
Iets vervangen als de Golf R is geen benijdenswaardige taak. Zelfs na vijf jaar is de huidige R zeer competitief en concurrenten als Mercedes-AMG en BMW M benen de boel pas net bij. De klus ligt bij Jost Capito, iemand met veel ervaring met motorsport en performance-auto’s.
‘De Golf GTI is een tijger,’ zegt Jost tegen TopGear, ‘en de Golf R is een panter. Subtieler, iets waarvan je zult merken dat hij makkelijker is om te benaderen en iets waar je dichtbij wilt komen.’ Deze dierlijke kijk heeft hij van zijn tijd bij Ford.
‘De Focus ST was een dolfijn en de Focus RS een haai. Wanneer je met veel teams samenwerkt, moet je zeker zijn dat je allemaal richting hetzelfde doel werkt. Het is veel makkelijker om te begrijpen wanneer je met één woord het karakter omschrijft.’
‘De Focus RS voelt alsof hij op de eerste plek gemaakt is voor plezier. De driftmodus is een gratis stukje technologie dat komt van het aandrijfsysteem dat ze gebruiken. Maar het is niet voor ons’, zegt Jost. Over de meesturende achterwielen, die de Mégane RS heeft, zegt hij: ‘Dat is niet nodig op een auto met het formaat van een Golf’.
Hij bevestigt dat de Volkswagen Golf 8 R meer dan 300 pk zal hebben en Haldex-vierwielaandrijving, maar wil nog niet zeggen hoeveel pk precies. Eerst willen ze bij Volkswagen focussen op de T-Roc R.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Nooit eerder getoonde Volkswagen Golf 8 TCR duikt op in loods

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

Golf GTI laat mooi zien wat je nooit moet doen op de Nürburgring

Bestuurder van VW Golf schakelt vijf politieauto’s uit tijdens achtervolging

Eerste eigenaar ruilt Golf 4 GTI na 450.000 km in voor nieuwere GTI

De prijs van de elektrische Volkswagen ID. Buzz is bekend

Volkswagen Golf R 20 Years is de krachtigste productie-Golf tot nu toe

Nooit eerder getoonde Volkswagen Golf 8 TCR duikt op in loods

Scout is het nieuwe automerk van de Volkswagen Groep

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

De Volkswagen ID.1 is de opvolger van de elektrische Up

Volkswagen Golf R 20 Years is de krachtigste productie-Golf tot nu toe

VW Golf R doet straatrace in z’n achteruit

Volkswagen Golf 8 R Variant: 320 pk en driftmodus

Volkswagen Golf 8 R

Volkswagen Golf 8 R op de Nordhämpschleife

Volkswagen Golf R: 1e rij-indruk

Volkswagen Golf R 20 Years is de krachtigste productie-Golf tot nu toe

Nooit eerder getoonde Volkswagen Golf 8 TCR duikt op in loods

VW Golf GTI BBS Concept is een retrospeeltje

Volkswagen Golf 8 R Variant: 320 pk en driftmodus

Volkswagen Golf 8 R

Volkswagen Golf 8 R op de Nordhämpschleife

Volkswagen Golf R 20 Years is de krachtigste productie-Golf tot nu toe

De Audi RS 3 Limousine maakt ons verdrietig voor een elektrische toekomst

Nooit eerder getoonde Volkswagen Golf 8 TCR duikt op in loods

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

Toyota Prius blijkt uitstekende trekauto en trekt enorme gooseneck-trailer

Deze Mini JCW met enorme achtervleugel doet mee aan de 24 Uur van de Nürburgring

De Alpina B3 facelift is krachtiger en sneller

De prijs van de elektrische Volkswagen ID. Buzz is bekend

Ook de elektrische Mercedes G-klasse kan 360 graden op de plek draaien

Driftende Mercedes-AMG E 63 S crasht tegen Audi RS 6

Volkswagen Golf R 20 Years is de krachtigste productie-Golf tot nu toe

Hoge bazen Mercedes waren ‘dronken’ toen ze instemden met de AMG One

Stopt Seat als verbrandingsmotoren verboden worden?

De Alpina B3 facelift is krachtiger en sneller

De Prodrive P25 wordt de ultieme Subaru Impreza

De prijs van de elektrische Volkswagen ID. Buzz is bekend

Aanbieding: Halfjaar TopGear met 2 Racesquare-tickets voor € 44,95

Reacties