
Als iemand een zin begint met ‘ik wil niet lullig doen, maar’ dan weet je zeker dat er een lullige opmerking volgt. En nu willen we niet lullig doen, maar… is een driftmodus op de nieuwe Volkswagen Golf 8 R wel zo’n goed idee?
De Volkswagen Golf, in al zijn soorten, is er voor een zeer uiteenlopend publiek. In de topversie stappen bijvoorbeeld zakenlui die wel sportief willen rijden, maar niet met een AMG willen voorrijden bij een klant. (Al is dat tegenwoordig met alle Zoom-meetings van minder groot belang.) Uiteraard zijn er ook gewoon liefhebbers die het ding kopen en op gepaste plekken wat dynamischer rijden. Maar de Golf R is zeker ook een auto voor types die graag met veel herrie (en het liefst een koude motor, foei) hard wegrijden bij fastfoodketens en automeetings.
Dat laatste leverde met de Golf R zelden ellende op. De vierwielaandrijving deed bij de vorige generatie Golf R altijd subliem zijn werk en je moest van goeden huize komen als je ‘m per ongeluk of expres zijwaarts wilde krijgen bij sportief optrekken. Maar nu ga je mensen die nooit gehoord hebben van overstuur (laat staan tegensturen) ineens 320 pk op de achterwielen geven, zonder elektronische hulpmiddelen. Ford begon daar een paar jaar geleden mee en ook Mercedes doet het al een tijdje; er zijn meer dan genoeg voorbeelden waar dat ook faliekant misgaat. De eerste jaren zal het wel loslopen, maar zeker als de prijzen van de nieuwe Volkswagen Golf R zakken, zal dit soort incidenten toenemen.
Volkswagen benadrukt overigens dat de driftmodus niet bedoeld is voor de openbare weg, en je zult de stand nooit per ongeluk activeren. Maar de verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk volledig bij de bestuurder. En wie domme spelletjes speelt, wint domme prijzen. We zijn in ieder geval benieuwd hoe vaak we in de toekomst zullen moeten verwijzen naar dit artikel. In de tussentijd plaatsen we hier even een linkje naar een ander artikel, waarin Volkswagen zei dat de nieuwe Golf R géén driftmodus zou krijgen. Inzichten kunnen altijd veranderen.
Volkswagen is niet de enige
Sowieso wordt performance steeds betaalbaarder. De Tesla Model S sprint in minder dan 3 seconden naar de 100 km/u. Vroeger waren dat soort prestaties alleen weggelegd voor ongrijpbare hypercars waar toch niet mee gereden werd. Nu kan Mitchell de Model S van zijn pa lenen om even wat blikjes Golden Power te scoren. En wat zal er gebeuren wanneer zo’n Tesla straks als betaalbare occasion te krijgen is? Een bocht komt echt heel snel dichterbij met zulke acceleratiecijfers. Combineer zulke prestaties met een driftmodus en het is helemaal feest in de toekomst. Misschien is dat thuiswerken zo’n slecht idee nog niet.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje
