
Een frisse blik kan wonderen doen. Donkervoort sleutelt al bijna tien jaar aan de D8 en telkens wisten ze een paar pk extra uit de Audi-motor te peuteren. Voor de nieuwe Donkervoort D8 GTO Individual Series klopte het Nederlandse merk aan bij Abt Sportsline voor de laatste paar pk’tjes. Het vermogen is nu 435 pk, in de JD70 was dat 415 pk. Het koppel is met 570 Nm een bescheiden 10 Nm hoger.
De Donkervoort D8 GTO Individual sneller op Spa-Francorchamps
De topsnelheid die deze paarse verschijning op het rechte stuk van Spa-Franchorchamps haalt, ligt 11 kilometer hoger dan de JD70. Per ronde is hij 1,4 seconde sneller op het Belgische GP-circuit dan zijn voorganger, de JD70. Volgens Donkervoort is het verbruik van de vijfcilinder niet toegenomen en de auto noteert 8 liter per 100 kilometer in de cyclus.
Individualisering
Het andere grote nieuws is de mogelijkheid om de nieuwste GTO helemaal naar eigen smaak aan te passen. De auto’s worden met de hand gebouwd, dus de mogelijkheden zijn eindeloos. Zo kun je een specifieke lakkleur kiezen, meerdere lakkleuren of de kleur volledig weglaten. Dan heb je een naakt koolstofvezel carrosserie. Je kunt andere displays laten plaatsen of juist bepaalde luchtinlaten laten plaatsen van eerdere GTO-iteraties.
‘De basisauto is een blank canvas, dat klanten de vrijheid geeft om een Donkervoort te creëren die aan al hun wensen tegemoetkomt, ongeacht of de klant georiënteerd is op het circuit, toeren, design of luxe’, meldt Donkervoort. Naast de auto zelf, biedt Donkervoort een scala aan accessoires voor de nieuwe Donkervoort D8 GTO Individual. Bijvoorbeeld een passende helm of racepak of een kofferset die bij de auto past.
Meer van TopGear


Donkervoort D8 GTO-JD70 is af

Donkervoort D8 GTO-JD70 haalt 2 G

Donkervoort D8 GTO-JD70 is een cadeautje

De meest belangrijke auto’s van Donkervoort

NSFW: Naaktfoto’s Donkervoort D8 GTO RS opgedoken

Deze briljante auto met gepeperde Audi-vijfcilinder is nog best zuinig ook

Donkervoort verbetert per ongeluk een wereldrecord met de F22 op Circuit Zandvoort

De Donkervoort F22 was uitverkocht, dus bouwt Donkervoort er meer

Donkervoort denkt nu ‘zeker niet’ aan een elektrische auto, en ook niet aan waterstof

Donkervoort ziet grote kansen in het verbod op benzinemotoren in 2035

Donkervoort stopt helaas met de vijfcilinder van Audi na de F22

Elektrische steps worden eindelijk legaal in Nederland – dit zijn de voorwaarden

Vaarwel, diesel: er rijden nu al bijna meer elektrische auto’s in Nederland dan dieselauto’s

Het Nederlandse wagenpark gaat waarschijnlijk nog ouder worden, en dat is alleen maar goed nieuws

Rotterdam volgt voorbeeld Amsterdam: al veel eerder dan gedacht 30 km/u rijden

Een van de leukste ‘automerken’ van Nederland is failliet, dus jij kunt nu voor een prikkie je slag slaan

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
