
Je hebt inmiddels her en der wel gelezen dat de nieuwe BPM-regels zijn ingegaan in Nederland. De hoogte van de BPM wordt niet meer bepaald aan de hand van de gegevens van de NEDC-meetmethode, maar aan de hand van de nieuwe WLTP-methode. De WLTP is een manier om de uitstoot en het verbruik te meten van auto’s, en het schetst een realistischer beeld dan de oude NEDC-methode. Al langer was bekend dat vooral de snellere en krachtigere auto’s minder vieze luchtjes uitstootte dan de NEDC aangaf, en hierdoor zakten diverse auto’s al in prijs.
Slimme kopers wachtten dus even met het op naam zetten van hun nieuwe aanwinst. Zo werd er deze week plots een flinke roedel M-modellen van BMW op kenteken gezet en ook diverse Audi-modellen met een ‘R’ of ‘S’ in de naam. Maar het zijn de Porsche-kopers die een beroep deden op hun geduld. Deze week zijn er maar liefst veertien Porsche 911 Turbo S’jes op kenteken gezet, zowel dichte versies als cabrio’s. Dat blijkt uit gegevens van Kenteken.tv.
De vanafprijs van de Porsche 911 Turbo S zakte van 279.000 euro naar 272.500 euro, toch de moeite waard om een maandje te wachten. Overigens kocht niemand een absolute instapper. De goedkoopste Turbo S is een cabriolet en kostte 297.490 euro. Voor de duurste werd 321.706 euro afgetikt. De duurste Porsche die deze week een kenteken kreeg, is een Porsche 911 Speedster van 383.462 euro. Daarnaast werden er ook veel Cayennes en 911 Carrera’s op kenteken gezet.
De 3,8-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s produceert 650 pk en 800 Nm, dat is 70 pk en 50 Nm meer dan eerst. De 0-100-tijd slinkt daarmee met 0,2 seconde, naar 2,7 seconden. Dat is 0,1 seconde sneller dan een Aventador SVJ of een Ferrari 488 Pista. De teller tikt vanuit stilstand na 8,9 seconden de 200 km/u aan en de topsnelheid van de Porsche 911 Turbo S is 330 km/u. Het vermogen gaat via een achtraps automaat naar alle wielen.
Foto’s: Mick Kok
Meer van TopGear


Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Waarom Alpina’s zuiniger zijn in de praktijk

WLTP genadeslag voor plug-in hybrides

WLTP: wat is dat?

WLTP maakt snelle auto’s goedkoper, zo lijkt het

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Brabus geeft 900 pk en 1.000 Nm aan de Porsche 911 Turbo S

Dit koolstofvezelpakket voor de Porsche 911 Turbo S is vrij kostbaar

Rij mee met de snelste productieauto op Pikes Peak van dit moment

Maserati MC20 vs Lamborghini Huracán vs Porsche 911

Aston Martin DB11 AMR vs Porsche 911 Turbo S vs Bentley Continental GT V8 vs Ferrari Roma

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

Verschrikkelijk wat een saaie kleuren, alleen grijs en zwart, waarschijnlijk zijn de eigenaren erg bang om een beetje op te vallen. Die hoeven zich daar ook geen zorgen over te maken, elke patjepeëer met wat geld heeft al een 911, dus exclusiviteit is ver te zoeken.
[…] Top Gear Foto's : Mick […]
Een slimme koper wacht een half jaar langer, scheelt een veelvoud van die 7k.
zolang een auto nieuw is blijft de volle bpm gelden een auto is voor de rdw nieuw als er minder dan ca 4000 km mee gereden is. zonder kenteken 4000 km op de klok zetten wordt lastig.