
Je hebt inmiddels her en der wel gelezen dat de nieuwe BPM-regels zijn ingegaan in Nederland. De hoogte van de BPM wordt niet meer bepaald aan de hand van de gegevens van de NEDC-meetmethode, maar aan de hand van de nieuwe WLTP-methode. De WLTP is een manier om de uitstoot en het verbruik te meten van auto’s, en het schetst een realistischer beeld dan de oude NEDC-methode. Al langer was bekend dat vooral de snellere en krachtigere auto’s minder vieze luchtjes uitstootte dan de NEDC aangaf, en hierdoor zakten diverse auto’s al in prijs.
Slimme kopers wachtten dus even met het op naam zetten van hun nieuwe aanwinst. Zo werd er deze week plots een flinke roedel M-modellen van BMW op kenteken gezet en ook diverse Audi-modellen met een ‘R’ of ‘S’ in de naam. Maar het zijn de Porsche-kopers die een beroep deden op hun geduld. Deze week zijn er maar liefst veertien Porsche 911 Turbo S’jes op kenteken gezet, zowel dichte versies als cabrio’s. Dat blijkt uit gegevens van Kenteken.tv.
De vanafprijs van de Porsche 911 Turbo S zakte van 279.000 euro naar 272.500 euro, toch de moeite waard om een maandje te wachten. Overigens kocht niemand een absolute instapper. De goedkoopste Turbo S is een cabriolet en kostte 297.490 euro. Voor de duurste werd 321.706 euro afgetikt. De duurste Porsche die deze week een kenteken kreeg, is een Porsche 911 Speedster van 383.462 euro. Daarnaast werden er ook veel Cayennes en 911 Carrera’s op kenteken gezet.
De 3,8-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s produceert 650 pk en 800 Nm, dat is 70 pk en 50 Nm meer dan eerst. De 0-100-tijd slinkt daarmee met 0,2 seconde, naar 2,7 seconden. Dat is 0,1 seconde sneller dan een Aventador SVJ of een Ferrari 488 Pista. De teller tikt vanuit stilstand na 8,9 seconden de 200 km/u aan en de topsnelheid van de Porsche 911 Turbo S is 330 km/u. Het vermogen gaat via een achtraps automaat naar alle wielen.
Foto’s: Mick Kok
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Waarom Alpina’s zuiniger zijn in de praktijk

WLTP genadeslag voor plug-in hybrides

WLTP: wat is dat?

WLTP maakt snelle auto’s goedkoper, zo lijkt het

Brabus geeft 900 pk en 1.000 Nm aan de Porsche 911 Turbo S

Dit koolstofvezelpakket voor de Porsche 911 Turbo S is vrij kostbaar

Rij mee met de snelste productieauto op Pikes Peak van dit moment

Maserati MC20 vs Lamborghini Huracán vs Porsche 911

Aston Martin DB11 AMR vs Porsche 911 Turbo S vs Bentley Continental GT V8 vs Ferrari Roma

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

Verschrikkelijk wat een saaie kleuren, alleen grijs en zwart, waarschijnlijk zijn de eigenaren erg bang om een beetje op te vallen. Die hoeven zich daar ook geen zorgen over te maken, elke patjepeëer met wat geld heeft al een 911, dus exclusiviteit is ver te zoeken.
[…] Top Gear Foto's : Mick […]
Een slimme koper wacht een half jaar langer, scheelt een veelvoud van die 7k.
zolang een auto nieuw is blijft de volle bpm gelden een auto is voor de rdw nieuw als er minder dan ca 4000 km mee gereden is. zonder kenteken 4000 km op de klok zetten wordt lastig.