Als iemand een zin begint met ‘ik wil niet lullig doen, maar’ dan weet je zeker dat er een lullige opmerking volgt. En nu willen we niet lullig doen, maar… is een driftmodus op de nieuwe Volkswagen Golf 8 R wel zo’n goed idee?
De Volkswagen Golf, in al zijn soorten, is er voor een zeer uiteenlopend publiek. In de topversie stappen bijvoorbeeld zakenlui die wel sportief willen rijden, maar niet met een AMG willen voorrijden bij een klant. (Al is dat tegenwoordig met alle Zoom-meetings van minder groot belang.) Uiteraard zijn er ook gewoon liefhebbers die het ding kopen en op gepaste plekken wat dynamischer rijden. Maar de Golf R is zeker ook een auto voor types die graag met veel herrie (en het liefst een koude motor, foei) hard wegrijden bij fastfoodketens en automeetings.
Dat laatste leverde met de Golf R zelden ellende op. De vierwielaandrijving deed bij de vorige generatie Golf R altijd subliem zijn werk en je moest van goeden huize komen als je ‘m per ongeluk of expres zijwaarts wilde krijgen bij sportief optrekken. Maar nu ga je mensen die nooit gehoord hebben van overstuur (laat staan tegensturen) ineens 320 pk op de achterwielen geven, zonder elektronische hulpmiddelen. Ford begon daar een paar jaar geleden mee en ook Mercedes doet het al een tijdje; er zijn meer dan genoeg voorbeelden waar dat ook faliekant misgaat. De eerste jaren zal het wel loslopen, maar zeker als de prijzen van de nieuwe Volkswagen Golf R zakken, zal dit soort incidenten toenemen.
Volkswagen benadrukt overigens dat de driftmodus niet bedoeld is voor de openbare weg, en je zult de stand nooit per ongeluk activeren. Maar de verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk volledig bij de bestuurder. En wie domme spelletjes speelt, wint domme prijzen. We zijn in ieder geval benieuwd hoe vaak we in de toekomst zullen moeten verwijzen naar dit artikel. In de tussentijd plaatsen we hier even een linkje naar een ander artikel, waarin Volkswagen zei dat de nieuwe Golf R géén driftmodus zou krijgen. Inzichten kunnen altijd veranderen.
Volkswagen is niet de enige
Sowieso wordt performance steeds betaalbaarder. De Tesla Model S sprint in minder dan 3 seconden naar de 100 km/u. Vroeger waren dat soort prestaties alleen weggelegd voor ongrijpbare hypercars waar toch niet mee gereden werd. Nu kan Mitchell de Model S van zijn pa lenen om even wat blikjes Golden Power te scoren. En wat zal er gebeuren wanneer zo’n Tesla straks als betaalbare occasion te krijgen is? Een bocht komt echt heel snel dichterbij met zulke acceleratiecijfers. Combineer zulke prestaties met een driftmodus en het is helemaal feest in de toekomst. Misschien is dat thuiswerken zo’n slecht idee nog niet.
Reacties