te ontwikkelen met zich mee. Het totaal productieaantal kwam uit op 453 units.

Iedereen die van auto’s houdt, zou het eens zijn met Neerspasch. De Procar BMW M1 Championship werd geboren en als ondersteunende race van de Europese Formule 1 GP’s geïntroduceerd. Het begon allemaal in 1979. De vijf snelste coureurs van de F1-training op de vrijdag werden automatisch gekwalificeerd voor een race in de M1.

De overige vijftien stoeltjes werden verdeeld over jonge aspirant-coureurs die het uitdagen van gesettelde F1-coureurs het mooiste vonden wat er was. In het kampioenschap kwamen F1-coureurs tot hun recht: Niki Lauda won de eerste in 1979 en Nelson Piquet won in 1980 de tweede. Helaas stopte het kampioenschap na twee jaar. BMW had toen al de M1’s gebouwd die ze nodig hadden.

De legendarische zescilinder

De grootste verandering ten opzichte van de M1 voor de weg was de motor. De 3,5-liter zescilinder in de racer heeft 507 pk – een aardige toename ten opzichte van de standaard 279 pk. De motor leende zich uitstekend voor opvoeren. Met een turbo steeg het vermogen in een oogwenk zelfs naar 950 pk.

‘Reguliere’ M1’s zijn vandaag de dag bepaald niet goedkoop: zo’n 550.000 euro. Petrolhead Days kreeg het voor elkaar een flinke lading M1’s bij elkaar te krijgen. Zowel straatversies als de BMW M1 Procars overspoelden het Circuit Zolder. De BMW M1 gaf zelfs het startschot voor de M-afdeling – geschiedenis in actie dus. Scroll door de bovenstaande galerij met foto’s van fotograaf Dennis Noten.

Reacties

  • Haye Mellema heeft op 30 mei 2018 geschreven:

    WOWWWWW <3

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)