
Als iemand een zin begint met ‘ik wil niet lullig doen, maar’ dan weet je zeker dat er een lullige opmerking volgt. En nu willen we niet lullig doen, maar… is een driftmodus op de nieuwe Volkswagen Golf 8 R wel zo’n goed idee?
De Volkswagen Golf, in al zijn soorten, is er voor een zeer uiteenlopend publiek. In de topversie stappen bijvoorbeeld zakenlui die wel sportief willen rijden, maar niet met een AMG willen voorrijden bij een klant. (Al is dat tegenwoordig met alle Zoom-meetings van minder groot belang.) Uiteraard zijn er ook gewoon liefhebbers die het ding kopen en op gepaste plekken wat dynamischer rijden. Maar de Golf R is zeker ook een auto voor types die graag met veel herrie (en het liefst een koude motor, foei) hard wegrijden bij fastfoodketens en automeetings.
Dat laatste leverde met de Golf R zelden ellende op. De vierwielaandrijving deed bij de vorige generatie Golf R altijd subliem zijn werk en je moest van goeden huize komen als je ‘m per ongeluk of expres zijwaarts wilde krijgen bij sportief optrekken. Maar nu ga je mensen die nooit gehoord hebben van overstuur (laat staan tegensturen) ineens 320 pk op de achterwielen geven, zonder elektronische hulpmiddelen. Ford begon daar een paar jaar geleden mee en ook Mercedes doet het al een tijdje; er zijn meer dan genoeg voorbeelden waar dat ook faliekant misgaat. De eerste jaren zal het wel loslopen, maar zeker als de prijzen van de nieuwe Volkswagen Golf R zakken, zal dit soort incidenten toenemen.
Volkswagen benadrukt overigens dat de driftmodus niet bedoeld is voor de openbare weg, en je zult de stand nooit per ongeluk activeren. Maar de verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk volledig bij de bestuurder. En wie domme spelletjes speelt, wint domme prijzen. We zijn in ieder geval benieuwd hoe vaak we in de toekomst zullen moeten verwijzen naar dit artikel. In de tussentijd plaatsen we hier even een linkje naar een ander artikel, waarin Volkswagen zei dat de nieuwe Golf R géén driftmodus zou krijgen. Inzichten kunnen altijd veranderen.
Volkswagen is niet de enige
Sowieso wordt performance steeds betaalbaarder. De Tesla Model S sprint in minder dan 3 seconden naar de 100 km/u. Vroeger waren dat soort prestaties alleen weggelegd voor ongrijpbare hypercars waar toch niet mee gereden werd. Nu kan Mitchell de Model S van zijn pa lenen om even wat blikjes Golden Power te scoren. En wat zal er gebeuren wanneer zo’n Tesla straks als betaalbare occasion te krijgen is? Een bocht komt echt heel snel dichterbij met zulke acceleratiecijfers. Combineer zulke prestaties met een driftmodus en het is helemaal feest in de toekomst. Misschien is dat thuiswerken zo’n slecht idee nog niet.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij
