Autobouwers zetten hun merk graag aan het werk om andere dingen te verkopen. Bijvoorbeeld kleding of game-accessoires. Het Nederlandse Donkervoort doet het net even anders en gaat binnenkort catering verzorgen. We vermoeden vooral een snelle hap. Of een broodje Dönker. Klein detail: daarvoor zul je wel een Donkervoort D8 GTO-JD70 R moeten aanschaffen. Dat is de nieuwste en extreemste Donkervoort tot nu toe, gebaseerd op de hiervoor extreemste Donkervoort ooit gebouwd.
De Donkervoort D8 GTO-JD70 ken je: een eerbetoon aan oprichter Joop Donkervoort en de som van alles wat het merk in meer dan 40 jaar leerde. Die auto trok al 2 g aan laterale acceleratie in de bochten, de nieuwe R overtreft dat en haalt 2,25 g. De Donkervoort D8 GTO-JD70 R doet zelfs 1,2 g bij acceleratie. Aan de 2,5-liter vijfcilinder met 415 pk van Audi veranderden ze niets, maar ze monteerden wel een sequentiële transmissie voor meer acceleratie. De 0-100-tijd is nu 2,7 seconden en de top is 280 km/u.
Daarnaast pakte Donkervoort het onderstel aan met instelbare stabilisatoren, stuggere veren, betere remmen die eerst warmgereden moeten worden, een FIA-goedgekeurde brandstoftank, meer koolstofvezel in de flanken voor meer veiligheid en een rolkooi. Wie wil, kan zich een racepak en helm op maat laten aanmeten bij zijn of haar Donkervoort D8 GTO-JD70 R. De R is bedoeld voor het circuit en zul je dus niet op de openbare weg zien. Wel kun je onderdelen van de R laten monteren op je ‘reguliere’ Donkervoort D8 GTO-JD70.
De Donkervoort D8 GTO-JD70 R kost minimaal 198.000 euro. Je kunt nog opties aanvinken zoals een radiosyteem en een systeem dat alle racegegevens bijhoudt, zodat je vanuit de pits gecoacht kunt worden. Dat is ook waar de catering om de hoek komt kijken. Als je de raceservice boekt, helpen zij je bij de circuitdag met het instellen van de auto, verzorgen ze het eten en coachen ze jou als coureur. Niet te veel eten, want dan verpest je het harde werken van Donkervoort om de auto slechts 725 kilo te laten wegen.
Reacties