
Je hebt inmiddels her en der wel gelezen dat de nieuwe BPM-regels zijn ingegaan in Nederland. De hoogte van de BPM wordt niet meer bepaald aan de hand van de gegevens van de NEDC-meetmethode, maar aan de hand van de nieuwe WLTP-methode. De WLTP is een manier om de uitstoot en het verbruik te meten van auto’s, en het schetst een realistischer beeld dan de oude NEDC-methode. Al langer was bekend dat vooral de snellere en krachtigere auto’s minder vieze luchtjes uitstootte dan de NEDC aangaf, en hierdoor zakten diverse auto’s al in prijs.
Slimme kopers wachtten dus even met het op naam zetten van hun nieuwe aanwinst. Zo werd er deze week plots een flinke roedel M-modellen van BMW op kenteken gezet en ook diverse Audi-modellen met een ‘R’ of ‘S’ in de naam. Maar het zijn de Porsche-kopers die een beroep deden op hun geduld. Deze week zijn er maar liefst veertien Porsche 911 Turbo S’jes op kenteken gezet, zowel dichte versies als cabrio’s. Dat blijkt uit gegevens van Kenteken.tv.
De vanafprijs van de Porsche 911 Turbo S zakte van 279.000 euro naar 272.500 euro, toch de moeite waard om een maandje te wachten. Overigens kocht niemand een absolute instapper. De goedkoopste Turbo S is een cabriolet en kostte 297.490 euro. Voor de duurste werd 321.706 euro afgetikt. De duurste Porsche die deze week een kenteken kreeg, is een Porsche 911 Speedster van 383.462 euro. Daarnaast werden er ook veel Cayennes en 911 Carrera’s op kenteken gezet.
De 3,8-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s produceert 650 pk en 800 Nm, dat is 70 pk en 50 Nm meer dan eerst. De 0-100-tijd slinkt daarmee met 0,2 seconde, naar 2,7 seconden. Dat is 0,1 seconde sneller dan een Aventador SVJ of een Ferrari 488 Pista. De teller tikt vanuit stilstand na 8,9 seconden de 200 km/u aan en de topsnelheid van de Porsche 911 Turbo S is 330 km/u. Het vermogen gaat via een achtraps automaat naar alle wielen.
Foto’s: Mick Kok
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Waarom Alpina’s zuiniger zijn in de praktijk

WLTP genadeslag voor plug-in hybrides

WLTP: wat is dat?

WLTP maakt snelle auto’s goedkoper, zo lijkt het

Brabus geeft 900 pk en 1.000 Nm aan de Porsche 911 Turbo S

Dit koolstofvezelpakket voor de Porsche 911 Turbo S is vrij kostbaar

Rij mee met de snelste productieauto op Pikes Peak van dit moment

Maserati MC20 vs Lamborghini Huracán vs Porsche 911

Aston Martin DB11 AMR vs Porsche 911 Turbo S vs Bentley Continental GT V8 vs Ferrari Roma

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Verschrikkelijk wat een saaie kleuren, alleen grijs en zwart, waarschijnlijk zijn de eigenaren erg bang om een beetje op te vallen. Die hoeven zich daar ook geen zorgen over te maken, elke patjepeëer met wat geld heeft al een 911, dus exclusiviteit is ver te zoeken.
[…] Top Gear Foto's : Mick […]
Een slimme koper wacht een half jaar langer, scheelt een veelvoud van die 7k.
zolang een auto nieuw is blijft de volle bpm gelden een auto is voor de rdw nieuw als er minder dan ca 4000 km mee gereden is. zonder kenteken 4000 km op de klok zetten wordt lastig.