
Als iemand een zin begint met ‘ik wil niet lullig doen, maar’ dan weet je zeker dat er een lullige opmerking volgt. En nu willen we niet lullig doen, maar… is een driftmodus op de nieuwe Volkswagen Golf 8 R wel zo’n goed idee?
De Volkswagen Golf, in al zijn soorten, is er voor een zeer uiteenlopend publiek. In de topversie stappen bijvoorbeeld zakenlui die wel sportief willen rijden, maar niet met een AMG willen voorrijden bij een klant. (Al is dat tegenwoordig met alle Zoom-meetings van minder groot belang.) Uiteraard zijn er ook gewoon liefhebbers die het ding kopen en op gepaste plekken wat dynamischer rijden. Maar de Golf R is zeker ook een auto voor types die graag met veel herrie (en het liefst een koude motor, foei) hard wegrijden bij fastfoodketens en automeetings.
Dat laatste leverde met de Golf R zelden ellende op. De vierwielaandrijving deed bij de vorige generatie Golf R altijd subliem zijn werk en je moest van goeden huize komen als je ‘m per ongeluk of expres zijwaarts wilde krijgen bij sportief optrekken. Maar nu ga je mensen die nooit gehoord hebben van overstuur (laat staan tegensturen) ineens 320 pk op de achterwielen geven, zonder elektronische hulpmiddelen. Ford begon daar een paar jaar geleden mee en ook Mercedes doet het al een tijdje; er zijn meer dan genoeg voorbeelden waar dat ook faliekant misgaat. De eerste jaren zal het wel loslopen, maar zeker als de prijzen van de nieuwe Volkswagen Golf R zakken, zal dit soort incidenten toenemen.
Volkswagen benadrukt overigens dat de driftmodus niet bedoeld is voor de openbare weg, en je zult de stand nooit per ongeluk activeren. Maar de verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk volledig bij de bestuurder. En wie domme spelletjes speelt, wint domme prijzen. We zijn in ieder geval benieuwd hoe vaak we in de toekomst zullen moeten verwijzen naar dit artikel. In de tussentijd plaatsen we hier even een linkje naar een ander artikel, waarin Volkswagen zei dat de nieuwe Golf R géén driftmodus zou krijgen. Inzichten kunnen altijd veranderen.
Volkswagen is niet de enige
Sowieso wordt performance steeds betaalbaarder. De Tesla Model S sprint in minder dan 3 seconden naar de 100 km/u. Vroeger waren dat soort prestaties alleen weggelegd voor ongrijpbare hypercars waar toch niet mee gereden werd. Nu kan Mitchell de Model S van zijn pa lenen om even wat blikjes Golden Power te scoren. En wat zal er gebeuren wanneer zo’n Tesla straks als betaalbare occasion te krijgen is? Een bocht komt echt heel snel dichterbij met zulke acceleratiecijfers. Combineer zulke prestaties met een driftmodus en het is helemaal feest in de toekomst. Misschien is dat thuiswerken zo’n slecht idee nog niet.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren
