Iets vervangen als de Golf R is geen benijdenswaardige taak. Zelfs na vijf jaar is de huidige R zeer competitief en concurrenten als Mercedes-AMG en BMW M benen de boel pas net bij. De klus ligt bij Jost Capito, iemand met veel ervaring met motorsport en performance-auto’s.

‘De Golf GTI is een tijger,’ zegt Jost tegen TopGear, ‘en de Golf R is een panter. Subtieler, iets waarvan je zult merken dat hij makkelijker is om te benaderen en iets waar je dichtbij wilt komen.’ Deze dierlijke kijk heeft hij van zijn tijd bij Ford.

‘De Focus ST was een dolfijn en de Focus RS een haai. Wanneer je met veel teams samenwerkt, moet je zeker zijn dat je allemaal richting hetzelfde doel werkt. Het is veel makkelijker om te begrijpen wanneer je met één woord het karakter omschrijft.’

‘De Focus RS voelt alsof hij op de eerste plek gemaakt is voor plezier. De driftmodus is een gratis stukje technologie dat komt van het aandrijfsysteem dat ze gebruiken. Maar het is niet voor ons’, zegt Jost. Over de meesturende achterwielen, die de Mégane RS heeft, zegt hij: ‘Dat is niet nodig op een auto met het formaat van een Golf’.

Hij bevestigt dat de Volkswagen Golf 8 R meer dan 300 pk zal hebben en Haldex-vierwielaandrijving, maar wil nog niet zeggen hoeveel pk precies. Eerst willen ze bij Volkswagen focussen op de T-Roc R.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)