
Als iemand een zin begint met ‘ik wil niet lullig doen, maar’ dan weet je zeker dat er een lullige opmerking volgt. En nu willen we niet lullig doen, maar… is een driftmodus op de nieuwe Volkswagen Golf 8 R wel zo’n goed idee?
De Volkswagen Golf, in al zijn soorten, is er voor een zeer uiteenlopend publiek. In de topversie stappen bijvoorbeeld zakenlui die wel sportief willen rijden, maar niet met een AMG willen voorrijden bij een klant. (Al is dat tegenwoordig met alle Zoom-meetings van minder groot belang.) Uiteraard zijn er ook gewoon liefhebbers die het ding kopen en op gepaste plekken wat dynamischer rijden. Maar de Golf R is zeker ook een auto voor types die graag met veel herrie (en het liefst een koude motor, foei) hard wegrijden bij fastfoodketens en automeetings.
Dat laatste leverde met de Golf R zelden ellende op. De vierwielaandrijving deed bij de vorige generatie Golf R altijd subliem zijn werk en je moest van goeden huize komen als je ‘m per ongeluk of expres zijwaarts wilde krijgen bij sportief optrekken. Maar nu ga je mensen die nooit gehoord hebben van overstuur (laat staan tegensturen) ineens 320 pk op de achterwielen geven, zonder elektronische hulpmiddelen. Ford begon daar een paar jaar geleden mee en ook Mercedes doet het al een tijdje; er zijn meer dan genoeg voorbeelden waar dat ook faliekant misgaat. De eerste jaren zal het wel loslopen, maar zeker als de prijzen van de nieuwe Volkswagen Golf R zakken, zal dit soort incidenten toenemen.
Volkswagen benadrukt overigens dat de driftmodus niet bedoeld is voor de openbare weg, en je zult de stand nooit per ongeluk activeren. Maar de verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk volledig bij de bestuurder. En wie domme spelletjes speelt, wint domme prijzen. We zijn in ieder geval benieuwd hoe vaak we in de toekomst zullen moeten verwijzen naar dit artikel. In de tussentijd plaatsen we hier even een linkje naar een ander artikel, waarin Volkswagen zei dat de nieuwe Golf R géén driftmodus zou krijgen. Inzichten kunnen altijd veranderen.
Volkswagen is niet de enige
Sowieso wordt performance steeds betaalbaarder. De Tesla Model S sprint in minder dan 3 seconden naar de 100 km/u. Vroeger waren dat soort prestaties alleen weggelegd voor ongrijpbare hypercars waar toch niet mee gereden werd. Nu kan Mitchell de Model S van zijn pa lenen om even wat blikjes Golden Power te scoren. En wat zal er gebeuren wanneer zo’n Tesla straks als betaalbare occasion te krijgen is? Een bocht komt echt heel snel dichterbij met zulke acceleratiecijfers. Combineer zulke prestaties met een driftmodus en het is helemaal feest in de toekomst. Misschien is dat thuiswerken zo’n slecht idee nog niet.
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro
