Donkervoort gaat donker voort

Tsja, donker plaatje hè… Donkervoort, onze nationale trots op supersportautogebied, doet volop mee aan de plaagplaatjesterreur die dezer dagen over ons (en dus jullie) wordt uitgestort. Maar omdat we het merk een bijzonder warm hart toedragen (want Nederlands, ontzettend aardige lui en niet in de laatste plaats fenomenale auto's!), laten we het jullie toch allemaal even zien.

Donkervoort gaat het namelijk allemaal net even anders aanpakken. Nee, geen zorgen: geen SUV of crossover of iets anders engs, maar een herschikking van het D8-programma. Er komen namelijk drie versies: de S, de RS en de R. 

De S (de middelste) is de 'normale' D8, voor zover je daarvan natuurlijk kunt spreken als je een uit de hand gelopen sigaar van nog geen 700 kilo volgooit met een 380 pk sterke turbo-vijfcilinder. Het ding trekt even snel op naar 100 km/u als een Bugatti Veyron (2,8 seconden!), maar Donkervoort belooft dat de S comfortabeler zal worden. Zal onze fysiotherapeut jammer vinden. 

De RS (links) wordt volgens het Lelystadse bedrijf 'de ultieme GTO'. Nou hebben wij nooit het idee gehad dat het veel ultiemer kon, maar vooruit: als zij het zeggen… Ze laten er verder natuurlijk weer niets over los, behalve dat hij in de afgelopen twee jaar geheel nieuw is ontwikkeld, zowel aan de binnen- als aan de buitenkant. Op de diepdonkerenacht-plaatjes is daarvan natuurlijk weinig te zien, behalve dat hij breder lijkt en de koplampunits horizontaler staan dan bij de S.

Echt woest wordt het bij de R (rechts), want daarmee mag je niet eens de openbare weg op. Dit is een auto waarmee je op trackdays lachend met twee vingers in je neus alle denkbare concurrentie gaat vermorzelen. Ook hier weer: er wordt niets technisch bekendgemaakt, al is die idioot grote spoiler op de achterkant moeilijk over het hoofd te zien. Belooft veel!

Wat ze bij Donkervoort wél al kwijt willen: de prijzen en de data waarop een en ander leverbaar wordt. De S gaat € 115.173 (ex belastingen) kosten en is vanaf maart leverbaar. De RS komt in juni en kost € 151.173, ook weer zonder belastingen. Moet je nog snel bij zijn ook, want er worden er maar 40 gebouwd. De R is in alle opzichten de uitsmijter. Hij wordt dit najaar geïntroduceerd en kost een whopping € 251.173. En dan mag je 'm dus niet eens voor de deur neerzetten…

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws